Det här med foder för att inte frysa...

Riley

Trådstartare
Exakt vad är det som gör att hästarna håller värmen lättare när de äter? Är det själva matsmältningen, eller är det näringen i det de får som är avgörande?

Sv: Det här med foder för att inte frysa...

Är det inte så att matsmältningen i sig alstrar värme? Eller är jag ute på cykeltur då?

Sen är det så att en cm underhudsfett isolerar lika bra som ca 3 cm vinterpäls....

Intressant fråga. Har aldrig funderat på var värmen kommer ifrån egentligen.
Vet bara att det fungerar som ett hus ungefär. Ju kallare det blir ute ju mer eldrar man på insidan för att hålla samma tempratur inne.
Ju kallare det blir ute ju mer energi går det åt att värma häst/hus. För att fylla på energibehovet äter hästen mer och husägaren bär in mer ved. Men var själva "kaminen" sitter på hästen har jag aldrig funderat över. Ser numera verkligan fram mot att någon som säkert vet svarar.

Intressant fråga. Alla vet att det är så men varför. Tyvvär får jag göra Masse besviken. Jag vet inte säkert, har kanske fel. Det brukar komma någon annan och ge ett bättre svar än mina. Men det är jättebra alltid lär man sig något.
Jag tror att värmen bildas när hästen och andra djur, människor bryter ner maten och gör om den till energi, byggstenar mm. Detta sker i kroppen som kemiska reaktioner och vid dessa blidas det värme. Nu får någon annan försöka.

Nedbrytning av stärkelse, disackarider protener o fett ger inget energiöverskott medans däremot användningen av dessas byggstenar ger förluster/värmeöverskott.
Den mikrobiella nedbrytningen av fibrer i hästensgrovtarm ger däremot ett bra värmeöverskott.
PL

Nedbrytning av stärkelse, disackarider protener o fett ger inget energiöverskott medans däremot användningen av dessas byggstenar ger förluster/värmeöverskott.
Den mikrobiella nedbrytningen av fibrer i hästensgrovtarm ger däremot ett bra värmeöverskott.
PL

Jaha där ser man. Varför är det en skillnad på att bryta ned stärkelse mm mot att bryta ned fibrer? Beror det på att det är mhja enzymer i första fallet och mikroorgansismer i det andra?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 506
Senast: Ainon
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 103
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka