Det här med färskt hö

E

Eeiram

Hej!

Jag har just nu hästen på sommarbete, där hon kommer vara någon månad till. Problemet är när hon kommer tillbaka till stallet och skall börja fodras med hö igen. Jag har nämligen helt slut på förra årets skörd och har för mig att jag har hört att färskt hö inte är bra för hästmagarna. (Med färskt hö menar jag hö som skördats i slutet på juni). Hur väl stämmer detta? Kan jag ge detta års skörd eller måste jag köpa mer fjolårshö?

Mvh Marie

Sv: Det här med färskt hö

Shettisar skrev:
Har aldrig haft eller fått problem när jag ger "färskt" hö.
Man kan alltså ge hö som endast är cirka två månader gamalt? Man behöver inte ge tillskott etc?

Hö som är färskt är väl ändå bättre än fjolårshö? eller.......

det folk i allmänhet menar med "färskhö" är eg foderbytet, men inte är det bytet värre "kraftigt" än ett bete.....så det är bara att ge av årets hö.....

Dåså, då kan jag ge av årets hö.

Jag ville bara höra mig för innan för att vara på den säkra sidan. Man hör så mycket från höger och vänster men man vet aldrig riktigt vad som stämmer.

Och så tror jag folk blandar ihop det med att havre tydligen inte ska ges färskt. Någon som vet hur det förhåller sig med det. Eller är det oxå en myt?

Vad jag har hört ska havre ligga i ca 3 månader. Men jag kan ha fel. Det jag är säker på är att det ska ligga ett tag innan man ska fodra med "färsk" havre...väntetiden är jag lite osäker på.

Jacky

Det är nog för att kärnan ska torka eftersom den i regel är mjuk på stor del av skörden när man tröskar

Tja, jag har endsta hört det gällande hästar som inte gått på bete, så som Martha säger så är det väl foderbytet som kan vara känsligt. Har dock aldrig haft några egna problem med det.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 345
Senast: exotic
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 666
Senast: machafuko
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 181
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar