det här med el

Min sambo säger att luftvärmepumpen är den som drar massor el, kanske ocksa varmvattenberedaren.

Jag bor i Österrike men elpriset är ungefär samma som i Sverige.
I var förra bostad betalde vi 35 euro/manad för elen och delvis varmvatten (solpaneler till viss del) Det var ett radhus pa 120 kvm

I vart nuvarande hus har jag inte sa manga siffor men vi har pa 1,5 ar använt 5000 kWh för uppvärmingen (gas men kwh är ju samma). Ska kolla med svärfar om hur mycket hushallsel vi använt. Varmvatten har vi med solpaneler, pa sommaren räcker det men pa vintern värms det ocksa med gas. Nybyggt hus pa tva vaningar, 200 kvm.

Kan det vara en fläkt som jobbar mer när det är högre luftfuktighet?

Du misstänker elementen i uterummet och det kan nog stämma för då värmer du upp en helt utkyld lokal utan isolering.

Du kan kontrollera de nyköpta vitvarorna, numera står det på dem hur mycket de förbrukar och om de är AA, AAA eller AAA+.

Hur är det med kalldrag runt dörrar och fönster? Drar ventilationen in för mycket kalluft?
Jag fick ner både el och värmeförbrukning genom att byta ytterdörr. Jag har vattenburen fjärrvärme, så nånstans i det hela sitter en vattenpump som går på el.

Kan det vara en fläkt som jobbar mer när det är högre luftfuktighet?

Du misstänker elementen i uterummet och det kan nog stämma för då värmer du upp en helt utkyld lokal utan isolering.

Du kan kontrollera de nyköpta vitvarorna, numera står det på dem hur mycket de förbrukar och om de är AA, AAA eller AAA+.

Hur är det med kalldrag runt dörrar och fönster? Drar ventilationen in för mycket kalluft?
Jag fick ner både el och värmeförbrukning genom att byta ytterdörr. Jag har vattenburen fjärrvärme, så nånstans i det hela sitter en vattenpump som går på el.

Vi är två personer. Huset är på 188 kvm, stallet på ca 110 kvm och garaget på drygt 100 kvm. Vi har bergvärmepump som värmer huset och varmvattnet och i stallet står alltid en avfuktare på i sadelkammaren året runt. På vinterhalvåret värms sadelkammaren och garaget upp till 8-10 grader. Sadelkammaren är ca 10 kvm. Vi har också en fläkt i stallet vid riktigt kalla dagar och då tänds också en grislampa i stallet för katterna. Vi har också elstaket men de drar ju inte så mycket. Vi gör åt runt 22000 kWh/år.

Vi är två personer. Huset är på 188 kvm, stallet på ca 110 kvm och garaget på drygt 100 kvm. Vi har bergvärmepump som värmer huset och varmvattnet och i stallet står alltid en avfuktare på i sadelkammaren året runt. På vinterhalvåret värms sadelkammaren och garaget upp till 8-10 grader. Sadelkammaren är ca 10 kvm. Vi har också en fläkt i stallet vid riktigt kalla dagar och då tänds också en grislampa i stallet för katterna. Vi har också elstaket men de drar ju inte så mycket. Vi gör åt runt 22000 kWh/år.
Detta låter i mina öron mer sannolikt.
att en vanlig villa utan verkstad och uthus skulle dra 25000 känns HELT overkligt.

Någonstans hos TS finns en eltjuv. Eller en felaktig elmätare.

Detta låter i mina öron mer sannolikt.
att en vanlig villa utan verkstad och uthus skulle dra 25000 känns HELT overkligt.

Någonstans hos TS finns en eltjuv. Eller en felaktig elmätare.

Vi tycker att vårt hus drar för mycket el så min sambo har satt upp separata elmätare för stallet och bergvärmepumpen för att vi ska kunna hitta vad det är som drar så mycket ström. Det med tanke på att vår elförbrukning borde gått ner ordentligt när barnen flyttade hemifrån och det har den inte gjort. Vi har inte heller utökat med något eldrivet så något är det som tjuvdrar.

Kolla så ni inte har gammal Polsk jordkabel nergrävd. Det hade jag och den kabeln läcker in vatten och så blir det en jordvärmekabel av det hela som formligen äter el. Det syns inget utanpå vad det är för kabel men ledarna är färgade och inte numrerade.

Kolla så ni inte har gammal Polsk jordkabel nergrävd. Det hade jag och den kabeln läcker in vatten och så blir det en jordvärmekabel av det hela som formligen äter el. Det syns inget utanpå vad det är för kabel men ledarna är färgade och inte numrerade.
När slutade uppdaterade men den och började lägga ner något bättre?
Mitt nya hus är från 1947.

Mamma och pappa fick en elförbrukning på 27 000 kw första året med stall, hönshus med belysning på och värme åt grisarna. Efter att ha bytt ut vv-beredare, spis, kyl och frys, en del element mm så var de på slutet nere på 13 000 kw med luftvärmepump, stallet och hönshuset. De hade iofs direktverkande el men enbart elementen i sovrummen stod på och då på låg värme.

Total elförbrukning för vårt 3,5-plans fristående hus på knappt 500 m2 från 50-talet med enbart tvåglasfönster, grundvattenvärmepump för uppvärmningen, är runt 30 000 kWh vilket vi tycker är fullt rimligt.

När slutade uppdaterade men den och började lägga ner något bättre?
Mitt nya hus är från 1947.
Jag misstänker att matarledningen här var från mitten på 60-talet, kommunen har bytt massor i sina parker mm. av samma skitkabel men jag vet inte när den kabeln slutade läggas. Eftersom jag bytt all inomgårdskabel så kan jag bara säga att den Polska, ojojoj, den gick inte ens att böja utan att skalet sprack så den var iallafall lättskalad och lättraserad.

Efter flytten från lägenhet på 70 kvm till hus på 200 kvm så har elräkningen gått upp avsevärt. Det räknade jag med, men inte att det skulle vara så mycket!!

Enligt vårt bolag har vi använt, sen vi flyttade in: sep 1818 kWh, okt 2304 kwh, nov 1607 kwh (vi var inte hemma under ca 2 veckor i nov) Räkningen för okt kostade ca 2500, en del till God el, en del till elverket som äger ledningarna. Novembers räkning som jag betalade nu, 648:- till elverket och 1268:- till god el. Är detta normalt? Tycker det är mycket pengar och mycket el.
Jag har ringt till elbolget för att kolla om det stämmer, och det gör det enligt dem. Men jag tänkte fråga er, vad betalar ni för elkostnader när ni bor i hus liknande vårt storlek? Det jag kan säga om vårt är att det är byggt -83, två våningar plus källare, jordvärme (huset finns på landet utanför Vallentuna). Det jag tror kostar pengar, tvättmaskin och torktumlare (nyköpta), diskmaskin, de få gånger vi äter i uterummet och har elementen på där ute. Vi är två i hushållet. Nästa sommar köper jag en torkvinda så jag kan hänga upp tvätt utomhus iaf, men jag vill ändå få ner kostnaderna för el. Är det dags att ringa en runt för att kolla om jag kan få billigare el, och kan jag ställa krav för billigare el?

Vi bor i en villa på 140+ 70kvm (2 våningar + källare), byggt 1936 (med 2-glas originalfönster och ingen tilläggsisolering, skall tilläggas). Vi har dock fjärrvärme istället för jordvärme, och jag har svårt att bedöma skillnaden på förbrukning för vår panna och er anläggning, men det borde inte vara någon större skillnad kan man tycka?

Vi är 4 personer i hushållet (varav barnen fortfarande är små) och vi förbrukar mellan 5500 och 6000kWh per år. Årets förbrukning har elbolaget beräknat till 5815kWh. Då har ändå årets beräkning ökat en del pga renovering med nyinstallerad 3-fas och byggfläktar.

Våra senaste fakturor var på 744kr för senaste kvartalet till nätleverantören E.On samt 1076kr till Borås Elhandel för förbrukningen för oktober och november. Dvs ca 750-800kr per månad. 2500kr för en enda månad låter onekligen väldigt dyrt!

Vi har ändå dubbla uppsättningar kylar och frysar här hemma och tvättmaskinen går mer eller mindre jämt...

Vi har dock fjärrvärme istället för jordvärme, och jag har svårt att bedöma skillnaden på förbrukning för vår panna och er anläggning, men det borde inte vara någon större skillnad kan man tycka?
Skillnaden är mycket stor. Med fjärrvärme åtgår ju i princip ingen el alls för uppvärmning och varmvatten eftersom man per definition inte har någon egen panna utan en liten passiv värmeväxlare som inte kräver el. (Den el som åtgår till er uppvärmning utgörs av cirkulationspumpens förbrukning, och den är försumbar i sammanhanget.)

För en familj med två barn låter 5500-6000 kWh hushållsel helt ok och nästan i underkant, men er totala energiförbrukning är alltså avsevärt mycket större även om uppvärmningskostnaden inte drabbar er via elräkningen. Därför är det svårt att jämföra er fastighet med TS.

Skillnaden är mycket stor. Med fjärrvärme åtgår ju i princip ingen el alls för uppvärmning och varmvatten eftersom man per definition inte har någon egen panna utan en liten passiv värmeväxlare som inte kräver el. (Den el som åtgår till er uppvärmning utgörs av cirkulationspumpens förbrukning, och den är försumbar i sammanhanget.).
Okey.
Så jordvärme drar en himla massa el alltså?

Jag hade trott att det bara var en form av värmeväxlare det också. Hade inte insett att det var så dyrt. Men googlar jag så verkar det vara rejält mycket dyrare än min vedeldning.

Känner jag behöver läsa på ännu mer om jag ska ha planer för att byta värmesystem framåt pensioneringen....

Okey.

Jag hade trott att det bara var en form av värmeväxlare det också. Hade inte insett att det var så dyrt. Men googlar jag så verkar det vara rejält mycket dyrare än min vedeldning.

Känner jag behöver läsa på ännu mer om jag ska ha planer för att byta värmesystem framåt pensioneringen....
Jordvärmeslingan/orna kopplas till en värmepump så hur mycket el som används för uppvärmning beror på hur bra systemet fungerar som helhet. Vanligt är väl att få ut omkring 3-4 ggr så mycket värme som den el som man "stoppar in".

Okey.

Njae, uppvärmning med jordvärmepump (eller vilket slags värmepump som helst egentligen; grundprincipen är densamma) är betydligt billigare än med direktel (elektriska värmeelement i huset, eller vattenburen värme med "elpanna"). Som glittra skriver ovan, energiutbytet med värmepump är normalt i intervallet 2-5 gånger så mycket värmeenergi ut som man matar in i form av elenergi. Effektivitetsgraden varierar med flera olika variabler, i många fall är utomhustemperaturen en av dem.

En värmepump kan liknas vid ett kylskåp. En sida (insidan i kylskåpet) kyls ner, medan andra sidan (baksidan på kyskåpet) värms upp. Den uppvärmda sidan används för att värma upp huset, medan den nedkylda sidan kan kyla (läs: utvinna värme ur) många olika saker. Vid jordvärme tar man ofta värme ur sin trädgård, via en grunt nedgrävd slangslinga. Vid bergvärme lägger man en liknande slinga rakt ner i ett djupt borrhål, och kyler den omkringliggande berggrunden. Sjövärme är en annan variant, liksom grundvattenvärme som vi själva har. En vanlig variant är luftvärmepump, då kyler man helt enkelt ner uteluft. Det är mindre effektivt ju kallare uteluften redan är, därav pumpens lägre verkningsgrad på vintern.

Men de flesta uppvärmningsalternativ kommer till korta om man jämför med ved. Jag tror de flesta är överens om att en modern vedpanna som man eldar med egen ved är det billigaste sättet öht att värma upp sitt hus.

Senast ändrad:
Jag har läst alla era svar och det har gett mig mycket att tänka på och kolla upp, TACK!
Jag såg att eon hade en tjänst, 100koll som verkar intressant som jag ska kolla vidare på. Är inte kund hos dem, men byta går ju alltid. Ska ringa och kolla läget.

2 pers, 150kvm, huset är byggt 1943 och ej tilläggsisolerat efter det, några fönster är bytta men det är otätt som bara den. Uppvärmt med vattenburen värme, elpatron och vedpanna. Fast vi eldar i princip aldrig.

På sommaren går det ca 1000kr/månad (då är det bara våra elektronikprylar + varmvattenåtgång) och de värsta vintermånaderna (Norrbotten) 4-5000kr/månad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka