det här med el

Men de flesta uppvärmningsalternativ kommer till korta om man jämför med ved. Jag tror de flesta är överens om att en modern vedpanna som man eldar med egen ved är det billigaste sättet öht att värma upp sitt hus.
Nej det är det inte. Jag trodde också det, här kostar råvaran gratis och finns hur mycket som helst av men när jag började räkna ihop vad fällning, upparbetning och transporter kostar med egna maskiner så föll det platt mot pelletsen. Ved 8000:- / år.
Pellets 6000:- / år.
Ska jag komma undan billigare så är det bågsåg och yxa som gäller, samt dragkärra. Jag tänker ägna tiden och kraften på annat istället som betalar pelletsen på bara en bråkdel av den tid jag tidigare lagt i skogen.

Ska man elda ved så är det billigaste att ta ett tradarlass brännved, hyra en vedmaskin en vecka och sen mata igenom lasset och då har man ved i flera år sen.

Jag har läst alla era svar och det har gett mig mycket att tänka på och kolla upp, TACK!
Jag såg att eon hade en tjänst, 100koll som verkar intressant som jag ska kolla vidare på. Är inte kund hos dem, men byta går ju alltid. Ska ringa och kolla läget.

Kolla vad Telge har att erbjuda också!

Vi har ett hus på 364 kvm, 3 våningar, direktverkande el. Har 2 luftvärmepumpar på 1a o 2a våningen. Element på i barnens sovrum (2barn) och badrummet. Runt 18 grader inne när det är minus 10. Luftvärmepumparna slås på i mitten av september :) ganska dragit hus.

Vår elförbrukning ligger på i kwh
Juli; 658
Aug; 786
Sep; 1280
Okt; 1905
Nov; 2552 ( ganska kallt ute)

Per år ca 21500 kWh.

Vi tycker det är helt okej. Trodde det skulle bli dyrare. Som mest betalde vi i januari 3705 kWh och då var det VÄLDIGT kallt ute och vi hade ett element till på i vårt sovrum (vilket gjorde att det drog ca 200kwh mer jämfört mot vad vi förbrukade samma månad 2013) :)

Kolla jordvärmepumpen, fönster, dörrar och värmer ni upp uterummet då det är väldigt kallt där så drar det väldigt mycket el.

Nej det är det inte. Jag trodde också det, här kostar råvaran gratis och finns hur mycket som helst av men när jag började räkna ihop vad fällning, upparbetning och transporter kostar med egna maskiner så föll det platt mot pelletsen. Ved 8000:- / år.
Pellets 6000:- / år.
Ska jag komma undan billigare så är det bågsåg och yxa som gäller, samt dragkärra. Jag tänker ägna tiden och kraften på annat istället som betalar pelletsen på bara en bråkdel av den tid jag tidigare lagt i skogen.

Ska man elda ved så är det billigaste att ta ett tradarlass brännved, hyra en vedmaskin en vecka och sen mata igenom lasset och då har man ved i flera år sen.

Hur stort hus har du? Vi gör av med i snitt 15 påsar pellets i veckan vilket torde bli 5-7 pall beroende på hur lång vintern blir (första vintern här). Vårt hus är 89kvm + källare. 6000kr låter så himla billigt, det är ju bara 3 pall.
Vad gör vi för fel? :confused:

Hur stort hus har du? Vi gör av med i snitt 15 påsar pellets i veckan vilket torde bli 5-7 pall beroende på hur lång vintern blir (första vintern här). Vårt hus är 89kvm + källare. 6000kr låter så himla billigt, det är ju bara 3 pall.
Vad gör vi för fel? :confused:

Samma fel som jag troligen ;) här går det åt 8-10 pall/säsong. Lite beroende på kyla osv. Stort hus, dragigt och jag är frusen. Men komma ner till 3 pall - nää...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka