Det här med BPH

Även om det kanske inte är en direkt fördel för dig idag, så är ju ett BPH av hunden du äger just nu till stor nytta för dig om du vill köpa en individ av samma ras i framtiden. För det visar ju genomsnittet i hela rasen, som kan vara mycket intressant (förutsatt att tillräckligt många icke-uppfödare tar sina hundar till BPH).
Jag vet att Dsg-klubben siktar på att få 200 individer bedömda. Tror att de kommer att uppnå det i år - och då bidrar vi med en i alla fall :)

Kostar en tävlingslicens så mycket? Jag kommer att betala 750 kr för själva bedömningen (eller 550 eftersom klubben sponsrar med 200)
Lite snabbt googlat kostar det ca 400 kr att bli medlem i SKK. Ca 550 kr att skaffa en tävlingslicens och sedan kostade BPH 750-800 kr.

Att det skiljer så mycket på priset, närmaste stället tar 850 kr, nästa ställe tar 650 (tidigare de enda som gjorde här uppe). 200 spänn är ju ändå rätt mycket!

Vad får jag som hundägare ut av ett BPH-test som jag inte redan känner till om min hund? Jag förstår att BPH-beskrivningar kan vara av vikt för rasen och för avel/uppfödare, men vad ger den det enskilda hundägaren?

Att jag frågar beror på att rasklubbens lokalavdelning (DSG) har ordnat förtur till BPH-test i slutet av oktober, och dessutom sponsrar klubben med 200:- per hund. Visst hade det varit roligt att vara med, men jag har ca 14 mil att köra till testplatsen (enkel resa), så om det bara är en "kul grej" känns det lite onödigt. Hunden är drygt ett år gammal, och jag tycker jag kan hennes personlighet ganska väl vid det här laget, och hon ska inte användas i avel eller i brukssammanhang.

Vad säger ni som har gjort testet med er/era hund/hundar? Gav det er någon aha-upplevelse som ni inte visste om er hund redan?

Jag upplever att en majoritet faktiskt blir överraskade, de flesta positivt. Hundarna brukar vara lite modigare än husse eller matte förväntat sig.

Att det skiljer så mycket på priset, närmaste stället tar 850 kr, nästa ställe tar 650 (tidigare de enda som gjorde här uppe). 200 spänn är ju ändå rätt mycket!
Det är i princip fri prissättning. SKK ska ha in sin del men sedan är det upp till arrangören att besluta om pris. Man ska dock tänka på att BPH-funktionärerna får betalt enligt en fast prislista så vid få anmälda går det knappt runt om priset är för lågt.

Jag är så himla nöjd med Laddas BPH (främst eftersom hon visade noll rädsla/osäkerhet), men det är lite trist att det inte är fler som gått i rasen, bara 17st. Det är väl rätt mycket för att vara en jaktras dock..

Jag vet inte om du sett hur BPH-diagrammet ser ut TS, men här är en länk till Laddas om du vill kika :)
https://hundar.skk.se/Avelsdata/Flikar.aspx?sida=Hund_bph&id=2910782
Tack för länk, jag får kolla när jag sitter framför datorn, det verkar inte som att jag kommer in på databasen via mobilen.

Jag var inne igår på databasen och kikade på hanhunden som Disa är efter. Där fanns ett BPH-protokoll, men det var inte så lätt att tyda utan "facit". Jag får läsa på, det verkar finnas en bra beskrivning på SKK:s hemsida.

@AraSlei Nu såg jag Laddas diagram. Intressant att där var en jämförelse med samtliga beskrivna inom rasen!
Har jag tolkat det rätt att Ladda var väldigt lekfull och framåt under testet?

@AraSlei Nu såg jag Laddas diagram. Intressant att där var en jämförelse med samtliga beskrivna inom rasen!
Har jag tolkat det rätt att Ladda var väldigt lekfull och framåt under testet?

Ja, det är himla kul och värdefullt tycker jag! :) Det är ju ett bra verktyg om man ska skaffa en ny hundras också t ex, att få se hur genomsnittet i rasen beter sig på ett BPH/MH.

Ja, hon var framåt och lekfull, inte så förarbunden (sökte lite kontakt med mig och jobbade självständigt), visade ingen rädsla eller oro under skrämselmomenten, avreagerade snabbt och var nyfiken :) Beskrivaren var väldigt positiv till henne och vi gjorde hela BPH:t på 16min :p
Du kan ju välja olika redovisningssätt också, som "Protokoll" och "Sammanfattning" i rollisten vid diagrammet. Jag tycker att man får ut mycket av att läsa protokollet :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 636
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 945
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 220
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka