Det här med BPH

Targa

Trådstartare
Vad får jag som hundägare ut av ett BPH-test som jag inte redan känner till om min hund? Jag förstår att BPH-beskrivningar kan vara av vikt för rasen och för avel/uppfödare, men vad ger den det enskilda hundägaren?

Att jag frågar beror på att rasklubbens lokalavdelning (DSG) har ordnat förtur till BPH-test i slutet av oktober, och dessutom sponsrar klubben med 200:- per hund. Visst hade det varit roligt att vara med, men jag har ca 14 mil att köra till testplatsen (enkel resa), så om det bara är en "kul grej" känns det lite onödigt. Hunden är drygt ett år gammal, och jag tycker jag kan hennes personlighet ganska väl vid det här laget, och hon ska inte användas i avel eller i brukssammanhang.

Vad säger ni som har gjort testet med er/era hund/hundar? Gav det er någon aha-upplevelse som ni inte visste om er hund redan?

Vad får jag som hundägare ut av ett BPH-test som jag inte redan känner till om min hund? Jag förstår att BPH-beskrivningar kan vara av vikt för rasen och för avel/uppfödare, men vad ger den det enskilda hundägaren?

Att jag frågar beror på att rasklubbens lokalavdelning (DSG) har ordnat förtur till BPH-test i slutet av oktober, och dessutom sponsrar klubben med 200:- per hund. Visst hade det varit roligt att vara med, men jag har ca 14 mil att köra till testplatsen (enkel resa), så om det bara är en "kul grej" känns det lite onödigt. Hunden är drygt ett år gammal, och jag tycker jag kan hennes personlighet ganska väl vid det här laget, och hon ska inte användas i avel eller i brukssammanhang.

Vad säger ni som har gjort testet med er/era hund/hundar? Gav det er någon aha-upplevelse som ni inte visste om er hund redan?
För mig gav det inte några nyheter med den hund jag gjort det med, men jag vet att det har gjort för många vänner och bekanta - så kör på om du har möjlighet. Du kan bli överraskad :)

För mig gav det inte några nyheter med den hund jag gjort det med, men jag vet att det har gjort för många vänner och bekanta - så kör på om du har möjlighet. Du kan bli överraskad :)
Ja, jag skulle gärna vilja bli överraskad :)
Minns du om det var några speciella moment där dina vänners o bekantas hundar reagerade med överraskning?

Nu har ju jag inte gjort BPH utan MH, men visst finns det saker att upptäcka! Jag skulle gärna göra BPH också bara för att de testar andra grejer.

Jag känner Tinja otroligt väl, hon har varit vid min sida sen hon var 8 veckor, men hon förvånade mig ändå på MH när hon visade sig ha ett stort mått av jäklar anamma i sig :D Var riktigt roligt att se!

Jag tycker alltid att man lär sig något om sin hund i olika testsituationer. Trots att min hund gått både MH och MT så var det intressant att få möjlighet att gå en "Lär känna din hund"-dag där alla ekipage fick gå en bana där egenskaper som socialitet, leklust, matintresse och miljökänslighet testades. Det blev inga större överraskningar men jag blev faktiskt lite förvånad över hans intensitet i matintresse.
Och framför allt får man möjlighet att titta på andra hundar och deras reaktioner. Det lär man sig jättemycket av!

Nu har ju jag inte gjort BPH utan MH, men visst finns det saker att upptäcka! Jag skulle gärna göra BPH också bara för att de testar andra grejer.

Jag känner Tinja otroligt väl, hon har varit vid min sida sen hon var 8 veckor, men hon förvånade mig ändå på MH när hon visade sig ha ett stort mått av jäklar anamma i sig :D Var riktigt roligt att se!
Kul! Nu blir jag mer och mer sugen på att göra testet:)

Jag har gjort både MH och BPH med Billy och det gav inget revolutionerande, däremot tycker jag att det är viktigt att "vårda sin ras" och bidra till statistiken.

För Billys del visar BPH (och MH) att han är glad, lekfull och nyfiken, han har inga rädslor när det gäller överraskningar eller ljud - men han blir jävligt förbannad på närmande hot/spöken och backar inte. Och att han inte vill att någon främmande ska ta i honom :angel:

Jag blev faktiskt förvånad över hur skarp han var mot "Greta Garbo", han placerade sig mellan henne och mig och backade inte en centimeter, däremot gick han hela linan ut och rörde sig fram och tillbaka i sidled var oväntat hotfull. Klockren avreagering efteråt däremot, så fort vi stod nära varandra och Garbo hade tagit av sig hatten och solbrillorna var han glad och hälsade, sedan släppte han det helt. :up:

Underlag var han betydligt bättre på än jag någonsin hade trott.

Jag har bara gått bph med en 5åring och blev inte ett dugg förvånad då, men jag är ändå glad åt att ha bidragit med något till rasen och rasklubben. Min tik var den andra i sin ras att gå bph och efter att hon gått det och jag pratat med folk om det så har många blivit nyfikna och flera har gått bph med sina hundar.

Jag har inte helt gett upp hoppet om att gå bph med min unga dåre heller och med tanke på att hon är yngre tror jag också att det kommer bli mer spännande :p

Att gå MH var faktiskt något av det mest intressanta jag gjort :D

Ska nog gå och kolla om det inte finns något BPH i närheten :p

Tollarklubben kör BPH på Märsta-Sigtuna BK. Hunduddens träningcenter kör BPH på Hundudden i Stockholm. Körde en del BPH på båda ställen men framförallt för Tollarklubben när jag var aktiv testledare.

Det har du rätt i, det tänkte jag inte på. Kan ju vara väl så viktigt att samtidigt få se andra individer av samma ras, speciellt nu när jag går i valpköpartankar (ännu en DSG) inför 2017.
Har du sådana planer tycker jag absolut(!) att du ska försöka vara med på bph! :D Det är ju jätteintressant att se andras hundar.

Jag gick med Ladda och tyckte det var himla kul! :) Det bekräftade min bild av henne, vilket var skönt. Det är ju lätt hänt att bli lite partisk.. ;)

Funderar på att gå med Otis, men vet inte riktigt. Han har ju den där cystan på lillhjärnan som stör ut hans syn och koordination emellanåt, så jag vet inte om bilden skulle bli helt rättvisande.

Ja, jag skulle gärna vilja bli överraskad :)
Minns du om det var några speciella moment där dina vänners o bekantas hundar reagerade med överraskning?
De flesta har haft en hund som varit mycket modigare/tuffare än dom trott - men kommer inte ihåg exakt moment :) Men vet dock även en hund som aldrig reagerat på skott, som reagerade galet mycket den dagen !

De flesta har haft en hund som varit mycket modigare/tuffare än dom trott - men kommer inte ihåg exakt moment :) Men vet dock även en hund som aldrig reagerat på skott, som reagerade galet mycket den dagen !
Aha - jag har anmält med skott nu, har aldrig testat henne för skott innan, så det kan bli spännande hur det än går!

Även om det kanske inte är en direkt fördel för dig idag, så är ju ett BPH av hunden du äger just nu till stor nytta för dig om du vill köpa en individ av samma ras i framtiden. För det visar ju genomsnittet i hela rasen, som kan vara mycket intressant (förutsatt att tillräckligt många icke-uppfödare tar sina hundar till BPH).

Säger som resten av kören - gå BPH med din hund. Dels för att det är kul, dels också för att uppfödaren av din hund ska få en bekräftelse vad hen avlat fram.

Lagotton gick när hon var äldre (9 kanske). Det var inga överraskningar för mig hur hon agerade.
Labben var runt 2 år när han gick. Fick mig en del överraskningar, framförallt i hotet (ovan hos nån kallat Greta Garbo). Han har inte en jättebra labbe-mentalitet, han är för skarp i lägen där det behövs. Men han avreagerar sig å andra sidan utan problem.

Jag vill gärna gå BPH med min omplacering, bara för att det vore roligt och absolut intressant. Har ju haft henne i ca 6 månader så det finns säkert utrymme för överraskningar. Det enda som satt stopp just nu är väl att det verkar så himla komplicerat, vi tillhör ingen klubb och eftersom hon är blandras måste jag skaffa tävlingslicens. Dessutom blir det dyrt, är det värt 1700 kronor för 30 minuter?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 636
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 945
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 220
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka