Det här med borstar, kardor, mm

lgmv

Trådstartare
Hejsan!

Okej, lite löjlig, onödig tråd, men men, det är ju det buke är till för, onödiga frågor?? :D

Ska köpa in lite nya borstar och groomingrejer nu har jag tänkt!
Min hund är en liten blandraspojke och har lång, ullig och extremt lättovad päls!

Vilka borstar tycker ni är de bästa??
(har redan testat furminatorn, den passar inte så bra till pälsen eftersom jag inte behöver fälla, utan reda ut pälsen)

Sv: Det här med borstar, kardor, mm

En sådan här med rörliga piggar (korta) har jag till min schapendoes som också har lång päls som tovar sig. De rörliga piggarna gör att kardan inte fastnar i tovorna utan det är lätt att kamma med små, små tag tills tovan är utredd. Den är heller inte lika vass som en stålkam kan vara.
http://www.iteladerprodukter.se/images/blakardkam.jpg

Kallas för karda/underullskarda, tror jag, med rörliga piggar.

Den är suverän!

Irmelinis: Okej, den låter ju grym, en sådan ska jag kolla på!:)
Springer: Den fastnar i tovorna, min iallafall!

Det beror ju på vad för slags päls din hund har :) till min bearded collie, som har mycket mjuk ull och strävt täckhår använder jag en mason pearson-borste med nylån/svinborst. Den är outstanding och är den jag använder allra mest. Jag använder även en stålkam och en borste med stålborst. Jap sprayar även pälsen med spraybalsam (vatten och balsam) medan jag borstar. Då bryts inte håren av så lätt och pälsen blir mer lättskött.

Inte mer borstning än nödvändigt (varje/varannan vecka för vuxen hund) och badning varannan/vartredje vecka håller pälsen frisk och lätt att reda ut eftersom den inte slits av smuts och för mycket borstning. Utredning av enskilda eventuella tovor mellan genomborstningarna.

:)

Är hunden redan väldigt tovig skulle jag köpa en bra utredningskräm, ev pälsglans till häst och borsta hunden ordentligt tovfri, stora svåra tovor klipps inifrån och ut för att redas ut lättare, och sedan ett rejält bad med mycket balsam.

Senast ändrad:

Jag har en furminator, en rättså bredtandad (tar den först så pälsen blir rättså fin) och sen en väldigt smaltandad som egentligen är för korthåriga hundar. Jag har en Schäferkorsning och det blir bra på henne tycker jag. Har även en massagekarda fast hon gillar inte den så använder den främst för att få bort allt löst hår :)

665601.jpg

Jag har en sån här kombinerat med kam och en coatking till amrisen.

Men det beror ju som sagt på vad din hund har för slags päls.

Knapplån och lite trådkap om det är ok:o;)

Vilken utrustning (borstar, kammar, knivar) Kan tänkas vara bra och behövas till en schnauzerpäls? Något annat i "pälsväg" som behövs när man trimmar??

Jag har lhasa, lhasa-bladis och cocker -MÅNGA borstar, kammar och saxar... :angel:

Det bästa för ullig, fluffig päls som filtar sig tycker jag är tovutredare följt av coat king :love: och sist en vanlig kam eller karda.Tänk på att inte ha för korta piggar på kardan om hunden har fluffig och lång päls.

Tovutredare:
P12022.jpg

Världens bästa coat king:
fs_9167.jpg

Spraybalsam eller liknande för hund kan funka, men prova på ett litet ställe först. Jag använde K9 på förra cockerns fanor och fick klippa bort alltihopa... det tovade ihop sig totalt. :crazy:

för att trimma schnauzer behövs väl förutom en kam egentligen bara kalk, fingrar och kanske gummitutor till fingertopparna? ;)
En bra stålkam är oslagbart till det mesta.

har ju griffoner, dvs samma typ att päls som schnauzern. använder ffa *trimkniv i form av en underullskniv
6400.jpg

och *kam. har en *furminator och den funkar på en av mina tre hundar, tar för bra på de andra två. en *vass sax för öronkanter och baktill och en *billig sax till tassarna. har även en *effileringssax som funkar utmärkt att "fuska" med om man misslyckats lite i trimningen (men det kan straffa sig vid nästa trimningstillfälle, så man får välja utifrån utställningsplanerna i den närmaste framtiden :) ).
till mina behöver jag ingen krita och de går att trimma "för hand", utan gummitutor, men det är ju en vanesak, och jag HAR rätt ordentligt ont i fingertopparna om jag plockat en hel dag.

Senast ändrad:

för att trimma schnauzer behövs väl förutom en kam egentligen bara kalk, fingrar och kanske gummitutor till fingertopparna? ;)
En bra stålkam är oslagbart till det mesta.

Svarar lite allmänt till alla som gav tips här till mig här i tråden.

Ja, jag var ju tittat på ett par gånger när Grana trimmat schnauzer, och hon använder gummitutor och fingrar. Ser så lätt ut när hon gör det, men för mig ser det ut som en hel vetenskap att få det "rätt". Har ju aldrig haft trimras innan. Nu kommer ju valpis om ca 7 veckor, så att börja trimma är väll inte riktigt aktuellt än, men det känns som att det är bra att ha grejer hemma från start och veta vad man behöver:laugh:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 202
Senast: Hoarfrost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 152
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 832
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka