Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
peter_lundin skrev:Att en häst skulle kunna få bestående skador av ett böjprov är rent skitsnack ofta från folk som inte kan acceptera att deras vhästar inte är OK.
PL
Inte den klanten som var här iaf....Kissing Spine skrev:En frisk häst kan visa hälta vid böjprov, men det är så få steg och vet. har kompetens att skilja dem åt.
fälttävlansnörd skrev:Jag är skeptisk. Mycket skeptisk. Böjprovet är en otroligt onaturlig rörelse för hästen, aldrig att hästen skulle ställa sig på det sättet under så lång tid för att utföra en rörelse eller hoppa ett hinder...
Var med på en bes. förra året, iofs av en väldigt kompetent veterinär, men ändå. Hästen hade hoppat banor på 140 och
verkligen varit positiv, utfört dressyrrörelser som om det vore vardagsmat och aldrig varit skadad, svullen. Var lite gallig ner mot kotan men i övrigt fräsch som en unghäst.
Konstigt nog, den hästen reste sej, kastade sej och var allmänt tokig på böjprovet. Av smärta förstås... Haltade kraftigt och gick naturligtvis inte igenom. Ingenting som syntes på röntgen eller liknande. Fick några veckors vila med massa skritt och stretchades, precis som många sagt, med stor försiktighet och endast i uppbyggande syfte när hästen precis jobbat...
Sattes sedan igång igen och var som alltid oerhört positiv och fin, stretchingen hade gjort hästen mjukare och rörligare samt kvickare i benen.
Vid besiktningen var hästen lika ohanterlig som vid förra gången och hältan var likadan.
Hon köpte hästen i alla fall, och de tävlar framgångsrikt nu i både hoppning och dressyr. Hästen har aldrig varit skadad eller stannat, de röntgade hela hästen och kollade den både genom ridprov och longering och ingen kunde se några fel på hästen.
Vad detta beror på är oklart, men ett bra exempel på hur felvisade ett böjprovs utslag kan vara...!
Sen finns det naturligtvis en fördel i böjprov också, men jag tror att jag föredrar besiktning på annat vis.
EmelieR skrev:Jag tror inte du behöver vara nervös... Veterinärerna brukar veta vad dom gör.