Det här med böjprov..

Sv: Det här med böjprov..

Jag tror inte du behöver vara nervös... Veterinärerna brukar veta vad dom gör. Och med tanke på hur mkt pengar du lägger på allt inom hästarna så tror jag du går till en bra vet också... :)

peter_lundin skrev:
Att en häst skulle kunna få bestående skador av ett böjprov är rent skitsnack ofta från folk som inte kan acceptera att deras vhästar inte är OK.
PL

:bow: :bow: :bow: Lyssna på veterinären!

Har aldrig varit med om att en vet. böjt fel. En frisk häst kan visa hälta vid böjprov, men det är så få steg och vet. har kompetens att skilja dem åt.

Kissing Spine skrev:
En frisk häst kan visa hälta vid böjprov, men det är så få steg och vet. har kompetens att skilja dem åt.
Inte den klanten som var här iaf.... :rofl: :rofl:
Fick nämligen en "andra åsikt" från chefsvet. på närmaste ATG-klinik... Distriktaren bedömde markeringen så att hästen ovillkorligen "måste" sprutas i benet och absolut ingen ridning... For med kusen till mer kvalificerad vet och fick höra att det var en liten vrickning, som skulle läka ut av sig själv på nån vecka... :smirk: Vilket det också gjorde... :angel: , men snacka om onödig resa på 10 mil,(enkel väg) med hästen... :crazy:

Jag tycker inte att det är nåt skumt med böjprov?
Min häst har blivit böjd 3 ggr, vid vet bes. vid köp, nyligen vid hälta och för en vecka sen vid återbesök. Han har den första och sista gången varit helt ren, fast vet har böjt så att han nästan börjar sparka. Vid andra gången hade han vrickat sig i hovleden och hade megaont och det behövdes inte nåt böjprov för att visa det, men de böjda han på lite olika sätt för att se var hältan satt.
Som nån annan sa, jag tror bara att folk är emot det för att deras egna hästar inte går igenom.
Jag hade däremot aldrig köpt en häst om den inte hade gått igenom ett böjprov.
Sedan hade inte jag tagit hästen till en vet som man "vet" godkänner hästen utan jag hade tagit den till den "tuffa". Den vet som inte godkänner så många hästar kanske är den som utför böjprovet rätt. Det vet man inte....
Jag åker med min häst till en travklinik i närheten och det är samma vet där som på länets djursjukhus, så jag känner mig trygg.

Som jag ser det så konstaterade distriktaren att hästen var halt o skickade dig till klinik för vidare utredning o ev behandling vilken knappast kan vara fel. Om nu dv verkligen sa att hästen ovilkorligen måste sprutas var det ju inte så smart men efter 25 års erfarenhet av hur folk kan vränga till vad vet sagt eller gjort så tvivlar jag.
Att vid ett undersökningstillfälle säkert säga om en hälta beror på ngt tillfälligt eller på en ledinflammation od kan vara omöjligt.
PL

Jag är skeptisk. Mycket skeptisk. Böjprovet är en otroligt onaturlig rörelse för hästen, aldrig att hästen skulle ställa sig på det sättet under så lång tid för att utföra en rörelse eller hoppa ett hinder...

Var med på en bes. förra året, iofs av en väldigt kompetent veterinär, men ändå. Hästen hade hoppat banor på 140 och
verkligen varit positiv, utfört dressyrrörelser som om det vore vardagsmat och aldrig varit skadad, svullen. Var lite gallig ner mot kotan men i övrigt fräsch som en unghäst.

Konstigt nog, den hästen reste sej, kastade sej och var allmänt tokig på böjprovet. Av smärta förstås... Haltade kraftigt och gick naturligtvis inte igenom. Ingenting som syntes på röntgen eller liknande. Fick några veckors vila med massa skritt och stretchades, precis som många sagt, med stor försiktighet och endast i uppbyggande syfte när hästen precis jobbat...

Sattes sedan igång igen och var som alltid oerhört positiv och fin, stretchingen hade gjort hästen mjukare och rörligare samt kvickare i benen.

Vid besiktningen var hästen lika ohanterlig som vid förra gången och hältan var likadan.

Hon köpte hästen i alla fall, och de tävlar framgångsrikt nu i både hoppning och dressyr. Hästen har aldrig varit skadad eller stannat, de röntgade hela hästen och kollade den både genom ridprov och longering och ingen kunde se några fel på hästen.

Vad detta beror på är oklart, men ett bra exempel på hur felvisade ett böjprovs utslag kan vara...!

Sen finns det naturligtvis en fördel i böjprov också, men jag tror att jag föredrar besiktning på annat vis.

Böjprovet visade ju tydligt att din hade ont av böjprovet vilket inte är normalt o definitivt en varning att något är fel. OK hästen fungerar bra i dagsläget o det är ju bra men inte detsamma som att böjprovsutslaget är felaktigt.
PL

Smärta ÄR kroppens sätt att berätta att nåt inte står rätt till och är inget som ska ignoreras.

Min häst reagerade lite på samma sätt när han böjdes fram förra gången, satte sig nästan i levad för att komma undan smärtan, men vet såg inget på ridprovet. Efter behandling och vila gick det hur bra som helst att böja honom.

Jag behöver inte ens se min häst springa efter ett böjprov, har han tjafsat under böjningen så är det nåt fel och har han stått lugnt så är han ren.

Så en häst som är tjafsig vid böjprov har alltid ont?
Min häst är tjafsig vid böjprov av bägge bak och gör precis allt för att komma undan.

Visst kan hästar vara tjaffsiga utan att ha ont men skall då inte halta efter böjningen.
Till en del kan man känna vid böjningen om det är smärta eller tjaffsighet.
PL

Det är klart att en häst som tjafsar inte behöver ha on men det är alltid något "fel", hästenhar svårt för att stå still så länge eller är inte van att man håller upp benen etc.

En häst som är välhanterad och uppfostrad ska inte tycka att det är nåt konstigt med att man håller upp benet under en minut.

Senast ändrad:

Han skrev det på vetintyget till och med, men han kunde inte motivera varför han ansåg att hästen måste sprutas........

Knapplån

Jag GILLAR böjprov :devil: Och numera är jag ganska bestämd om att hästar som HAR böjprovsreaktioner de facto HAR något knas. MEN, det behöver inte vara något som stör hästen alls på den nivån den förväntas prestera.

Mitt kallblodssto köpte jag som 12-åring. Mellan 12 och 18 års ålder böjdes hon ca fyra gånger. Hon var ALDRIG ren. Inga stora reaktioner och vet bekymrade sig inte och tyckte att på en häst id en åldern, med en aktiv travträning bakom sig (Startade aldrig) etc så var det mer regel än undantag med reaktioner. Syntes inget initialt eller efter arbetsprov. Och hästen reds hårt (och inte alltid så himla..genomtänkt..), mycket på HÅRD mark och så vidare och blev aldrig halt och böjreaktionen ökade aldrig. Jag bryde mig helelr inte om den.

MEN, när hon var 20 år gammal böjdes hon runt om. Jag var in med henne för en koll av hennes kroniska fång då hon efter det senaste lindriga anfallet inte gick att ria annat än på mjuuuukt underlag. Hästen var semipensionerad och arbetsintensiteten hade trappats ner och jag red betydligt mer eftertänksamt och vettigt. Hästen gick, 20 år gammal, ren på böjprov. Två olika vet böjde och de var helt LYRISKA över en så fräsch 20-åring. (Att hon böjdes var för vet ansåg att det inte kunde vara fången som gjorde att hon inte gick bra på annat än mjuuuk mark, men det var fången..)

Och där är MIN bedmning att hon HADE lite känningar/ansträngningar i lederna under sina ktiva tid. Men de störde henne inte alls på den nivå hon jobbade, utan 'bara' vid den stress på leden som böjprov faktiskt innebär. Hade jag fått för mig att hoppa MSV så hade hon nog fått problem däremot.

När jag var in på ett ÅB för ledhälta med unghästen (2 år) så skrattade vet gott när jag sa 'böj överallt, inte bara fram' och tyckte 'nämen, en hästägare som säger böj min häst, de flesta säger 'du får ABSOLUT inte böja min häst'. Och dr har vi en växande unghäst som böjs, nästan skottpengar på det ju. MEN, när hn varit bra har hon varit HELT ren på böjprov, när hon inte känts riktigt bra så visst har hon haft reaktioner. När det varit trassel i kotorna fram har hond essutom visat STORA smärtyttringar vid böjning, och rejäl hälta. För att efter behandling varken visat smärta eller reaktion: Då har hon också sett/verkat helt fräsch. När honr eagerat på böjprov har hon inte sett/verkat helt okej. Vi talar inte några större initiala bekymmer men det är skillnad på 100-procentig och 95-procentigt fräsch t ex.

Samma sak med valacken, han har en hasledsdefekt som triggas hårt vid böjning. Han böjdes (med defekten som vi då inte visste om) UA i aug 02, kändes fräsch då med. I aug 03 kändes han inte helt fräsch och höger galopp trasslade, och han var 1 grad böjprovshalt. Det var han genom alla behandlingsförsök etc och dömdes ut maj 03 för kronisk hälta från hasleden. December 04 böjdes han UA av hemmavet, maj 05 böjdes han UA av annan vet. Han känns dessutom i princip helt jäkla fräsch igen (vilket INGEN, varken jag, f-bolaget eller vet trodde vi nånsin skulle få se igen). Så, när hand ömdes ut så var det inte BARA att hasledsdefekten triggades utan han hade problem från leden (som inte svarade på någon behandling), men sen har det försvunnit och idag klarar leden även den stress som böjprov innebär utan reaktion.

Så jag KRÄVER faktiskt att mina hästar SKA gå igenom böjprov UA om de är fräscha. Och just för mian egna erfarenheter av hästar som haft lindriga böjreaktioner, fungerat bra etc men som när arbetsintensiteten minskat gått rena på böjprov och känts ÄNNU fräschare så är jag högst motvillig mot att köpa en häst som INTE har ett UA böjprov (vilket inte behöver vara en garanti för någonting iofs, men..)

fälttävlansnörd skrev:
Jag är skeptisk. Mycket skeptisk. Böjprovet är en otroligt onaturlig rörelse för hästen, aldrig att hästen skulle ställa sig på det sättet under så lång tid för att utföra en rörelse eller hoppa ett hinder...

Var med på en bes. förra året, iofs av en väldigt kompetent veterinär, men ändå. Hästen hade hoppat banor på 140 och
verkligen varit positiv, utfört dressyrrörelser som om det vore vardagsmat och aldrig varit skadad, svullen. Var lite gallig ner mot kotan men i övrigt fräsch som en unghäst.

Konstigt nog, den hästen reste sej, kastade sej och var allmänt tokig på böjprovet. Av smärta förstås... Haltade kraftigt och gick naturligtvis inte igenom. Ingenting som syntes på röntgen eller liknande. Fick några veckors vila med massa skritt och stretchades, precis som många sagt, med stor försiktighet och endast i uppbyggande syfte när hästen precis jobbat...

Sattes sedan igång igen och var som alltid oerhört positiv och fin, stretchingen hade gjort hästen mjukare och rörligare samt kvickare i benen.

Vid besiktningen var hästen lika ohanterlig som vid förra gången och hältan var likadan.

Hon köpte hästen i alla fall, och de tävlar framgångsrikt nu i både hoppning och dressyr. Hästen har aldrig varit skadad eller stannat, de röntgade hela hästen och kollade den både genom ridprov och longering och ingen kunde se några fel på hästen.

Vad detta beror på är oklart, men ett bra exempel på hur felvisade ett böjprovs utslag kan vara...!

Sen finns det naturligtvis en fördel i böjprov också, men jag tror att jag föredrar besiktning på annat vis.

Det jag vill se i sådana lägen är en BEDÖVNING av aktuell led. Om hästen efter bedövning inte haltar efter böjprov och står lugnt vid böjprovet så anser jag att det INTE var ett missvisande böjprov - ALLS. Om bedövning inte släcker är det mer svårbedömt då man kommer åt annat med vid böjprov som kan vara anledningen..

Har mao svart på vitt att han ansåg hästen måste sprutas... men ingen förklaring till varför.. Frågade flera gånger om vad det kunde vara, men fick svaret att det kunde ju inte han veta, men ordinera sprutning kunde han.... :crazy:
Det jag ifrågasätter är inte att hästen markerade, utan hans bedömning att hon måste sprutas med cortison, utan att ens kunna ge en förklaring till varför.. :smirk:

Med min häst är det såhär.
När allt började kunde man böja utan problem men allt eftersom fry blev mer sprutningar m-m..
Kan beräda att "vet" har sakt ALDRIG mer en ledsprutning på den hästen.
Hon är asså livsfarlig och väldigt rädd om hb nu mera.
Sist vi böjde kunde vi inte fillfölja det då hon var så tjafsig och farlig.
Men hon värka inte ha ont.

Man skall definitivt passa sig för att beställa behandling när man remiterar en häst vidare spec om man inte har en diagnos, det blir lätt pinsamt.
PL

Jo det kan man ju lätt påstå.... :D Tilläggas kan att jag är ju inte så jättepigg på att ta hit just den distriktsveterinären igen :smirk:
Synd att du är utanför mitt "distrikt" ;)

EmelieR skrev:
Jag tror inte du behöver vara nervös... Veterinärerna brukar veta vad dom gör.

Nu skriver du iofs "brukar" men själv är jag väldigt kritisk till MÅNGA veterinärer och de behöver bevisa motsatsen innan jag litar på dem, till min egen häst. Att svälja något bara för att en veterinär sagt det då behöver man nog se över sitt kritiska tänkande och sin egen kunskapsnivå.

Jag väljer noga både veterinär och klinik utefter vad jag söker för, om möjligt. En del är bra på det ena och andra är bra på annat. På en av de större och anses väl bättre, klinikerna är det i princip bara en av ca 10 vet som jag skulle våga släppa min häst på hältutredning till. Den veterinären skulle jag dock inte vilja tittar på hennes tänder.

Lite OT här.

Gällande böjprov är det ok rätt utfört, vilket inte alls är så enkelt som det kan verka. Men man får ta in det i sitt sammanhang, historik och framtida användande.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar