Det här med böjprov..

F

Fladde

Jag snacka med en kompis idag on det här med böjprov och undrar vad ni anser?

Det jag tycker är skrämande är att jag vet exat vilken "vet" jag ska gå till om jag vill att hästen ska gå igenom UA eller till en "vet" som jag vet böjer på ett sätt så nästan ingen häst går igenom ett böjprov UA.

Så snälla kom med era åsikter om det här med böjprov.
Är det igentligen rättvist mot hästen??

Sv: Det här med böjprov..

En helt frisk kan ju visa hälta efter ett böjprov. Böj själv ihop tex handleden så hårt du kan en stund och känn själv hur det känns (och då behöver du ju inte ens belasta leden med en gång efter) Nä, jag är skeptisk till böjprov och jag vet veterinärer som också är det.

Jag är väldigt, väldigt kluven faktiskt... har inte haft sååå många erfarenheter av det, men görs det inte FÖR hårt så tror jag det är bra för att eliminera och kunna utesluta vissa saker...

Har läst nånstans att i Tyskland gör dom färre böjprov än i Sverige. Undrar varför ?

Är helt emot böjprov. Har haft hästar som böjts halta. Skall det göras ett böjprov så e de bara 2 veterinärer som får göra dom. (Jonas Tornell O Staffan Lidbeck) Ofta kan en bra veterinär säg redan när dom lyfter benen om de finns någon smärta där.. De e rätt logiskt.. Om du har ont i fotleden så e du ovillig o böjja ihopa den allt vad du orkar..

har inte förstått själva syftet med böjprov, nån som gjort det?

Näe, jag är mycket skeptisk till böjprov jag också. Jag har sett veterinärer ta i så de skakar när de börjer ihop benen! =S då vill man ju nästan säga ifrån, men det kan man ju inte heller göra! =O
Visst, håller med AnnaKarinA, görs det med försiktighet i syfte med att utesluta vissa saker kan det väl vara okej. Men vid t ex vet.besiktning vid köp och så är det ju ofta (iaf hos mig) bara böjprov som gäller, sällan longerprov. Då tror ju jag personligen det är viktigare med longeringen.

Det finns många hästköpare som klarat sig undan ett dåligt köp genom ett böjprov.
Rätt utfört o tolkat är det ett utmärkt hjälpmedel vid besiktning o kan definitivt inte ersättas av röntgen eller longering. Röntgen ger väldigt ofta fynd dår man inte vet om de har ngn klinisk betydelse. Longering är viktigt men ofta om en häst skall besiktigas utanför klinik finns inte det praktiska förutsättningarna.
Vid hältutredning är böjprov ett nödvändigt hjälpmedet.
PL

nog tror jag att böjprov är nödvändigt .. men de veterinärer som just böjer sig till de är blå är jag skeptiska mot - som nån skrev .. böj din handled o känn hur det känns. .. Dock är det ju skrämmande att det finns veterinären som böjer för hårt, de om nån borde ju veta vart gränsen går. Är livrädd för att nån gång måsta böja min shettis och ha en för våldsam veterinär.

Jag tycker böjprov är helt fel. Vad som händer när man böjer en "lem" med muskler fästa över en led, vare sig det vore på häst,hund,människa eller annat ryggradsdjur, är att musklerna på ena sidan sträcks ut. Alltså stretchas, och beroende på hur hårt man strechar så får man styrkeförluster, muskelbristningar och därmed även en viss grad av smärta. Det är praxis inom proffisionell träning att man aldrig stretchar hårt innan ett träningspass- gissa varför? Så för min del är det helt ofattbart att göra ett "hårt" böjprov på en till synes frisk häst. De finns bättre sätt att upptäcka hältor, som att longera på volt t.ex.

Vad ett böjprov däremot skulle kunna visa är om hästen är "smidig" o har väl stretchade muskler. Är hästen stel och har "korta" spända muskler, kommer den som sagts ovan att få musklebristningar vid ett hårt böjprov och därmed visa smärta. Så för er som skall sälja en häst, stretcha den några veckor/månader före så får ni ett rättvist böjprov.

Kanske skall nämna oxå att vid hård stretching så är det inte bara musklerna som drabbas, utan även lederna, ledband och senor. Här kan man få bestående skador på ledband, även om jag inte tror att kraften en människa kan åsamka en häst genom böjprov är tillräckligt för att paja ett ledband, så är det nog tillräckligt att töja både ledbandet och ledkapseln. *filosoferar*

Vilka skador kan en häst få om man böjer för mycket eller kan man böja för många gånger?

Sweet skrev:
En helt frisk kan ju visa hälta efter ett böjprov. Böj själv ihop tex handleden så hårt du kan en stund och känn själv hur det känns (och då behöver du ju inte ens belasta leden med en gång efter) Nä, jag är skeptisk till böjprov och jag vet veterinärer som också är det.

Bra inlägg!

Jag vet några hästar som har blivit "sönder böjda" så min inställning till böjprov.
Njae, jag vet inte, skeptisk.
Det ska utföras av någon som verkligen vet vad h*n pysslar med och det ska absolut inte böjas för hårt! :mad:

Att en häst skulle kunna få bestående skador av ett böjprov är rent skitsnack ofta från folk som inte kan acceptera att deras vhästar inte är OK.
PL

Tycker att böjprov är OK, då röntgen m.m. kan hitta fynd som inte har någon betydelse för hästens användbarhet...Däremot är inte böjprov alltid helt tillförlitliga då "känsliga" hästar kan visa någon halv grad hälta utan att detta har någon betydelse...

Tror nog att jag är för måttlig användning av böjprov... :smirk:

Nyfiket undrat... Hur kan en häst som tränas 1- 2 h / dag, mycket hoppning & klättring & träligt markarbete, aldrig någonsin varit halt, springer som en tok i hagen och flyger och far, markera vid ett böjprov ? Tycker att hoppa 12 hinder på raken / klättring i myrmark, borde vara jobbigare för benen än ett böjprov.. Tyvärr var det en vet som böjde "sig blå" på lilla skruttan, och när det "bara" var ett ben, hon markerade på, så böjde han ALLA benen igen, fler gånger.... och det ben hon markerade på böjde han ca 6 gånger.. För varje böjning markerade hon mindre än föregående gång. Vad kan det bero på :confused:

Jag bara undrar för min häst är böjd minst 20gånger på mindre än 6 mån :crazy:

Jag är benägen att hålla med... i vilket fall tycker jag som med andra debatter av liknande slag att det är konstigt att folk som inte har utbildning eller egenligen vet hur man böjer hästen har synpunker på veterinärer som böjer och har kunskap att böja huruvida de böjer på rätt sätt eller ej... :confused:

Cronis: vad för hästar har blivit sönderböjda och vad är beläggen för det??? exempel? Nyfiken!

Senast ändrad:

vet ej om det var riktat till mig eller inte, men jag har kunskap om hur man böjer och hur länge man böjer.... :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar