Det här med 'bendepression'.. frågor (Peter L eller annan med lite pejl kanske)

Alexandra_W

Trådstartare
Nu börjar jag hämta mig från chocken även om det tyvärr inte känns speciellt mycket bättre ute i den krassa verkligheten =/

Men något som uppstått när chocken släppt är en massa frågor, och min veterinär är inte tillbaka på jobbet förrän på tisdag så kan inte höra med henne innan dess utan passar på att fråga här..

'bendepression' gav NOLL svar på google (som undrade om jag inte menade barndepression..hmm) och står inte ett ljud i håll hästen frisk.

Men vad kan det bero på, alla tänkbara orsaker gärna. Medfött? Förvärvat? Hältutlösande? Kan växa bort eller är permanent? Vad kan ställa till med 'på sikt'? Osv. Jag är kort sagt helt lost på allt utom vad det är som sker/skett,d vs att det helt enkelt saknas/är för lite ben.

Någon som har lite mer pejl? Peter?

Senast ändrad:
Sv: Det här med 'bendepression'.. frågor (Peter L eller annan med lite pejl kanske)

Ofta står man frågande om det är ett bifynd eller ngt med klinisk betydelse, min efarenhet inom häströntgen är inte särskilt stor även om jag har en viss vidareutbildning inom området. Jag skall kolla vidare lite grann men det blir nog inte ikväll.
PL

Sv: Det här med 'bendepression'.. frågor (Peter L eller annan med lite pejl kanske)

KOlla jättegärna, och ingen panik, depressionen lär inte gå nånstans, möjligen att jag drabbas av en icke benrelaterad dito :devil:

Det var bendepressionen som verkade bekymra veterinären mest. Jag hade fullt upp med att försöka ta in det faktum att hästen hade TRE olika röntgenfynd och drabbades av det klassiska 'höra första meningen och sen bara ströord'. Men veterinären sa bland annat att 'det är på andra benet med, men lite mindre, så det kanske är såhär hon är/ser ut', och så vet jag att när jag frågade om vad det beror på så nämndes ordet inflammation. Men som sagt min hjärna var väldigt upptagen med att övht försöka ta in 'röntgenfynd' och var uppenbarligen inte så mottaglig för mer information och trots att jag ställde flera frågor så kan jag inte minnas svaren =/

Men jättetacksam om du kollar upp när du har tid och ork och lust! :bow:

/Alexandra - vars hästeländen uppenbarligen anser att deras främsta uppgift är att utbilda sin matte på allsköns olika skador och elände..

Du som förmodligen sett bilderna talar vi här om en grop i benets yta eller en urkalkning?
PL

"Bendepression" är inget ord jag känner igen när det gäller att beskriva röntgenförändraingar i ben. Kanske försökte veterinären "försvenska" något latinska el. engelskt begrepp och det blev lite konstigt? Han/hon sa inte benresorption?
Är det en ung häst? (hade jag säkert vetat om jag läst tidigare inlägg el dylikt)
/ Karin

Nu har jag läst ett gäng andra trådar om Kele..
Det låter som osteochondros med tanke på lokalisationerna, hästens ålder, lösa fragment och röntgenförändringar men det är ju inget man kan säga nåt säkert om så här egentligen. Kolla med veterinären igen när hon/han är tillbaka men en gissning som sagt på osteochondros. Speciellt som du skrev att hon nog varit ofräsch en längre tid.
Bendepression skulle då kunna avse defekter(nedbrytning) i subchondraltben eller cystaliknande skada i subchondraltben. Subchondralt ben = benet under brosket i en led. Dessa är typiska röntgentecken vid osteochodros tillsammans med benfragment, utplaning av subchondralt ben och sekundära förändringar.

Mvh / Karin

tain skrev:
Nu har jag läst ett gäng andra trådar om Kele..
Det låter som osteochondros med tanke på lokalisationerna, hästens ålder, lösa fragment och röntgenförändringar men det är ju inget man kan säga nåt säkert om så här egentligen. Kolla med veterinären igen när hon/han är tillbaka men en gissning som sagt på osteochondros. Speciellt som du skrev att hon nog varit ofräsch en längre tid.
Bendepression skulle då kunna avse defekter(nedbrytning) i subchondraltben eller cystaliknande skada i subchondraltben. Subchondralt ben = benet under brosket i en led. Dessa är typiska röntgentecken vid osteochodros tillsammans med benfragment, utplaning av subchondralt ben och sekundära förändringar.

Mvh / Karin

Om du läst den här tråden vet du att de röntgenfynd (avseende OCD eller det som kan räknas dit) Kele har är ett löst fragment i höger bakkota, ett sk POF. Om det ska räknas som osteochondros eller ej tvistar ju de lärde om, man JAG räknar det dit iaf ;)

BF har hon lindrig hovbroskförbening och bendepression, dvs det saknas ben där det ska vara ben, inte subchondralt ben dock, men om det är blottat eller ej ska jag låta vara osagt på det här stadiet.

Men du har ingen OCD whatsoever i frambenen, dvs där du har bendepressionerna.

Så jag förstår inte riktigt hur du gissar/tänker?

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Du som förmodligen sett bilderna talar vi här om en grop i benets yta eller en urkalkning?
PL

Såg ut som valackens defekt ungefär (fast de är ju placerade på helt olika ställen och har helt olika orsaker), men ta en glasskopa och gröp ur en halvcirkel inåt, så ser det ut. Så en grop.

tain skrev:
"Bendepression" är inget ord jag känner igen när det gäller att beskriva röntgenförändraingar i ben. Kanske försökte veterinären "försvenska" något latinska el. engelskt begrepp och det blev lite konstigt? Han/hon sa inte benresorption?
Är det en ung häst? (hade jag säkert vetat om jag läst tidigare inlägg el dylikt)
/ Karin

Nej, hon sa - och skrev - bendepression, och förtydligade det med att det saknas/är för lite ben, där det borde vara.

'Lindrig bendepression vid dorsala plikan Mclll BF'

Och om du vill ha resten så..
'Lindrig hovbroskförbening BF, löst fragment plantart kotleden HB, sk POF'

Det är de röntgenfynd damen har.

I benets yta o inte i leden? Snabbkoll på eng ger fall där häst sparkat in skallen od.
'PL

Vad jag har läst har du inte skrivit vart den sk bendepressionen skulle vara. Har hon enligt röntgenbilderna ingen osteochondros i frambenen? Defekten som jag nämnde brukar se ut som du beskriver- en grop.

tain skrev:
Vad jag har läst har du inte skrivit vart den sk bendepressionen skulle vara. Har hon enligt röntgenbilderna ingen osteochondros i frambenen? Defekten som jag nämnde brukar se ut som du beskriver- en grop.

Du hade ju läst andra trådar skrev du, men då är jag med.

Men jag har förtydligat nu i svar i den här tråden. Men nej, ingen OCD fram, det som finns är en POF i höger bakkota, lindrig hovbroskförbening BF och så bendrpressionen som jag inte exakt kan tala om vad den sitter men det kanske du kan utröna av grekiskan från vetpappret? =)

Predilektionsställe för osteochondros i kotled är Mclll:s styrlist dvs den ås som finns i skenbenet i ledens mitt. Om det nu blev begripligt? :angel: Dorsala plikan ska jag se om jag hittar i anatomiboken

Senast ändrad av en moderator:

peter_lundin skrev:
I benets yta o inte i leden? Snabbkoll på eng ger fall där häst sparkat in skallen od.
'PL

Jag har res för ordet 'plikan' det står så, men jag är inte säker på att det SKA stå just så, vet skriver slarvig ibland (jag brukar sitta och korrekturläsa över axeln på henne men av förståeliga anledningar gjorde jag inte det igår)

Men jag måste reservera mig lite för exakt var det sitter, försöker få fram rtgbilden i hivudet men jag såg för många rtgbilder tror jag, men som jag minns det så - varning för amatörförklaring - har du ju på en bild på kotan dels ett 'rakt' ben i överkant (som inte är rakt utan svagt rundat framåt men ändå 'rakt'), sen kommer en rund kropp, och så har du en rund kropp till höger om det, och sen har du mer roligheter nedanför. Som jag minns det, men jag vill reservera mig, så sitter bendrpressionen på det 'raka' benet. Fattade du nåt av det där?

tain skrev:
Predilektionsställe för osteochondros i kotled är Mclll:s styrlist dvs den ås som finns i skenbenet i ledens mitt. Om det nu blev begripligt? :angel: Dorsala plikan ska jag se om jag hittar i anatomiboken

Nej, det blev inte begripligt, kan vi få det på amatörsvenska, danke schön? :devil:

Men jag frågade vad det berodde på (bendepressionen) och OCD nämndes övht inte.

peter_lundin skrev:
Inte mkt men jag skall kolla imorgon.
PL

Förstår att du inte blir så mkt klokare ;) Jag är tyvärr kass på latinska benämningar och kotleder har jag inte behövt bekymra mig om (hasleden börjar jag kunna). och soms agt jag måste reservera mig lite för att jag minns fel, men det är så det dyker upp i mitt huvud., Kan reda ut det ordentligt på tisdag. Eller kanske tidigare, beror på om hemmavet har lust att ringa mig i helgen, han jobbar på rtg på Ultuna och jag tänkte se om han kan sprida ljus över fenomenet sådär i allmänhet iaf.

Problemet är att "bendepression" inte är ett ord som jag sett användas så jag vet inte riktigt vad det innebär.
Hehe det här känns som ett svårt projekt. Önskar att man hade kunnat rita..
Om vi säger så här. En röntgenbild av kotan tagen rakt framifrån. Skenbenet är det "övre" benet kronbenet det nedre och så kotsenbenen (jag tror det är de du menar med de runda grejerna) bakom som förvirrar bilden. Men iaf, skenbenet ser liksom vågigt ut i den nedra änden. Rundade kanter på båda sidorna och så en rundad struktur i mitten som sticker ut lite. Jösses det här är knepigt.

tain skrev:
Problemet är att "bendepression" inte är ett ord som jag sett användas så jag vet inte riktigt vad det innebär.
Hehe det här känns som ett svårt projekt. Önskar att man hade kunnat rita..
Om vi säger så här. En röntgenbild av kotan tagen rakt framifrån. Skenbenet är det "övre" benet kronbenet det nedre och så kotsenbenen (jag tror det är de du menar med de runda grejerna) bakom som förvirrar bilden. Men iaf, skenbenet ser liksom vågigt ut i den nedra änden. Rundade kanter på båda sidorna och så en rundad struktur i mitten som sticker ut lite. Jösses det här är knepigt.

Har heller aldrig hört bendepression och googlesökning gav NADA svar, så det lär finnas en annan term misstänker jag, ja.

Jag vet ju tyvärr inte VILKEN projicering det var som det syndes på, dvs om det var taget framifrån, från sidan eller hur. Du råkar inte ha boken Håll hästen frisk, för där finns en rtgbild som ser 'lika' ut så det borde vara samma projicering (den rtgbilden visar ett kotsesambensbrott, toppen av kotsesambenet är av). AMATÖRjag skulle vilja säga att det är en projiceringen tagen rakt från sidan, men som sagt, amatör i frågan.

http://www.vetmed.ufl.edu/sacs/Radio/Dr.Taka/anatpics/fetlock.htm Här finns ett par tecknade bilder på kotleder och hur man röntgar de. I första stora rutan med fyra skisser finns listen som jag pratde om markerad med en 2.a det syns inte på nån av de abdra bilderna men den sträcker sig hela vägen upp på framsidan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka