Det här med Barfotagång...

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Araton

Är mycket snack om det just nu och jag undrar, hur många är det egentligen som har sina hästar barfota? Hur gick övergången? Vad dom ömma? Använder ni BOOTS? Några tips på bra BOOTS? Var köper man dom?

Sen vill jag veta vad strassermetoden är? Har letat och letat men inte hittat nåt? :confused:

Hehe.. oj det blev många frågor på en gång! :angel:

Sv: Det här med Barfotagång...

Eftersom ingen har svarat på mina frågor så kan ju jag svara på dina istället :D

Jag har haft min häst barfota i två månader ungefär, passade på att ta av dom när hon skadade sig. Nu ska vi på återbesök, och är hon frisk tänkte jag sätta igång henne barfota och se hur det går. Hon rids ändå inte så mycket så jag hoppas att det funkar. Får se hur hon klarar sig i vinter bara, om man kanske behöver brodda.
I början var hon ganska öm, tyckte det gjorde ont på grus och asfalt, men gräs gick bättre. Efterhand började hon gå bättre och bättre, nu kan hon gå ganska obehindrat på grus, iaf om jag leder henne.
Fick köpa ett par boots av en kompis, dom är verkligen super! Har haft dom när jag har skrittat henne uppsuttet, och hon går som vanligt. Just dom här köper man på H**ks, men det finns andrea sorter oxå.

jag har haft min4-åring barfota sedan april, hade inga problem med ömhet i början men efter ett par månader kunde han linka till på kraftigt grus. det är tydligen vanligt eftersom hovens mekanism har kommit igång på den tiden. rider honom nu 4-5 dagar i veckan, mest på grus i trav o galopp utan problem. han går på lösdrift, så läkningsproseccen går fortare, eftersom hoven får jobba mera. har nog haft tur, för många hästar blir ömma och läkningsperioden kan vara upp till ett år, ungefär så lång tid det tar för en hovvägg att växa ut. det är inget man kan skynda på men lindra med boots under tiden. har inte använt några och har därför ingen erfarenhet av dessa, men har hört att boa-bootsen är de bästa.

har verkat hovarna själv hela tiden enligt mustang-trimmen som skiljer sig lite från strassers metod. strasser är väldigt noga med hovens vinklar och lite drastiska verkningar för att påskynda läkningsproseccen, vanligt att det verkas tills det blöder och hästarna blir ofta mycket ömma.

mustang-trimmen eller vildhästverkningen är lite enklare där man inte utgår från några vinklar, man utgår från sulans form och försöker få hoven att likna en mustangs med en märkbar rundning i tån o låga trakter.

gick en hovvårdskurs hos ove lind där man fick lära sig underhållsverka själv. vi övade på kadaverhovar som vi senare kunde få se i genomskärning för att förstå hovens mekanism och anatomi, det var mycket givande.rekommenderar verkligen att gå denna kurs för de som vill kunna ha sina hästar barfota, hovslagarna har ofta samma verkteknik för hästar som ska ha sko och som ska gå barfota.

något man måste vara medveten om är att man ska ha tålamod och att man helst ska sätta sig in i ämnet ordentligt innan man bestämmer sig! när man väl lyckats så har du en häst som förhoppningsvis slipper undan onödiga skador pga skoning, och man sparar en rejäl slant på det oxå! du kan söka på barfota här på buke o hitta en massa länkar om barfota hästar.lycka till!

jag har båda mina hästar barfota.
Första gick väl ganska väl, förutom att marken blev hård och knölig precis innan hoven hunnit ställa om det minsta vilket gjorde att jag var tvungen att ha bootsen nästan dygnet runt i början tills snön kom. Just det året förvånades alla över att det var frösset så länge utan att det kom snö också...
Men i år, ett år senare, har jag inte märkt av att hon fått samma problem när marken frusit hård *yay, success!*
Alltså, förra året var hon verkligen hovöm den perioden. Utan bootsen stapplade hon i hagen och fick gallor av att hon mest bara stod still. Ute i skogen fanns dock stigar som var mer eller mindre mjuka där vi gick på promenader.
När snön kom blev hon dock som vanligt igen och vi har inte haft några större problem sedan dess.

Den andra hästen fick jag hem nyavskodd i våras. Han var då skadad vilket gjort att han i princip bara lullat runt i hagen på ett tre månader långt sommarbete. pga skadan har jag inte kunnat rida än heller, men han är körd på grusväg och vi brukar ta promenader på diverse underlag och han har aldrig visat att han ömmar.

Jag verkar enligt vildhästmetoden och tycker att den verkar vara vänligast mot hästens egen anatomi och förutsättningar.

Mitt tips till alla som funderar på att sko av; ha inte bråttom! Planera så att ni inte råkar ut för vad jag råkade ut för (alltså att stenfrusen hård mark var den första som mötte nyavskodda hovar...) Förutom att hästen ömmar tillfälligt kan den även få hovbölder av att utsättas för så knöggligt underlag det första som sker efter avskoningen.

Se till så att ni skaffar boots eller har möjlighet att skaffa boots så ni är förberedda. Alla hästar har inte en jobbig övergångsperiod men det vet man aldrig i förväg. Oftast behövs de inte mer än när man rider på grusväg. Sedan är det alltid bra att uppmuntra till rörelse för att övergången skall gå snabbare.

Jag har Old Mac,är inte nöjd pga.att dom är för vida till min pålle.
Har nu börjat spåna efter Boa Boots som verkar mycket bättre.
Boa kan man brodda men dom är mycket dyrare en vanlig brodd. :bow:

Aha,har letat efter folk som testat boots!
Nyttigt & läsa om det här med övergång till barfota!
Vill testa boots,men är tveksam pga att man ju måste ha hästen skodd sen igen under tävlingssäsongen(distans)

Oftast när man tagit av skorna så behövs det boots i 2-3 månader för att hoven ska vänja sig vid hårt underlag som ex. grus eller asfalt.
Hoven är van vid att gå på marker som fyller ut hoven så att hela hoven får arbeta.
Om hästen är öm efter att man tagit bort bootsen (efter två tre månader ska man kunna rida utan boots på all sorts mark) så är hoven felverkad

När det är dags för vår äldsta unghäst att ridas in tänker vi testa att inte börja sko utan istället använda "tofflor" när vi rider på ogynnsamt dvs vasst eller alltför slitande underlag.

Jag har goda erfarenheter av Easyboot som "reservdäck" vid tappskor, sen mer än 10 år tillbaks och har nu även beställt ett par Boaboot för att se hur de kan tänkas fungera.

Vet inte om jag skulle orka sätta på EB på alla 4 hovarna, varje gång jag skall rida. Skall de sitta helt bra och säkert i alla underlag sitter de ordentligt tight och kräver lite tid att få på och av. Så krävs det boots varje ridtur och det inte fungerar med mer lättpåsatta tofflor så kommer även den hästen bli skodd. Har ridit skodda hästar över 30 år med gott resultat.
Jag är av naturen rimligt lat :angel: och har inte bara en häst att rida.

Fördelen att för oss att börja med en unghäst, är att den inte behöver en plågsam invänjning som barfotahäst, vilket jag absolut inte vill utsätta våra nuvarande ridhästar för. Vi rider rejäla turer på grusvägar och i skog och mark med mycket varierat underlag.

Jag blir rent chockad när jag läser och hör talas om folk som tycker att det är OK för en stackars häst att ömma, t.o.m. halta och ha ont i upp till ett år eller längre, för att ägaren tycker att det - till varje pris - är bra för den att gå barfota.

Av våra 4 ridhästar skulle jag kunna gissa att två inom rimlig tid skulle kunna vänja sig vid barfotalivet, men det är bara vad jag tror. Jag vill ha dem ridbara fullt ut hela tiden och tänker därför inte chansa och testa. En av de andra skulle jag inte ens komma på tanken att sko av, även om den blev avställd och bara gick i hagen.

Däremot ser jag med spänning fram emot hur det kommer att gå med unghästen när det är dags.

Ja, jag tycker också att det är bra att de går barfota, men går det inte så tycker jag man skor dem. Jag är inte föresrpåkar för något av "till varje pris" utan ser lite på hur hästen mår.
Min nordis ömmade lite förut när man ledde honom på grusvägar, men nu reagerar han inte alls så vi ska försöka ha honom utan skor så länge det går. Men börjag han ömma så blir det nog skor fram.

Det måste väl ändå bero på hästens egna förutsättningar?
En "normal" häst som varit vettigt skodd kan definitivt bli bra på så kort tid, men Ove "himself" har ju en plattfotad gammal häst som de fortfarande behöver boots till på besvärligt underlag.

Tack för alla svar!
Var köper man boa boots och easy boots?

Moniq skrev:
Jag blir rent chockad när jag läser och hör talas om folk som tycker att det är OK för en stackars häst att ömma, t.o.m. halta och ha ont i upp till ett år eller längre, för att ägaren tycker att det - till varje pris - är bra för den att gå barfota.

:bow: :bow: :bow:

Moniq skrev:

Jag erkänner mig skyldig visserligen använde jag boots en stor del av året men han var mer eller mindre öm en stor del av tiden.
PL

Min häst är barfota sedan drygt 5veckor, verkad enligt AANHCP (vildhästmetoden).

Hon ömmar i fram vid hårt eller grusigt underlag. Men är okej annars (inga märkbara smärtor, svullnader, värme, puls eller så). Dock verkar hon lite förundrad över varför det plötsligt gör ont att gå på grus...
Hovarna ser FINA ut nu, när hon hade skor gick de sönder i hovväggen hela tiden... (kan också ha berott på dålig hovslagare, givetvis!). Hon har HÅRDA sulor och jag tror att hon kommer att klara att vara barfota.

Har beställt BOA BOOTS, de borde komma när som helst nu! Hoppas att de funkar bra!

Kommer definitvt berätta om det mer sen här på BUKE! :bump:

Har också beställt samt fått Boa Bootsen.
Väntar bara på tossorna som behövs i en mindre storlek :bow:

Patsy har inte haft skor så ingen övergångsperiod. Iofs är hon skodd fram nu men det var bara en period och ett "test" för ev vinterskoning men nu som arbetslös har jag ändå inte råd så jag drar av skorna igen. Hon har ju klarat sig finfint innan... Inga boots men funderar lite på sådana man kan brodda.

Hoppas mina BoaBoots kommer snart också, är nyfiken på att få undersöka dem.

Kombinationen barfota och skyddande boots när(/om) de pg.av underlaget behövs tycker jag är det ultimata.

Till alla: Det som jag ojade mig över i röd skrift här ovanför, var inte att en barfotahäst kanske ömmar lite ibland. Utan härrör från en hästägare inte så långt härifrån som jag råkat komma i kontakt med.
Denne har slaviskt anammat den sk Strassermetoden med följd att hästen inte kunnat ridas alls på snart ett år. Häststackarn rör sig fortfarande spänt och ovilligt i hagen, till skillnad mot när han var skodd och alltid glatt sprang med oss en bit utmed staketet när vi red förbi.
Då tycker jag att man i sin barfotaiver gått för långt, när hästen får så lång tid av plåga, även om hästen med tiden blir brukbar igen.

Min ena häst skoddes av första gången förra sommaren i maj, och jag märkte genast en mycket positiv förändring i hennes rörelsemönster. Märkligt men sant. Från att med skor på misshandla sin kropp märkvärt, kände hon nu efter och balanserade till sej - tänkte på var hon gick och HUR hon gick. Kanske till viss del för att det gjorde ont (dock inte troligt), men kanske också för att det var en ny känsla och hovarna faktiskt mådde bättre.

Hon har aldrig ömmat särskilt varken på grusväg eller annat. Hennes hovar har hållit sej fina sen första början, inga hovsprickor eller liknande, hovvägarna har varit fina (ja, hela hovarna). Hon har varit verkad av utbildad hovslagare.
Någon "övergångsperiod" har vi aldrig haft, och behovet av boots har inte funnits - hon har som sagt inte ömmat.

MEN - när det blev kallt och frös på förra hösten, när det blev knöggligt i hagen samt blev halkigt på stallplan där jag jobbar dem, tog det ett par veckor innan jag "gav upp" - då skoddes hon med brodd runtom. Då hade hon druttat på rumpan 3 gånger (vad jag sett) och mådde inte bra muskulärt av att gå och spänna sej i hagen. Givetvis kom snön dagen efter och snön hade varit = räddaren i nöden, men men - skorna fick sitta på.

I våras skoddes hon av igen och denna gången har hon varit ännu mindre "oöm".

Den andra hästen kom till mej mitt i vintern oskodd, högdräktig. Hade inga problem alls där på vintern men hade däremot lite "långverkade" hovar - hade nog fått gå för länge mellan verkningarna (gått som avelssto ett par år) så hovväggarna var rätt trasiga på sidorna.
Var en jäkel att ta sej fram på isfläckar. Men hon kom till mej i januari när det var snö överallt = mjukt.

När sommaren kom däremot så visade hon ju att hon ömmar på grus och liknande, men hon reds inte särskilt mycket (gick med föl) och de gånger vi red var vi på mjukt underlag = inga problem.
Hon skoddes dock också på vid vintern förra året då jag ville arbeta med henne och det inte gick barfota i knögglet. Hade henne sedan skodd under perioden jag red igång henne och arbetade med henne under vintern/våren.

Skoddes av i våras igen (maj) och har sedan igen mest gått på mjuka underlag och inte ridits mycket (betäckt och dräktig igen) - har gått i stor sommarhage där de rör sej mycket.
Hon ska få gå barfota i vinter också. Hon har inga problem med tat gå i hagen bara, problemen kommer när man vill arbeta med henne.

Förresten, tillägg - jag kommer köpa boots nu men inte för invänjningsperiod utan för att det snart fryser på ordentligt och blir ISIGT ute, och då behöver de brodd. Så fort snön kommer "på riktigt" klarar de sej dock rätt fint.

Senast ändrad:

*knapplån*

Min häst har aldrig haft skor, men däremot hade han vanvårdade fossingar när han kom till mig, han hade en felaktig vinkel på hovväggen och utflytningar, problem med sprickor och lamellrandsutvidgning som bildar små sprickor mellan lammelranden och hovväggen , lättare för bakterier att hitta upp i dessa sprickor så jag har haft två hålväggar eller WLD som jag kallar det som dock maniskt har behandlats och läkt på reckordtider.

Han är verkad enligt vildhästmetoden och jag har själv gått en kurs och UNDERHÅLLS verkar honom mellan gångerna. Jag tycker att det är en stor missuppfattning när man pratar om kurserna som att folk lär sig verka sina hästar själva på en helkurs. Detta stämmer INTE
Man lär sig grundläggande saker och att hålla efter mellan gångerna den utbildade hovvårdaren kommer.

Mitt motto är Barfota javisst men inte till vilket pris som helst.

Min häst kan ännu efter ett år snart inte ridas på alla underlag barfota, men så länge han mår bra av att vara i hagen och jag känner att jag har ork att anpassa mig efter honom så är det enligt mig oki. Vad som inte är oki är en öm häst man tvingar går på obehagliga underlag. Inte heller ska hästen lida av att vara barfota i hagen.

Min häst har stadigt faktiskt blivit lite bättre och hovkapseln är ännu inte riktigt bytt. Jag är nu inne i en förändringsfas där hovväggen har två vinklar, den " nya" och den "gamla" vinkeln och belastningen på hovväggen blir ganska stor längst ned vid marken och att hålla efter blir viktigt tills dess att vinkeln är en och samma. Jag väntar med spänning och berättar hur det har gått när hela hovkapseln är utbytt och förhoppningsvis har vi då en tight lamellrand och en oöm häst, och om det då var värt allt arbete och väntan. Absolutly :love:

Vi klarar oss iallfall riktigt bra på våra epic boots och både häst och ryttare

Visst kräver barfota mer jobb, jag har iallfall lagt ned mer pengar och mer tid än det skulle ha krävts att sko honom, och visst funkar inte detta nu så kanske det blir skor längre fram, men då har jag ändå försökt på hästens villkor.

Mumin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 537
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 165
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar