Sv: Det här med Barfotagång...
*knapplån*
Min häst har aldrig haft skor, men däremot hade han vanvårdade fossingar när han kom till mig, han hade en felaktig vinkel på hovväggen och utflytningar, problem med sprickor och lamellrandsutvidgning som bildar små sprickor mellan lammelranden och hovväggen , lättare för bakterier att hitta upp i dessa sprickor så jag har haft två hålväggar eller WLD som jag kallar det som dock maniskt har behandlats och läkt på reckordtider.
Han är verkad enligt vildhästmetoden och jag har själv gått en kurs och UNDERHÅLLS verkar honom mellan gångerna. Jag tycker att det är en stor missuppfattning när man pratar om kurserna som att folk lär sig verka sina hästar själva på en helkurs. Detta stämmer INTE
Man lär sig grundläggande saker och att hålla efter mellan gångerna den utbildade hovvårdaren kommer.
Mitt motto är Barfota javisst men inte till vilket pris som helst.
Min häst kan ännu efter ett år snart inte ridas på alla underlag barfota, men så länge han mår bra av att vara i hagen och jag känner att jag har ork att anpassa mig efter honom så är det enligt mig oki. Vad som inte är oki är en öm häst man tvingar går på obehagliga underlag. Inte heller ska hästen lida av att vara barfota i hagen.
Min häst har stadigt faktiskt blivit lite bättre och hovkapseln är ännu inte riktigt bytt. Jag är nu inne i en förändringsfas där hovväggen har två vinklar, den " nya" och den "gamla" vinkeln och belastningen på hovväggen blir ganska stor längst ned vid marken och att hålla efter blir viktigt tills dess att vinkeln är en och samma. Jag väntar med spänning och berättar hur det har gått när hela hovkapseln är utbytt och förhoppningsvis har vi då en tight lamellrand och en oöm häst, och om det då var värt allt arbete och väntan. Absolutly
Vi klarar oss iallfall riktigt bra på våra epic boots och både häst och ryttare
Visst kräver barfota mer jobb, jag har iallfall lagt ned mer pengar och mer tid än det skulle ha krävts att sko honom, och visst funkar inte detta nu så kanske det blir skor längre fram, men då har jag ändå försökt på hästens villkor.
Mumin