Det här med barfota

gulan

Trådstartare
Vi brukar så länge som det går träna våra unghästar barfota. Och under den här tiden så verkar vi inte dem alls. Jag brukar läsa en del på hästvård och där ska barfota hästar verkas. Varför?
Likaså vår fölmärrar tex. De verkas endast om vi ser att hoven börjar anta en deformerad form eller flyter ut för mycket.
Jag tycker att de sliter sina hovar fint och för de mesta jämmt.
För många år sedan var vi på en gård med en banor som det låg naturlig havssand på. Vi behövde aldrig sko våra unghästar under uppträning. Ibland blev det typ -hästen kvalar i morgon, måste få ett par skor på sig. Någon enstaka gång var vi tvunga att verka hovar... men det var sällan.
Jag skriver här för det pratas mycket om speciell barfota verkning. Är det inte bara att dra av skorna och låta det naturliga slitaget sköta jobbet?
En hov som fungerar barfota..måste den verkas?
gulan

Sv: Det här med barfota

Jag har en kompis vars starthäst inte GÅR att sko, jag vet inte om han verkar henne men jag tyckte det såg ut som hon slet fötterna själv när jag såg henne i måndags.

Han säger att hon har stenhårda fötter och det ljuger han säkert inte om. :smirk: Det är den första travhästen genom tiderna som jag hört gått barfota hela tiden.

Så länge inte hoven slits ut så hästen får ont eller slits så leder far illa så... Grattis!:D

Jag har en treårsmärr som inte går att sko. Knappt verka heller för den delen...:mad: Hästen är helt enkelt för elak, det hjälper inte ens med Domesedan.
Hon kördes in som 1,5-åring och tränades i drygt ett år. Blandat underlag, sand, grusväg, vinterväg. Från och med förra hösten har hon dock bara körts sporadiskt då vi haft fullt upp med annat och hon har då kommit lite åt sidan. Hon har under detta sista år endast verkats två gånger och hovarna ser helt normala ut, inte sneda, trasiga eller förvuxna på något sätt. Man skäms ju för att säga det men hon nöter till hovarna bra själv helt enkelt.
Jag tror ju däremot inte att det är något att rekommendera...:angel:

Först ska vi nog reda ut det hä rmed barfotaverkning - det finns lite olika läror där, men det hela går ut på att de försöker efterlikna det slitage som vildhästarna har och man blir certifierad barfotaverkare genom att gå en hel helgkurs... :eek:

Sen - en hov som nöts jämnt mot underlaget ser jag ingen anledning att verka, även om många idiotförklarar mig när jag talar om att mina tvååringar bara blivit verkade 2-3 gånger i sitt liv... Det innebär ju inte att de gått vind för våg, utan att jag faktiskt har koll på hur de nöter sina fötter och inte lägger ner en massa energi i onödan på att verka dem när de inte behöver det...

Men tyvärr är det så att de flesta hästar ändå nöter sina hovar ojämnt och DESSA måste då hållas efter med verkning. Annars blir det snedbelastningar, med hältor som följd. Och det ska vi väl inte utsätta våra avelsston för, va? Jag menar, deras hälsa är ju också viktig, hur ska de annars kunna förse oss med nya unga lovande talanger?

KL

Jag funderar lite....Om man har en unghäst, som aldrig blivit verkad i hela sitt liv, o utan låter hästen slita sina hovar själv. Vad kommer att hända med fötterna,då?
Jag vet en korsningsvalack med travare som mamma (tjuvbetäckning). Han var aldrig verkad i hela sitt 2 åriga liv tills han kom till nya ägaren. Ändå va hans hovar otroligt fina. Hur kommer det sig? Han var barfota hela tiden tills han blev såld till nån annan. Då var han runt 6 år gammal, tror jag.

Vet en travare (kallblod) som aldrig blivit skodd och aldrig haft ett täcke på sig(!) tills den blev 12 och pensionerades från travet. Den verkar inte ha lidit för det :p

Det är väl oftast när man väl börjat sko problemen kommer? Att ha hästarna barfota så länge det går låter som en bra strategi.

Det beror helt och hållet på benställningen och eventuella muskelspänningar vad som kommer att hända.
Det kan gå jättebra men det kan också hända att fötterna slits snett.

Svar till både Totala o Ghost. Tror jag oxå att det beror på benställningen o om hästen inte lider av detta.
Min lilla tös har fin benställning enligt hovisen o dom andra. Så jag får se vad jag skall göra.....Men givetvis kommer hon sko om det visar sig att hon börjar ömma....Men jag hoppas det funkar bra ändå hur som helst.

Denna korsningsvalack hade jättefina, runda fötter. Dom var inte ens långa eller slitna. O han verkade inte lida av det heller. Men nu är han nog verkad o skodd regelbundet. Liten var han oxå, runt 150mkh. Men han såg ut som en travare med den tjocka, långa manen o pannluggen. svansen var otroligt tjock som kallblodens.

Men jag ska ändå höra med min hovis o vad han säger/tycker. Fölungarna brukar väl rätta upp sig efter ett tag, vilket min egen gjorde.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 841
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 465
Senast: skiesabove
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Jag vill jättegärna kunna ha min häst barfota, då jag är övertygad om att det egenltigen är optimalt, MEN. Jag har senaste tiden börjat...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 324
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar