Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter som om Din hund mår bäst av att omplaceras.
martha skrev:fast det där är väl lite att ta i????
Jag maskar inte ofta och mina gamla är inte vaccinerade alls.....inte för att jag inte VET att man kan göra det, utan för att jag tycker det är onödigt om man inte behöver göra det....
hundforumet är ju som bekant snabba att fördöma de som inte är exemplariska......
hade jag fått välja hade det blivit fler marsvin istället, men mamma ville ha hund och gav honom till mig.. men som sagt skyller jag på uppfödare och veterinär som inte informerar..
NEJ jag var inte ett dugg hundintresserad och jag är inte heller nu intresserad av lydnadskurser, utställningar, agility eller andra aktiviteter som hundmänniskor hittar på.. dvs jag är ingen hundmänniska..
hade jag fått välja hade det blivit marsvin istället för hund, mamma valde hund och gav honom till mig.. jag har inget som helst hundintresse,
hundforumet är ju som bekant snabba att fördöma de som inte är exemplariska......
Tack för lite vänlighetcillamuffins skrev:nu ska jag gå emot de andra och säga att det inte alls är nödvändigt att hunden är vaccinerad om den inte träffar så mycket andra hundar. risken för att den ska bli drabbad av något är otroligt liten i sverige eftersom de flesta tar det säkra före det osäkra och vaccinerar sina djur.
hur som helst, det där med rumpan behöver inte alls vara mask. enda sättet att vara säker är att gå till vet och be dom kika/ta prov. även om det kostar mer än att prova att stoppa i sin hund lite gift.
jo vi fick juh med papper där allt stod, förutom vaccinationer och avmaskning, och vi tog juh sista valpsprutan vid 3 månaders ålder och vet sa "japp då var det klart då, ha det så bra!" hon fyllde inte i något vaccinationskort eller nånting.. klart man tror att det ska vara så när en veterinär inte reagerar eller säger något.. =/Duvan skrev:Vis av erfarenhet vet jag att valpköpare inte kommer ihåg en tiondel av vad man informerar om muntligt. Därför skickar jag alltid med en lapp där alla basråd står. Mat, vaccinationer, avmaskning, HD-röntgen, enklare sjukdomar och problem, trimning, grundlydnad etc. Din uppfödare kan mycket väl ha informerat om vaccination och avmaskning även om du/ni har glömt det. Att din uppfödare sedan har hört av sig för att fråga hur det går är ju kanon bra och visar att hon/han verkligen bryr sig. Om du själv inte har hört av dig med frågor och problem kan uppfödaren omöjligt veta att det är några.
Har du pejl på det här med vaccinationer nu? Vet du att för att få ett bra grundskydd ska hunden ha 2 vaccinationer med 4 veckors mellanrum och sedan en påfyllning efter ett år? I sverige har vi god vaccinationsfrekvens vilket gör att även ovaccinerade hundar inte löper så stor risk att bli sjuka, men det är klart att det är bäst att vara på den säkra sidan.
Vad det gäller avmaskning brukar jag bara rekomendera att avmaska vuxna hundar när det behövs. I ditt fall skulle jag utesluta andra problem först; analsäckar, eksem, fästingbett etc. Om din hund inte äter en massa skit ute (kadaver, råttor etc.) är mask sist på listan.
Mvh,
Duvan
ursäkta, vart sa jag att jag inte vill ha honom kvar, jag sa att jag inte är intresserad av HUNDAKTIVITETER
men du anser alltås att det var viktigare för uppfödaren att fråga om han har börjat lyfta på bent när han pinkar än att informera om vaccinationer och sånt? man kan juh faktiskt skicka med en lite broschyr om sådant så behöver uppfödaren inte nämna det.. för det va det som var grejer vi fick papper om mat, motion, hur man får valpen rumsren m.m men INGET om vaccinationer..
sköta hund kan jag, det var bara avmasknings och vaccinationsfrågan det gällde..filiduttan skrev:jag gissar på att uppfödaren tog för givet att ni som blivande hundägare hade tagit reda på sådant som avmaskning och vaccinering. Tycker inte det är uppfödarens skyldighet att upplysa om sådant. Däremot kanske uppfödaren borde kolla sina valpköpare mer seriöst och inte sälja till de som inte ens läst en bok om hundens skötsel.
vafan vet du om mig hund och hur jag sköter honom? inte ett jävla piss..GaurdianAngel skrev:Låter som om Din hund mår bäst av att omplaceras. Vad en hund behöver för att må bra, tar jag för givet att man läser på och tar reda på fakta innan man hämtar hunden.
Det är ingen som informerar mig om Sveriges lagar, men jag är ändå som svensk medborgare skyldig att kunna dem.
Hur tror Du en uppfödare ska kunna informera om allt man behöver kunna/veta innan man köper hund? Ska hon ringa dig varje vecka och höra om Du har sett till att hunden får mat, motion och rätt träning?
BeastieBabe skrev:sköta hund kan jag, det var bara avmasknings och vaccinationsfrågan det gällde..