Det här med att uppfödare inte får någon cred

Sv: Det här med att uppfödare inte får någon cred

Hade varit jätteintressant: Men av egen erfarenhet vet jag att det inte är ens i närheten av så lätt att få till det som man skulle kunna tro. Tyvärr.
Varför inte då?

Fast nu är vi där igen: man ska vara försiktig med att använda ord som tex. misslyckad då det är föl det handlar om ;). :D Dessutom så vet vi inte om det är hingsten som misslyckats eller stoet eller uppfödaren....

Jätteviktigt tycker jag! Eller om det är just det stoet och den hingsten som är misslyckad, men ett annat sto med samma far samt samma hingst skulle vara lyckat.

Bedömningspalts kan ju också spela in, samt kanske ålder på föl etc etc

Jätteviktigt tycker jag! Eller om det är just det stoet och den hingsten som är misslyckad, men ett annat sto med samma far samt samma hingst skulle vara lyckat.

Bedömningspalts kan ju också spela in, samt kanske ålder på föl etc etc
Precis! Även domare. Jag hoppas att mitt påpekande inte låter som att jag inte gillar statistk för det gör jag. :D

Varför inte då?

För att en del regionala föreningar inte rapporterar speciellt bra, dvs kanske ingen stam eller fel stam. Ibland är resultaten rent felaktiga.

Det tar en himla tid att sammanställa och rätta till felaktigheter, ta bort hästar som inte är intressanta i sammanhanget samt helst läsa in allt i ett statistikprogram som bearbetar det. Och sen dra ut den statistik som är intressant.

Och sen som sagt, kan det bli lite känsligt om man går ut med att en hingst eller en kombination lämnar si eller så. Så det får man också tänka på, vad för statistik man kan lämna ut.

Senast ändrad:

För att en del regionala föreningar inte rapporterar speciellt bra, dvs kanske ingen stam eller fel stam. Ibland är resultaten rent felaktiga.

Det tar en himla tid att sammanställa och rätta till felaktigheter, ta bort hästar som inte är intressanta i sammanhanget samt helst läsa in allt i ett statistikprogram som bearbetar det. Och sen dra ut den statistik som är intressant.

Och sen som sagt, kan det bli lite känsligt om man går ut med att en hingst eller en kombination lämnar si eller så. Så det får man också tänka på, vad för statistik man kan lämna ut.
Då förstår jag hur du menar! :bow:

Alltid trevligt när man lyckas förklara vad man menar.

Fast nu är vi där igen: man ska vara försiktig med att använda ord som tex. misslyckad då det är föl det handlar om ;). :D Dessutom så vet vi inte om det är hingsten som misslyckats eller stoet eller uppfödaren....
Så sant så...helt fel ordval av mig.:o

Jag tycker det är synd att inte uppfödarna syns mer än vad de gör, men i ditt inlägg kritiserade du fel instans. Mitt svar var ju för övrigt riktat till clownen som poängterade att fler borde få cred, och följaktligen var det heller inte dig jag anklagade för att vara gnällig. Men när du ändå tar upp det så - jo,jag tycker det var mer gnäll än konstruktiv kritik, det är en viss skillnad. Vad jag vill ha en klapp på axeln för? Alla timmar jag lagt på föreningsarbetet, alla mil jag kört för att hjälpa till på unghästtester, alla frågor jag svarat på i telefonen och via mail, arbete med att ta emot anmälningar, sköta föreningens hemsida så den hålls uppdaterad osv osv. Men det är många fler än jag som gör sådant och jag tycker alla dom är värda en klapp på axeln! Jag har ingen aning om hur mycket du bidrar med i din lokalförening men återigen, det var inte dig inlägget var riktat till i första hand... Problemet är bara att folk pratar om att "dom" borde ditt eller datt. "Dom" är också människor med jobb, familj och egna hästar att ta hand om, men tar sig ändå tid att ordna dessa evenemang. Lite off topic men bra att ha i bakhuvudet när man lägger fram sin kritik.

Då i statistikform! ;) Och att man då tar det för vad det är: dvs statistik gällande små fölungar!

Nej, ingen statistik, utan en ren presentation med stam och resultat.
Vi hänger upp oss för mkt på statestik i vår avel anser jag.

Jag har ett antal gånger förut sagt att ASVH är inte till för oss uppfödare. Det finns för mycket som felas, och ingen är nämnvärt intresserad att ta tag i det, och när man som liten uppfödare påpekar vad man anser felas, så tas ingen notis om det.

Min dröm hade varit att ASVH hade varit ett STÖD, ett avelsorgan där man hade kunnat ventilera och hämtat information.

¤ En enkel presentation av årets fölvisningar med resultat.
¤ Ett seriöst avelsråd.
¤ En kart orienterad, upplysning var uppfödarna ligger i Sverige på internet.
¤ En stuteri katalog, där stuterierna med resp sto och hingst matrial blir presenterad. En enkel utförd, men informations späckad.

Kan någon mer fylla på önskelistan.

Jag har ett antal gånger förut sagt att ASVH är inte till för oss uppfödare. Det finns för mycket som felas, och ingen är nämnvärt intresserad att ta tag i det, och när man som liten uppfödare påpekar vad man anser felas, så tas ingen notis om det.

Min dröm hade varit att ASVH hade varit ett STÖD, ett avelsorgan där man hade kunnat ventilera och hämtat information.

¤ En enkel presentation av årets fölvisningar med resultat.
¤ Ett seriöst avelsråd.
¤ En kart orienterad, upplysning var uppfödarna ligger i Sverige på internet.
¤ En stuteri katalog, där stuterierna med resp sto och hingst matrial blir presenterad. En enkel utförd, men informations späckad.

För hur skall eventuella spekulanter kunna se vad som finns i Sverige när vi är så dåliga på att sälja oss själva.

Kan någon mer fylla på önskelistan.

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 476
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 536
Senast: Cilva
·
P
Övr. Hund Vart har folks ansvar i aveln tagit vägen? Gäller en uppfödares ansvar i sin avel bara i sina tikar och vilka hanhundar hon parar den...
Svar
11
· Visningar
1 334
Senast: Phakal
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10