Det här med att uppfödare inte får någon cred

Lahtel

Trådstartare
Det talas ju mycket om att uppfödare varken får cred eller lön för mödan. Jag trodde bla att asvh och de lokala förbunden skulle jobba för att det ska ändras. Men hur ska de kunna göra det när de själva inte ens orkar skriva ut vem som är uppfödare på resultatlistorna för fölbedömningen?
Så är det nämligen i min lokala förening - inte ett ord om vem som är uppfödare på resultatlistorna. :eek: Otroligt dålig stil måste jag säga.
Varför ska ridfolket uppmärksamma uppfödarena när inte ens uppfödarnas egna föreningar gör det?

Sv: Det här med att uppfödare inte får någon cred

Det handlar långt ifrån om att de regionala föreningarna inte "orkar" skriva ut uppfödarens namn på resultatlistorna utan mer om att det datorprogram som föreningarna fått att använda för första gången till årets fölmönstringar varit behäftat med en hel del barnsjukdomar - däribland avsaknaden av möjligheter att få med uppfödarnamn på startlistor, resultatlistor och i kataloger.

På fölmönstringarna har det därför iår känts extra viktigt att på plats via speaker meddela vem som fött upp fölen.

Vi i de regionala föreningarna som lägger ner massor av ideellt arbete på att anordna dessa arrangemang såsom fölmönstring/championat, treårstest och kvalitetstävlan skulle knappast friviliigt underlåta att rapportera uppfödare - utan lägger nu ner en massa tid på att ge respons till ASVH centralt om vad som med nödvändighet måste förbättras inför användandet av programmet till nästa år.

Så att påstå att det är dålig stil av de regionala föreningarna utan att ta reda på varför det ser ut som det gör känns både tråkigt och nonchalant.
Utan allt det enorma ideella arbete som många i de regionala föreningarna lägger ner på föl och unghästarrangemang skulle ingen av oss ha någonstans att visa våra hästar.

Du menar att jag som betalar närmare 600 kr för 10 min bedömning ska sätta mig in i ASVH:s interna dataproblem? Nej, det anser jag inte att jag ska behöva göra.
Om inte ens ASVH ger sina egna uppfödare cred, då kan man aldrig begära att någon annan ska göra det heller.

Tror du missade poängen i Pisans inlägg.
Programmet där vi anmälde våra föl till fölmönstring användes för första ggn i år o med det kom lite barnsjukdomar som inte uppmärksammats tidigare. Detta har inget med din avgift till den ideela avelsföreningen att göra.Föreningarna sliter hundgöra varje år för att ordna dessa fölmönstringar åt uppfödarna så att de ska få chansen att få en bedömning på sina föl o även chansen att få dem sålda den vägen.
Det är alltså inte deras fel att inte uppfödarna kom med i årets kataloger.
Du menar att jag som betalar närmare 600 kr för 10 min bedömning ska sätta mig in i ASVH:s interna dataproblem?
Inte behöver du sätta dig in i deras interna dataproblem...men nog kan man ju ta reda på varför det inte fanns med istället för att spy galla över alla som gör sitt bästa för att förbättra systemet. Du hade fått ett enkelt svar o förhoppningsvis funkar det nästa år. Gör det det så kommer det underlätta en massa för både ASVH o de regionala avelsföreningarna.
Du betalade väl ändå för att få en bedömning på din fölunge o inte för att ditt namn skulle stå i en katalog o bedömningen fick du väl?
Om fölungen var så bra att du förtjänar credit för det så tro mig...då kommer det finnas med i resultatlistorna i ridsport.;)

Detta hör väl ändå till en engångsföreteelse att namnen inte funnits med...iaf i vår förening.

Tack för att Du orkar hjälpa mig förklara..:)

/Pisan som också betalat för mönstringen av alla tre fölen...OCH jobbat otaliga obetalda timmar framför datorn och i telefon innan mönstringen och på plats som funktionär under hela mönstringen

Med andra ord är vi flera på forumet som blivit "gråhåriga" i förtvivlan över dataprogrammet samt dess möjligheter till att göra utskrifter med någon reda.
Har lagt ner över 120 timmar ideellt på enbart fölmönstringen i år. Min lista till ASVH var lång kan jag lova angående förbättringar som måste ske till nästa år.

Det är tråkigt att bli "påhoppade" när man faktiskt gör det bästa av situationen och dessutom är det väldigt tomt på uppfödare som själva vill ställa upp ideellt på de olika arrangemangen.

Lill / Stall Nöbbeled

Med andra ord är vi flera på forumet som blivit "gråhåriga" i förtvivlan över dataprogrammet samt dess möjligheter till att göra utskrifter med någon reda.
Har lagt ner över 120 timmar ideellt på enbart fölmönstringen i år. Min lista till ASVH var lång kan jag lova angående förbättringar som måste ske till nästa år.

Det är tråkigt att bli "påhoppade" när man faktiskt gör det bästa av situationen och dessutom är det väldigt tomt på uppfödare som själva vill ställa upp ideellt på de olika arrangemangen.

Lill / Stall Nöbbeled

Knapplån!

Verkar vara fler som behöver cred här i tråden än trådskaparen ;)

För visst är det väl så att det inte bara är vi uppfödare som vill ha cred för vårt avelsarbete, utan även dem ideella krafterna i de lokala föreningarna, bör också få cred för sitt arbete :bow:

Alla behöver cred emellanåt...:D

Kloka ord!!! Är så trött på alla som gnäller men som skyr arbetet som pesten. Utan de som lägger ner tid, engagemang och faktiskt pengar ur egen ficka så skulle det inte bli några fölmönstringar, treårstest eller kvalitetsbedömningar. En klapp på axeln emellanåt istället vore trevligt!

Är ASVH ideell verksamhet?

Senast ändrad av en moderator:

Nej men de regionala avelsföreningarna jobbar ideelt.
O det är ASVH data program som strulat till det för de ideela föreningarna o det är inte ASVH som fått skiten.
Utan alla dem som sliter som attan för noll cred från de som är på arrangemangen.
Jag bugar för alla dem som slitit ideelt för oss uppfödare i år med att arrangera allt från fölmönstringar till 3års mm mm.

Du betalade väl ändå för att få en bedömning på din fölunge o inte för att ditt namn skulle stå i en katalog o bedömningen fick du väl?
Om fölungen var så bra att du förtjänar credit för det så tro mig...då kommer det finnas med i resultatlistorna i ridsport.;)

Detta hör väl ändå till en engångsföreteelse att namnen inte funnits med...iaf i vår förening.

Om man gör en jämförelse med en hopptävling så blir det absurt att skylla på dataprogram hit och dit. Om resultatlistan i en hopptävling innehöll enbart hästnamn och inga ryttare skulle det aldrig accepteras med förklaringen: "du betalade väl ändå för att rida en bana, inte för att stå på någon resultatlista".

Om det är sådana stora problem med systemet så bör man väl påtala det..? Och kanske göra en egen lista? Alla har väl word åtminstone? Så mycket som kommer in i anmälningsavgifter så känns det inte så särkilt ideellt.
Och innebär ideellt = låg kvalitet på resultatet..?
Jag förstår inte hur ni kan tolka mitt inlägg som påhopp - om det är påhopp så borde det innebära att resultatlistorna är bra enligt er.

Nej, jag kan faktiskt inte förstå att man accepterar detta.

Kloka ord!!! Är så trött på alla som gnäller men som skyr arbetet som pesten. Utan de som lägger ner tid, engagemang och faktiskt pengar ur egen ficka så skulle det inte bli några fölmönstringar, treårstest eller kvalitetsbedömningar. En klapp på axeln emellanåt istället vore trevligt!

Okej - så du tycker alltså det är acceptabelt att man ordnar debatter om hur uppfödarna kan uppmärksammas mer - men samtidigt inte ens anger uppfödare på sina egna resultatlistor?

Gnäll - jo jag tackar... Jag har svårt att se mitt inlägg som gnälligt. Jag tycker helt enkelt att resultatet från fölvisningen är dåligt skött.
Och skyr arbete gör ju alla som håller på med uppfödning förstås. Exakt vad är det du vill ha en klapp på axeln för?

Ja jag ser verkligen dina inlägg som gnäll...
Du skriver att man bör påtala detta...har du själv gjort det till den ansvarige för programet?
Jag pratade med en bekant som jobbar på svrf igår o hon hade inte hört talas om det så det är inte många som gör mer än gnäller...
Vad menar du med att alla har word??
Anmälningarna har kommit in till Avel o sport...där har inte uppgifterna kommit in pga dataprogramets buggar. Hur f-n(ursäkta uttrycket, men blir så piss off)ska de i de regionala avelsföreningarna kunna skriva ett korrekt program när de inte ens vet vem som anmält hästen???
Av samma anledning kunde inte Avel o sport fixa till det då de uppgiterna inte fanns.
Du kanske föredragit att alla fölmönstringar i landet skulle blivit avblåsta i år istället?
NÄR detta system fungerar kommer det minska arbetsbördan enormt för de ideelt arbetande o även de som sitter o tar emot rapporteringen.
Alla föreningar slipper att hantera inbetalningar o skriva program o sammanställa osv.
Även sätta sig o skriva resultat..det knappas lätt in i programet o blir snabbt rapporterat till svrf, ASVH eller vart det nu ska.
Fördelarna är många o förhoppningsvis så kommer allt krångel med uteblivna rapporteringar om tävlingsresultat utebli.
Att ens skriva ideelt= dåligt arbete ? Känns så lågt... det är ju inte deras fel...är det så svårt att fatta???
Du gnäller på fel folk...
Är det någons fel överhuvudtaget så är det den som missat något när den gjorde dataprogramet.
Ett program som i framtiden kommer spara massor av tid i de ideela föreningarna..vilket kanske kan leda till att fler föreningar orkar ta på sig tävlingar osv.

Senast ändrad:

Det som retar mig är att alla årets fölvisningar med resultat, kunde tryckas ut och säljas för en symbolisk summa.
Det är ju ett rent informations underlag för oss som avlar.:angel:

Om det är sådana stora problem med systemet så bör man väl påtala det..? Och kanske göra en egen lista? Alla har väl word åtminstone?

Och det har du gjort då antar jag? Påtalat det? Så att ASVH kan rätta till detta? För om ingen talar om för dem att problemet finns, hur ska de då veta det?

Göra egen lista? Menar du att de regionala avelsföreningarna ska göra det? För om inte uppgifterna kommer med från anmälningssystemet så har de tyvärr förmodligen ingen möjlighet att jaga rätt på uppgifterna. Dessutom är det på en del ställen upp mot hundra föl anmälda, hur lång tid (någons fritid!!) tror du det tar att skriva ihop?

Så mycket som kommer in i anmälningsavgifter så känns det inte så särkilt ideellt.
Och innebär ideellt = låg kvalitet på resultatet..?
Jag förstår inte hur ni kan tolka mitt inlägg som påhopp - om det är påhopp så borde det innebära att resultatlistorna är bra enligt er.

Nej, jag kan faktiskt inte förstå att man accepterar detta.

Jag är ganska säker på att ingen regional förening går plus på sina fölvisningar, snarare tvärtom. Det är lokaler och domare som ska betalas, program ska tryckas etc etc.

När man lutar sig mot ideell arbetsinsats får man kanske ta att resultatet blir varierande (nu tycker jag att de fölvisningar jag varit på varit bra!). Om inte annat så är det så att när de ideella som ställer upp med sin tid och många gånger pengar också (i form av ledighet från jobb, bensin etc) bara får skit för det de gör, då slutar de. Försök få någon kontinuitet i arbetet då, och kontinuitet är många gånger ett måste för en väl fungerande verksamhet!

Jag tror ingen accepterar eller tycker det är bra när saker inte fungerar som det ska. Och man får gnälla (vilket dina inlägg faktiskt uppfattas som ;)) Men börja i rätt ände: gnäll på rätt person/ställe och gnäll direkt till dem (fast gärna på ett konstruktivt sätt!)!

Det som retar mig är att alla årets fölvisningar med resultat, kunde tryckas ut och säljas för en symbolisk summa.

För att det ska fungera måste alla resultat rapporteras in på ett bra sätt samt likadant över landet. Vet inte om de kommer göras det med det nya systemet?

Tidigare års resultat har det nämligen varit lite varierande kvalitet på...

Då i statistikform! ;) Och att man då tar det för vad det är: dvs statistik gällande små fölungar!

Ingen dum idé.
Gjorde ett nyfiket försök med Riksföl tråden...själv intresserad vilka hingstar som lyckats bra o gärna med vilken kombination. Men det är ju lika intressant att se om de hingstarna misslyckats med någon kombination tex.

Nu är ju den tråden långt ifrån komplett...hade varit kul om den blivit fullständig.

Då i statistikform! ;) Och att man då tar det för vad det är: dvs statistik gällande små fölungar!

Hade varit jätteintressant: Men av egen erfarenhet vet jag att det inte är ens i närheten av så lätt att få till det som man skulle kunna tro. Tyvärr.

Men det är ju lika intressant att se om de hingstarna misslyckats med någon kombination tex.
Fast nu är vi där igen: man ska vara försiktig med att använda ord som tex. misslyckad då det är föl det handlar om ;). :D Dessutom så vet vi inte om det är hingsten som misslyckats eller stoet eller uppfödaren....

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 476
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 536
Senast: Cilva
·
P
Övr. Hund Vart har folks ansvar i aveln tagit vägen? Gäller en uppfödares ansvar i sin avel bara i sina tikar och vilka hanhundar hon parar den...
Svar
11
· Visningar
1 334
Senast: Phakal
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10