Det här med att transportera hästar....

Iris71

Trådstartare
Jag tycker det är så himla jobbigt. Jag är alltid nervös innan, ibland mer och ibland mindre. Ändå kör eller åker jag med nån av mina hästar minst 2 ggr i månaden.

När jag kör shettisen är det ganska okej, då är jag bara lite nervös, men ändå så det blir jobbigt. Sitter och känner efter om hästen rör sig hela tiden.... så fort det guppar lite kör magen ihop sig... sitter på helspänn hela tiden!! Och då är shettisen den mest lugna kuse som finns när det gäller att åka transport....

När jag åkte med stoet och fölet för några veckor körde jag inte själv, men var så nervös att jag varken kunde äta eller dricka.... Bäst blev det om jag inte hängde med i trafiken utan satt och fixade med nåt annat.....

Jag borde verkligen transportträna min 2½ åring, men det bär emot för han har hoppat över bommen två gånger....

Alltså, går det över eller ska det alltid vara såhär???? Tips på vad jag ska göra??

Sv: Det här med att transportera hästar....

Jag har samma problem!

kommer att följa tråden..:D

Ta ett djupt andetag varje gång hästen rör sig? Det brukar jag göra..

även om jag nu har relativit lätt lastde hästar så är jag oxå supernervös det är väll så att man hinner tänka då man sitter och kör på VAD som kan hända där inne i transporten och sedan hinner man även tänka på vetrinärräkningen eventuell avlivning mm

för att sedan inse att hästen har stått inne i transporten som en liten ängel :devil:

jag är likadan...vart ute o åkt ganska så mycket nu med min häst, och han är verkligen den mest okomplicerade häst man kan ha o åka med..går på direkt och rör sej inte en millimeter under tiden man kör..man märker inte ens att han är med..han svettas inte ens nåt..står lugnt och äter och älskar att åka..han försöker gå in i varenda transport som står öppen.

endå är jag så nervös att ja mår rent ut segt dåligt veckan innan..fattar inte varför..de är inte lika farligt när ja kör andras hästar..

undrar också om sånt här går över..för vill ju förhoppningsvis ut o tävla min häst och ut till olika stälen och miljöträna nångång men inte om de ska vara såhär varenda gång ja transporterar honom.

trodde de skulle gå över men nu efter att ha åkt 6 ggr ganska så nära varandra så är ja fortfarande sån.

om du nu är så orolig låt någon väldigt rutinerad käpr och är du rädd att din unghäst ska hoppa över bommen så fyll med halm balar fram till så kna den inte hänga sej i alla fall utan bara kliva ner. å se till att ha en stadig transport gärna boggi 8behagligare för hästen att åka med) man jag ju dessutom ha en övervaknings kamera om man är jätte nojig.

Vad är det som gör dig nervös? Är det för allting eller vissa moment?

Händer ganska ofta att jag kör mina hästar själv och då brukar jag be någon ha "jour", så att jag vet att om jag skulle få problem kan jag ringa till den personen. Det är en trygghetsfaktor för mig! Föredrar alla gånger sällskap men det är inte alltid det är möjligt.

Jag har även tagit BE-kort och genom det har jag blivit mycket bättre på att manövrera ekipaget, även det en trygghetsfaktor!

Du måste nog lära dig funka själv i transportsituationer först, innan någon lastträning av osäker häst.

För att veta vad som händer under transporten så är det enkelt löst, men kostar en slant. Vi har numera kameraövervakning i transporten, som dessutom funkar bra i stallet med tv:n inne som monitor också, bra för nyår! För oss vart det Luda:
http://www.ludaelektronik.se/produktsortiment.htm

Tror att du jagar upp dig i onödan, men tyvärr smittar du nog av dig på hästarna.
Är du inte en rutinerad förare?

Åk ofta- miljöträna.

Sätt fast halmbalar framför bommen fram. o säg åt den om den hoppar innan du kör.
De flesta slutar efter ett par gånger.
Om hästen går in o sen står snällt kör man snällt, men om den lever om- kan man köra på lite mer så att den måste koncentrera sig på att balansera sig.

För att försöka svara alla.
Vad är jag nervös över??? Att det ska hända hästarna nåt i transporten tror jag, typ att de ska leva om och göra illa sig.... Unghästen hoppade som sagt över bommen två gånger, men han är hur lätt som helst att lasta... Shettisen står som ett ljus :love:

Jag är en van förare av bil.... det är inte att trixa och fixa med ekipaget som jag tycker är jobbigt och att köra på småvägar gör jag hellre än att köra bland trafik....

Men det är väl bara att träna på då - med shettisen först så får jag ta tag i unghästen i vår då....

BE kort måste jag oxå ta......

Tack för alla svar, skönt (eller tråkigt för er ) att det finns fler som känner som jag....

Det är bra att du tänker på alla scenarion, men du kommer att bli lugnare med mer rutin.
Träna på bara.
Kör unghästen till grannen fram o tillbaka, så ska du ser att den lär sig. Ge den sin ordinarie måltid i släpet.

Sådär kände jag också¨förut! Trodde att hästen skulle göra sig illa, transporten gå sönder eller lossna från bilen..:angel: Ja, allt möjligt trodde jag skulle hända.
Däremot blev jag EFTER denna händelse ganska lugn (observera efter, under tiden höll jag på att skita på mig...):

Vi skulle köra hästen till Ultuna, från söder om Sthlm, så det var en resa på dryga timmen. Självklart hade vi tid på kliniken så att vi var tvugna att köra mitt under rusningstrafik.. Den här hästen levde rövare i transporetn varje gång transporten stannade, så fort den rullade stod han relativt still. SJÄLVKLART är det världen längsta kö genom stan, vi var tvugna att stå stilla mkt och ofta, och hästjäveln bankar och slår som en tok på framdörren och bakluckan, såg i backspegeln hur framdörren liksom buktade ut varje gång han slog... det lät som fan och jag var bombsäker på att hästen skulle sparka sönder hela transpotren och ta sig ut och rusa runt på Essingeleden bland alla bilar... Bad till gudarna hela tiden...

Men vi klarade oss! :bow::bow::bow:

Efter detta känns det luungt när hästar tar ett steg lite hit och dit i transporten..värre än sådär kan det ju inte bli! :cool:

Vad är jag nervös över??? Att det ska hända hästarna nåt i transporten tror jag, typ att de ska leva om och göra illa sig....

Som jag skrev tidigare. Det ÄR lugnare med kamera - då vet du vad som händer där bak :)

Förutom att du kanske ska transportträna dig själv ;) så är väl ett konkret råd att binda upp unghästen kortare.

Att det fungerar att träna en förare vet jag av egen erfarenhet, jag körde och kanade baklänges med häst och släp i en isig backe och efter det blev det lite jobbigt att köra, dessutom skaffade jag ny häst som bara åkt lastbil vilket gjorde att jag blev helstressad över att nya hästen skulle få spel och hitta på något.

Men en veterinär lugnade mig faktiskt med några enkla ord, "hästar är klokare än man tror, det går bra".

Så nu kör jag efter viss träning med mig själv helt obehindrat.

Som jag skrev tidigare. Det ÄR lugnare med kamera - då vet du vad som händer där bak :)

men de hindrar ju inte hästen från att göra något..de är ju fortfarande lika nervöst ifall dom endå skulle göra nåt.

Du ser ju till och med ansatserna, och kan genom t ex inbromsningar avvärja senare bus ... :angel:
Och vet man vad som händer, eftersom man ser vad som är på g, behöver man inte fantisera ihop scenarion. Sen är det klart intressant också.

Första gången han hoppade över bommen var gramskaftet knutet till ca 1½ dm. Andra gången hade jag lusläst här på Buke - hade han en halsring (nylonstigläder) som var fästad i en annan rem som satt i bommen... Ändå fick han över båda frambenen :eek:- men väl där satt han fast. Och det kändes i bilen kan jag lova :eek:

Kamera är en bra grej! Jag har aldrig varit orolig för att köra men tycker det är skönt nu att se att det som inifrån bilen kan upplevas som att hästen lever om oftast är ett försök att nå lite mera hö, klia sig eller helt enkelt sträcka på sig lite eller bara skrapa lite förstrött med framhoven...:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 859
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar