det här med att mata hemlösa katter

tindra

Trådstartare
fanns det inte någon lag om det ?

skulle behöva veta snarast och gärna ref. till någonstans det går att läsa om det :)

Sv: det här med att mata hemlösa katter

jag vill minnas att jag läste något om ansvar över en katt om du matar den?

i en tråd här på buke.

fast jag kanske missförstått något, var ett tag sedan.

Jo, det ÄR tydligen något sådant ja.

Nu kan man väl tolka det på två sätt.

Det kan inte mänskligt sätt tolkas så att det är förbjudet att hjälpa en hemlös katt: Eftersom det är i praktiken straffritt att dumpa en katt. Det är inte rimligt att kräva av hjälparen det ansvaret som inte krävs utav ägaren ens en som dumpar...

Men det är riktigt att den som matar tar faktiskt ett inte bara juridiskt(!) men inte minst ett moraliskt ansvar.

Den som matar en hemlösing bör ha något slags långtidsperspektiv: att med tiden adoptera den, eller hjälpa den bli adopterad, och eller kontakt med katthem, katt upphittat etc.
Är det frågan om vildkatter är TNR (googla eller sök via sökfunktion) ett bra alternativ om det inte går att fostra och adoptera.
Vidare, om katten HAR ett hem, riskerar den att bli hemlös om den matas på fel ställe och fel sätt...

Ja, den som matar katter har ett ansvar. Ett mycket diskutabelt ansvar i lagens mening, ett definitivt ansvar i moraliskt och djurvårds-mening.

det var det juridika ansvaret jag var ute efter.

sitter och knåpar med ett reportage om hemlösa katter, TNR m.m och ville ha just den detaljen fastställd så att jag kan få med det mitt i allt.

Tror inte många vet om just den biten och matar katter för de är ju så söta/ser så hungriga ut osv... utan någon som helst moralisk eller ansvarstagande tanke i huvudet.

Liknande trådar

Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 174
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
829
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej allihop! Min katt är "omedgörlig" hos veterinär men vi behöver få ta ett blodprov på honom och få veta hans T4 värde + njurvärde...
Svar
8
· Visningar
855
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama