Det här med att linda ben - elastisk eller fleece?

H

helenat73

Har hört att det ska vara skadligt att linda benen med elastiska lindor. Att det hästen ska vara lindad med fleecelindor när de är lindade över natten och i hage.

Vårt sto har mjuka gallor bak (kotorna) och vi är rekommenderade att linda hennes ben av vår ET. Vi har alltid lindat med pad+elastisk linda eftersom vi tycker att de sitter bäst och att de är de mest lättlindade. Dessutom ger de ett bra stöd eftersom hon är relativt lättvrickad när det busas runt. Hon går lindad i box och hage.

Nu har en stallkamrat berättat att hon har hört att det är skadligt för en häst att gå lindad med elastisk linda och att man alltid ska linda med pad+fleece.

Tycker att fleece är bökigt och dessutom så är vårt sto trång bak, slår gärna i benen i varandra med resultat att brodden drar ned lindan och slutligen hänger allt löst med en ökad skaderisk.

Vad är sant? Är det "farligt" att linda med elastisk linda, på vilket sätt är det skadligt. Kan någon förklara varör fleecelindor skulle vara bättre än elastisk linda. Med vad och hur lindar ni era hästars ben - hur länge får de gå med det?

Hänvisa gärna till någon sida i ämnet då jag inte har hittat någon info. om detta på nätet. Skulle vara bra att kunna läsa mer om ämnet.

Sv: Det här med att linda ben - elastisk eller fleece?

:(Då måste jag lämna datorn och återgå till arbetet. Återkommer ikväll och hoppas på svar. ha det gott alla. :bump:

En elastisk linda kan ju lindas för hårt eller för löst- går upp.

Sen är ju ett oelastiskt material bättre som stöd.

fattas inte varför du ska linda jämt för mjuka kotsenskidegallor, som är ofarligt o inte försvinner av lindning:confused: mer än tillfälligt.

Jag har inte hört att elastiska lindor skulle vara farliga... Inte om man använder med pad under.

Men låt inte lindorna sitta på längre än 12 timmar! I mina öron låter det lite onödigt att låta hästen gå lindad i både hage och box... Jag skulle i så fall ha vanliga benskydd i hagen och ev. bara linda över natten.

Jag använder lindor ganska sällan, då bara vid ridning. Fleece mest, men även elastiska, båda med pad under.

En elastisk linda drar åt sig själv allt eftersom..
vilket betyder att den sitter hårdare efter ett
ridpass eller ett par timmar.
Föreställ dig hur den sitter efter en dag/natt.

Du får använda fleece eller annan oelastisk linda
om du ska linda som stöd.
Sen tror jag inte att hon behöver linda i hagen,
där får hon väl röra sig? vilket är bra.
Stödlinda kan man göra o hästen ska stå still,
ex i boxen över natten.
Lindan kan öven gå upp i hagen.. vilket inte är så bra.

Jag har inte hört att elastiska lindor skulle vara farliga... Inte om man använder med pad under.

Men låt inte lindorna sitta på längre än 12 timmar! I mina öron låter det lite onödigt att låta hästen gå lindad i både hage och box... Jag skulle i så fall ha vanliga benskydd i hagen och ev. bara linda över natten.

Jag använder lindor ganska sällan, då bara vid ridning. Fleece mest, men även elastiska, båda med pad under.

Håller med dig. 12 timmar är max annars blir benen för varma! Det har en av mina veterinärer sagt. Hästbenet måste luftas och vila emellan bandagetillfällena.

Själv använder jag helst paddar och fleecelindor som stödbandage. Tycker de är enkla och det är svårt att linda för hårt (åtminstone för mig).
Men ska de användas vid ridning så blir det ju inte fleecelindor, men då tar jag helst oelastiska lindor så jag vet att de sitter som jag lindat och inte hårdare/lösare.
Tycker inte bandageringen blir tjockare oavsett vilka lindor jag använder, däremot tycker jag det skiljer på vilka paddar jag använder.

Förstår inte heller riktigt varför mjuka gallor behöver lindas, men det var ju inte det som var frågan.

/M

I mitt fall är nattbandage på bakbenen nödvändigt, eftersom den är bitvis hårlös efter sommarens förgiftning o medföljande hudkomplikationer.

Jag har köpt eskadrons stallbandage, men har även sytt en likadan uppsättning i större variant.

Den är kanonbra då den sitter åt runt kota/skena, och täcker men sitter löst runt kotleden ner till hoven.

Håller med dig. 12 timmar är max annars blir benen för varma! Det har en av mina veterinärer sagt. Hästbenet måste luftas och vila emellan bandagetillfällena.

Precis. Och inte bara för att de blir för varma - det är stor risk för tryckskador annars! Och att blodtillförseln stryps om de är för hårt lindade. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Hästvård ligger tråden fel, så flytta den gärna. Jag undrar helt enkelt om man kan använda elastiska lindor som stallbandage? Det jag...
Svar
13
· Visningar
2 019
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har alltid lärt mig att fleecelindor fungerar som värmande och hindrar svullnad och ska användas vid tex boxvila, efter hårt arbete...
2
Svar
21
· Visningar
1 960
Senast: Soffan74
·
Hästvård Får hoppas jag la denna rätt. Hur ligger det egentligen till? Ska man, som vissa säger, inte linda benen varje natt? Jag menar, vissa...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur