Vad är det första ni tittar på?
Vad är viktigast?
Finns det nåt speciellt drag hos hästar ni faller lite extra för?
Hur stor betydelse har avståndet till hästen?
Söker ni bara efter en viss typ av häst, eller kollar ni på olika?
Vad är det som får er att bestämma er för en häst?
Jag har till en början tagit bort Norra o Södra Sverige, finns trots allt en hel del hästar inom en radie på 60 mil.
Innan jag åker vill jag se film hur den rör sig och ha en bra kontakt med säljaren, rätt många hästar har gått bort på grund av detta.
Jag har också provridit flera som varit halta eller haft andra deffekter (typ väldigt sneda kors, sneda ben etc som säljaren inte tyckt varit viktigt att berätta), och de värsta fallen kan man ju eliminera med en bra film.
Eftersom jag vill ha en tränings/tävlingskompis vill jag veta bakgrund, vart den är inriden och hur utbildad, finns resultat kollar jag upp dem. Här är det INTE viktigt att den har höga höjder, nollor och höga procent, mer vad den har för issues, stannar den på hinder-varför? Är den jäkligt spookey på bana, går den inte fram för skänkel etc
Filmen visar också litegrann hur hästen är riden, och ungefär vad jag kan utveckla och gör med den.
Hellre att den inte har gjort så mycket men går fram än att den hoppat 135 men aldrig gått en nolla ens på 100.
Jag behöver ändå inte en häst som hoppat 135
.
Jag vill också att den är hyfsat bra grundriden på marken, vissa saker spelar ingen roll som vilka rörelser den "kan" i dressyr, men jag vill att den jobbar ändamålsenligt, är framme, inte lång som ett godståg och seg, hängande i handen utan avslappnad men "redo" och inte en massa tjafs och protester - för man vet inte vad de beror på.
Hästar med problematik som sadeltvång, att den har flera olater som stegringar/kastar sig etc går bort för att det är svårt att veta vad de beror på, har inget emot att rida till en krånglig häst, men det kan ligga en skada eller ett kroppsligt problem i grunden.
Även hästar med viss skadehistorik går bort, just för att grundproblemet kanske inte är löst om den har återkommande kotledsinflammationer. Däremot små grejor är helt ok, typ att den vintertid ibland har mugg och står i en lerig hage i Göteborg.
När jag väl åkt o hälsat på hästen så är det mycket känsla, jag blir förtjust i de flesta djur, och där avgör hur den känns att hantera, rida, hur den är hanterad och hur ägaren verkar. Vissa hästar hoppar jag inte ens, för de känns inte "rätt" i grundridningen. Jag vill ha en bra känsla, att vi kan bli ett team och att hästen svarar å rätt sätt, och även att jag kan känna att de finns utvecklingspotential om den inte är så erfaren.
Plus för mig är hästar som går ute mycket, rids allround även om de är inriktade på en gren. Jag vill att de har ridits för tränare regelbundet. De ska vara försäkrade.
Typ så!!