Det här med att läsa och skriva texter

Fast jag blev ledsen över dennes ord, jag har inget emot personen alls, men pga några meningar jag skrev, som jag inte menade något illa med, så blev det jättestort... Jag tycker det är supertråkigt, men efter att försökt förklara och ändå får hugg tillbaka, så är det inte kul. Personen finns ju på buke, och kan säkert läsa det jag skriver nu, jag har bett om ursäkt och förklarat, men det hjälper inte. Jag klarar mig absolut utan denne, men tycker det är tråkigt och ledsamt. Jag gillade personen mycket och det känns oerhört tråkigt att det blev som det blev...
Ja det är tråkigt när det blir som det blir, men man får försöka vara positiv ändå och tänka att "jag gjorde ett försök, nu ligger bollen hos den andre, nu kan jag inte göra mer". Väljer den andre att inte vilja förstå ändå så är det deras förlust och inte din.
Jag har själv råkat ut för småsaker som sedan blossat upp och blivit gigantiska pga av lite missförstånd, men ja det är inte lätt oavsett hur många gånger man hamnar i den sitsen och helst vill jag inte hamna i den sitsen alls och jag tror ingen vill hamna där förstås. :/
Men oavsett vad som händer så ska man veta att det finns dom där ute som gillar oss ändå.
glomp.gif

Ja ironi gör sig inte bra i text för oftast framgår det inte och då blir det bara fel.
Vad räknas som konkreta frågor? :)

Vilken utrustning har du på din häst när du tränar?
Hur rider du en öppna?
Vad är målet med din träning inom X?
(eller icke-hästrelaterat - Varför röstade du på parti X?)

Det tycker jag är konkreta frågor. Sedan behöver ju inte svaren alltid vara lika konkreta, men när användare ignorerar frågor eller kommer med långa generella filosofiska utvikningar kan jag bli lite irriterad och tappa intresset. Då tror jag att det inte finns så mycket erfarenhet bakom utan mest är hemmafluff.

Jag tror det är helt omöjligt att lyckas kommunicera helt felfritt. Jag tänker istället att det är viktigt att först göra så gott jag kan, och sedan se till att vara öppen för att folk faktiskt har missförstått och försöka räkna ut var det blev fel och rätta till det. Jag upplever att det spårar ur snabbt när folk går i försvar av sin text ("hur kan du få det till att jag menade något sådant, det gjorde jag faktiskt inte, och det vet väl jag bättre än du!!!", typ), men om man istället försöker komma ihåg att den som läser inte vet lika mycket som den som skriver blir det lättare att komma någon vart.

Sen räknar jag helt kallt med att även när båda parter upplever att de har situationen helt klar för sig i total överensstämmelse, så är fortfarande 20-25% fel. ;)
Precis, många gånger har jag märkt att det är svårt ibland att förklara på ett bra sätt när den som läser inte vet lika mycket som den som skriver. För ibland så känns det som om man måste dra upp alla sina livserfarenheter, men vem orkar läsa en vägg av text? Tycker det är lite svårt ibland att veta vad man ska skriva och vad man inte bör skriva.

Vilken utrustning har du på din häst när du tränar?
Hur rider du en öppna?
Vad är målet med din träning inom X?
(eller icke-hästrelaterat - Varför röstade du på parti X?)

Det tycker jag är konkreta frågor. Sedan behöver ju inte svaren alltid vara lika konkreta, men när användare ignorerar frågor eller kommer med långa generella filosofiska utvikningar kan jag bli lite irriterad och tappa intresset. Då tror jag att det inte finns så mycket erfarenhet bakom utan mest är hemmafluff.
Aha, tänkte det var lika bra att fråga ifall jag själv skulle hamna i en sådan situation och missa en konkret fråga. :p

Jag vill som sagt va inte gå in på detaljer och vad det handlade om, men jag kan ge ett exempel, taget i luften på en liknande och påhittad situation.

Jag skriver: Jag vill inte att mitt barn går på detta dagis, då jag hört att personalen inte är bra och att jag själv upplevt något negativt. Får till svar att personalen är jättebra, du har fel. Skriver sen att jag inte gillar en viss aktivitet, ifrågasätter den och att jag inte är intresserad trots att jag vet att det är viktigt för andra, men inte för mig. Får till svar att jag gör någon ledsen, att jag sårar... Där börjar det...........

Typ. ;)

Eller på ett flygblad:
söndag den 19 april kl 19.00 är det konsert i den gamla bygdegården i XX-stad.

ofta lägger man in småord som egentligen inte behövs för betydelsen. Det blir tydligare om de tas bort.
Men ibland kan man lägga dit dem som ett stilelement.

Jag red en gång i tiden för en tränare som var expert på att hitta bra liknelser.
Istället för att säga att skänklarna ska mjukt omsluta hästen sa hon att skänklarna skulle ligga som våt frotté runt hästen. Mycket lättare att begripa, inte glappa, inte klämma. bara vara där i ständig mjuk kontakt.
Hmm, intressant. Det där är nog något jag skulle ha svårt för. Jag har inte tänkt på småorden på det sättet förut och jag tror jag använder dom lite för att försöka få fram min formulering. Så, är ett ord som jag tycker är svårt att få till en mening så det låter bra ändå. Men helt klart intressant oavsett. :up:

Hmm, intressant. Det där är nog något jag skulle ha svårt för. Jag har inte tänkt på småorden på det sättet förut och jag tror jag använder dom lite för att försöka få fram min formulering. Så, är ett ord som jag tycker är svårt att få till en mening så det låter bra ändå. Men helt klart intressant oavsett. :up:
När jag var yngre skrev jag en massa lyrik för byrålådan. Jag behövde skriva av mig.
Testade att skala av så mycket som det gick och hittade på det sättet ett sätt att uttrycka mig som jag gillade och har fortsatt med.

Det finns en layoutaspekt på skriven text också. Ju kompaktare, desto svårare att läsa. Ju färre ord, desto mindre text och desto mindre kompakt.

Själv missbrukar jag entertangenten ;)

Jag kan gå och fnula på en formulering i flera dagar innan den sitter. Speciell om jag ska försöka få fram något viktigt till en publik eller till en person. Hittar jag ett bra sätt att säga det på blir jag smått euforisk....

Lite roligt är det om jag "uppfinner" ett sätt att säga det på och sedan hör människor använda det och vet att det sättet att beskriva kommer från mig.:p

Jag är slarvig när jag skriver här. Skriver ungefär som jag pratar med folk som känner mig. Det blir lätt missförstånd, för det är inte lätt för okända att veta att jag skojar, överdriver eller ironiserar. Men det har fört med sig en bra sak: jag tar inte åt mig så mycket. För mig är det en bra sak, för jag är överkänslig för sådant IRL. Det blir en träning för mig :)

Jag vill som sagt va inte gå in på detaljer och vad det handlade om, men jag kan ge ett exempel, taget i luften på en liknande och påhittad situation.

Jag skriver: Jag vill inte att mitt barn går på detta dagis, då jag hört att personalen inte är bra och att jag själv upplevt något negativt. Får till svar att personalen är jättebra, du har fel. Skriver sen att jag inte gillar en viss aktivitet, ifrågasätter den och att jag inte är intresserad trots att jag vet att det är viktigt för andra, men inte för mig. Får till svar att jag gör någon ledsen, att jag sårar... Där börjar det...........

Det där tycker jag är intressant. Varför skriver du såna saker? Vad vill du ha för respons? Det är för mig ganska självklart att folk blir irriterade om någon väljer att komma med oombedd kritik. Jag ser inte dessa exempel som missförstånd alls. Vad är det människorna har missförstått?

Jag undviker alltid att skriva om enskilda personer eller företag/ställen. Speciellt negativa saker.

Du behöver inte gå in på detaljer. :)

I den situationen du beskriver så gjorde den andre fel, som inte försökte övertala dig att det är bra och fråga varför du tycker som du gör. Vi har alla olika åsikter och det ska respekteras, vilket många inte gör tyvärr och då blir det lätt "jag har rätt, du har fel oavsett vad du säger", sen är offertåget igång.

När jag var yngre skrev jag en massa lyrik för byrålådan. Jag behövde skriva av mig.
Testade att skala av så mycket som det gick och hittade på det sättet ett sätt att uttrycka mig som jag gillade och har fortsatt med.

Det finns en layoutaspekt på skriven text också. Ju kompaktare, desto svårare att läsa. Ju färre ord, desto mindre text och desto mindre kompakt.

Jag kan gå och fnula på en formulering i flera dagar innan den sitter. Speciell om jag ska försöka få fram något viktigt till en publik eller till en person. Hittar jag ett bra sätt att säga det på blir jag smått euforisk....

Lite roligt är det om jag "uppfinner" ett sätt att säga det på och sedan hör människor använda det och vet att det sättet att beskriva kommer från mig.:p
Fast hellre att missbruka entertangenten än att använda den sparsamt eller ännu värre inte alls :nailbiting:

Jag är slarvig när jag skriver här. Skriver ungefär som jag pratar med folk som känner mig. Det blir lätt missförstånd, för det är inte lätt för okända att veta att jag skojar, överdriver eller ironiserar. Men det har fört med sig en bra sak: jag tar inte åt mig så mycket. För mig är det en bra sak, för jag är överkänslig för sådant IRL. Det blir en träning för mig :)
Jag känner igen mig lite i det du skriver, det där med att skriva som man pratar. Det gör nog jag också och det blir inte rätt alla gånger.
Du säger att det har fört med sig en bra sak, att du inte tar åt dig så mycket. Hur kommer detta sig? Skulle själv behöva bli lite bättre på den fronten.
Är det överkänslig mot att ta åt dig som du menar i IRL? :)

Jo det är sant, desto mindre ord att läsa desto enklare att läsa. Hellre få ord än en vägg av text i alla fall, det kan jag hålla med om. :p

Det där tycker jag är intressant. Varför skriver du såna saker? Vad vill du ha för respons? Det är för mig ganska självklart att folk blir irriterade om någon väljer att komma med oombedd kritik. Jag ser inte dessa exempel som missförstånd alls. Vad är det människorna har missförstått?

Jag undviker alltid att skriva om enskilda personer eller företag/ställen. Speciellt negativa saker.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, med tanke på att situationen här nu var påhittad. Jag skrev i en tråd att jag inte ville göra något som var viktigt för någon annan. Jag förklarade varför jag inte ville, att jag kände mig ledsen över att inte ha intresset för det.och där började det. Jag svarade i en tråd på något som hade med det att göra..Vad är felet? Ska jag hålla tyst, inte skriva, inte bry mig? Om folk med annan åsikt än trådskaparen skriver, är det fel då, får man inte svara?

Det blir ju svårt nu eftersom jag inte vet hur tråden såg ut. Men sådär generellt så undviker jag att skriva kritik och skit om det inte för samtalet framåt.

Hur menar du att de missförstod dig?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Myrten
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 382
Senast: Jeps
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 582
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5