Det här med att köpa transport

doleron

Trådstartare
Har börjat kolla på att köpa en egen transport då jag är less på att behöva hyra av andra.

Det jag söker är:
en (begagnad) transport som helst av allt, båda mina hästar (C och D-ponny, ca 700 kg tillsammans) kan åka i samtidigt. Det är inget krav, men hade underlättat.
Min bil får dra 1500 kg. Kommer så småningom att ta BE-kort också, men det ger bara 10kg mer med just den bilen.

Jag älskar ju Umesläp och har fått en bra känsla för Boj också, men har aldrig kört en sådan själv, dock verkar det ju inte finnas så mycket sådana ute på marknaden
Har funderat i prisklass 20-30 ungefär

Så ni som har bättre koll på släp, hjälp mig. Finns mitt släp eller måste jag räkna med att betala mer?

Alltså
max totalvikt 1500 kg
lastvikt runt 700 kg
gärna Ume eller Boj :angel:
under 30.000 kr

Sv: Det här med att köpa transport

Ett begagnat Dala-vagnen kan du nog få för den summan. Finns dom med totalvikt på 1500 kg och lastvikt runt 800 kg.

Vi har ett äldre sådant (-95) och det får lasta 800 kg (på pappret iaf). Ett ganska enkelt släp men väl fungerande.

Äldre släp har generellt högre lastvikt än nyare släp.

Så att titta efter ett äldre släp hade jag gjort iaf.
Sen är ju frågan om du nöjer dig med ett vanligt basic släp eller vill du ha finesser som panikbommar, sadelkammare, fronturlastning osv?

Om du vill ha ett basic släp hade jag tittat på Boj, Trane, Reko, Dala-vagnen, Kylinge det är bra släp till bra priser :)

*KL*

Det man kanske ska tänkta på är ju varför vissa släp får ta mer lastvikt ??? Oftast så är det ju de släp som själva inte väger så mycket och då kan man fundera på om transporten är smäckig eller inte .

Så det gäller att verkligen jämföra vikt smäckighet och lastvikt

Mia

Senast ändrad:

Äldre släp har generellt högre lastvikt än nyare släp.

Så att titta efter ett äldre släp hade jag gjort iaf.
Sen är ju frågan om du nöjer dig med ett vanligt basic släp eller vill du ha finesser som panikbommar, sadelkammare, fronturlastning osv?

Om du vill ha ett basic släp hade jag tittat på Boj, Trane, Reko, Dala-vagnen, Kylinge det är bra släp till bra priser :)

Jämföra ovan transporter kvalitetsmässigt går väll inte ?

Mia

Jämföra ovan transporter kvalitetsmässigt går väll inte ?

Mia

Jag tycker att de går att jämföra alldeles utmärkt, jag har haft/har de transporterna jag räknade upp och har varit kanonnöjd med alla.
De flesta har varit standardvagnar helt utan extra lull lull och jag har inte upplevt ngn av vagnarna som skramliga eller smäckiga.
Hästarna har alltid gått in utan krångel och de har legat bra efter bilen och inte låtit speciellt mkt när jag själv åkt i dom.

Däremot har jag haft 2 Umesläp som var rent av piss dåliga det sämsta skiten jag varit med om så det köper jag aldrig igen!

Svarar alla

Jag behöver inget extra typ sadelkammare, men visst är ju fronturlastning och panikbommar ett stort plus.

Har kollat lite på Star släpen och dom verkar ju ligga rätt i pris och vikt.
Även Kylinge verkar passa mina krav.

Men givetvis får man ju inte samma säkerhet och komfort för dom pengarna jag tänkt som om man köper ett i 100.000 kr klassen, så jag ville ha tips på det bästa för min budget :)

Men givetvis får man ju inte samma säkerhet och komfort för dom pengarna jag tänkt som om man köper ett i 100.000 kr klassen, så jag ville ha tips på det bästa för min budget :)

Jag kan trösta dig med att släpen för 100 000kr inte är speciellt mkt bättre än de lite äldre.
Det som skiljer är att det är nytt...

Finns tyvärr många nya dyra släp som inte alls är speciellt bra :mad:

Jag håller med - jag älskade min Startrailer (med fronturlastning och panikbommar) :love:

Min personliga åsikt är att Umesläpen är överskattade.
Boj är bra, en del hästar står mycket bättre med deras dörrar än med vanliga bommar. Jag tycker även om Humbaur (men de är nog lite dyrare än TS önskemål).

Jag personligen hatar Umesläp, de har alldeles för dålig hållbarhet på sina grejer + att de är totalt värdelösa att ha att göra med.

Jag gillar Boj men jag tycker att de är för dyra i förhållande till vad man får för pengarna. Så för mig är det inte en prisvärd transport.

Sen finns det flera andra märken som jag tycker har för högt pris i förhållande till vad man faktiskt får för sina slantar.
Ja jag är snål och vill ha ut mesta möjliga för mina pengar.

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 869
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 743
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 958
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Har sålt mitt gamla umesläp och ska byta upp mig. När jag kollar runt så för samma pengar som jag får ett ume- eller bojsläp från 04-06...
Svar
19
· Visningar
2 406
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama