Nu har jag tack och lov eget stall men hade jag stått uppstallad så hade jag inte uppskattat om någon hade fixat åt mig. Jag vill ordna det hela själv.
Varför? Jo, jag vill veta hur boxen ser ut efter natten eftersom det berättar för mig hur min häst mår/har mått under natten. Har hästen varit dålig i magen? Har hästen bajsat mer eller mindre än hen brukar? Har hästen kissat normalt? Har hästen rört runt mer än vanligt? Har hästen legat ner? Luktar det som vanligt i boxen? Osv. Man kan utläsa enormt mycket genom att gå in i en omockad box om man känner sin häst och på så vis mota sjukdomar i grinden.
Jag vill veta hur mycket min häst har druckit och har då någon bytt vatten så har jag ingen aning om ifall hinken var tom eller om hästen inte har druckit något alls. Jag vill också att hinkarna rengörs ordentligt och det är det tyvärr vanligt att det slarvas med. Vissa fyller till och med bara på och häller inte ens ut det gamla vattnet
Hur mycket hästen har druckit berättar också för mig hur min häst mår. Dessutom vill jag att mina hästar ska få fräscht vatten och inte dagsgammalt och därför fyller jag hinkarna först precis innan de går in. Jag hade själv inte velat dricka vatten som har stått i en hel dag och det ska inte mina hästar heller behöva göra. Det räcker med att det ändå blir åtta timmar gammalt innan de får nytt på morgonen.
Jag vill också veta om min häst har ätit upp fodret. Både grovfodret och kraftfodret och det vet jag ju inte om någon redan har lagt in nytt. Min ena häst skulle t ex aldrig äta hö som har varit i närheten av bajs eller kiss så skulle någon sorterat ut hö som legat i närheten av bajset/kisset och lagt nytt hö bredvid så hade inte min häst ätit något alls den natten med risk för kolik som följd. Dessutom vill jag göra rent krubban ordentligt mellan fodringarna och absolut ta bort gamla foderrester om hästen inte har ätit upp. Detta eftersom särskilt speedibeet blir dåligt om det ligger för länge och då finns risken för kolik där igen. Min ena häst har väldigt känslig mage och gamla foderrester blir alltid diarré och i värsta fall kolik eller kolik känning.
Eftersom jag har väldigt lättfödda hästar så är det enormt viktigt att de verkligen får rätt mängd foder. Får de för mycket så blir det fel och får de för lite så blir det också fel.
Gemensamma utrymmen är väl inte lika känsligt om någon skulle städat åt mig men jag vill ju kunna stå för det jag borde ha gjort och är det då slarvigt gjort så är det ju inte så kul att få klagomål när det inte är man själv som har städat. Samma som att jag vill inte få beröm för det någon annan har gjort heller om hen har gjort det väldigt bra.
Nu sedan jag blev sjuk så behöver jag tyvärr hjälp med ganska mycket i stallet och med hästarna men jag kollar alltid hur boxen ser ut innan mockningen och jag kollar om hästen har ätit och druckit. Jag ber någon som jag verkligen litar på att hjälpa mig att väga hö osv. och inte att vem som helst gör det. Måste jag be någon jag inte litar på så kontrollväger jag faktiskt. Eftersom jag inte hade orkat göra mer än till mina egna hästar när jag var friskare (fast ändå sjuk) så hade det också känts jobbigt att inte kunna återgälda tjänsten om någon bad om hjälp då jag precis orkade fixa till mina egna hästar.
Jag kan be min sambo ge dem hö ibland och det är helt okej om han skulle ge dem om jag inte är hemma den tiden de brukar få. Eftersom jag har stallet fem meter ifrån ytterdörren så är det ju inte så att jag åker långt för att på plats upptäcka att de redan har fått men självklart uppskattar jag om han berättar att de har fått innan jag tar mig ut just pga de funktionshinder jag har och att jag behöver spara den lilla energi jag har. Det kan ju också vara bra att veta om jag skulle bli sen så att jag slipper stressa i onödan.
Vad gäller skötsel av utrustning så är den så dyr att jag faktiskt inte har råd att någon gör fel, tar fel produkter eller så och att grejerna blir förstörda utan då gör jag det hellre själv eller är åtminstone med och kan förklara hur jag vill att det ska göras.
Folk får gärna tycka att jag är otacksam, småaktig och har kontrollbehov men jag ber om hjälp om jag behöver det. Annars vill jag klara mig själv.