Det här med att gå i koppel?

Bansan

Trådstartare
Hur snart & hur mycket ska/kan man träna på koppelgående med en valp? Alltså ingen dressyrgång eller något sådant men att följa med snällt i kopplet & inte bita i det osv...
Jag bor mitt i stan & vill kunna ha henne med överallt så det är viktigt att hon blir duktig i koppel.
Hon är 9 veckor nu... när kan jag börja träna koppel?

Sv: Det här med att gå i koppel?

Du kan börja nu, men som sagt utan krav på perfekt koppelgående ;)

Sv: Det här med att gå i koppel?

Det ska du träna från första gången hunden går i koppel. Tillåt absolut inte att valpen sliter i kopplet. Hur den går i övrigt är inte så noga, men den får inte slita i kopplet. Det låter kanske konstigt att en valp sliter i kopplet men tillåt den inte att göra så.

Kom ihåg att en valp lär sig direkt. Har den en gång fått slita i kopplet så sitter den bilden i valpens skalle. Det gick ju bra förra gången då ska det gå bra nu också. Efter något litet tag så orkar du inte hålla mot i kopplet.
Tar du det direkt första gången så är det inga problem, då vet valpen att det är obehagligt att dra och då kommer den ihåg det i fortsättningen.

Detta gäller även andra saker i dressyren lär valpen rätt första gången, så sitter den bilden i valpens skalle. Lär den sig fel så ska du först försöka lära bort det felaktiga beteendet, och sedan lära in det nya rätta, och det är mycket mera besvärligt.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 928
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 543
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 711
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama