Det här med att få syskon

Mirre

Trådstartare
Isak 3 år ska få syskon i dec och har väl inte riktigt förstått vad det innebär.

Hur gjorde ni när ni berättade för era barn att det skulle komma syskon?
Hur gamla var era barn då?
Hur gick det när barnet kom?

Sv: Det här med att få syskon

Tror han förstår mer än ni tror, de e bra kloka.

Kom hoppandes ut från badrummet med testet i handen, Rasmus satt på pappas mage och lekte så jag satte mig oxå där och jublade och sa att "Rasmus ska bli storebror!!"
1 år och 4 månader (herregud, så gammal är Tilde nu :eek:)
Farmor kom hit när vi åkte in på natten, hon var orolig över hur han skulle reagera på morgonen men han kom intassandes, kröp ner hos henne och sa "Farmor....frukost".
Farmor berättade att han skulle bli storebror idag, sen kom pappa hem och berättade att han fått en lillasyster. Dagen efter kom jag hem med lillasyster. Våra släktingar var där och vi firade att Rasmus blivit storebror, han fick presenter och det var hans lillasyster.
30273244.jpg

När magen växte och började röra på sig gosade han mycket med den, vi pratade om bebisen och det är han som döpt Tilde. Det stod mellan Tilde och Isabell men han kunde inte säga Isabell. Vi pratade mycket om Tilde i magen. Varje kväll låg vi i soffan och han med kinden mot magen och åt välling, när hon var född hade jag henne ammandes och Rasmus bredvid.

Skulle han få ett syskon nu (3½ år) skulle jag nog köpa någon av alla fina böcker som finns. Eftersom han börjar fråga lite om vart bebisar kommer ifrån och sånt.

30628137.jpg

31241017.jpg

31620403.jpg

My var ju så liten när jag blev gravid med Maja, så det var svårt att säga något som hon kunde förstå. I slutet pratade vi om att det var en bebis i magen och så, men vi gjorde ingen stor grej av det. My var 1,5 när Maja föddes.

Farmor kom och passade My när vi åkte in till förslossningen på morgonen, och sen kom Micke hem till henne på kvällen strax efter läggdags. Jag sov kvar på BB och Micke och My kom och hämtade oss på förmiddagen. De kom in i rummet och My fick syn på Maja och fick ett förvånat och glatt uttryck i ansiktet, och sen började hon bjuda mig och Maja och sig själv på vindruvor som hon hade med. Sen var det inte så mycket mer med det mer än att bebisen skulle med oss hem.

My tog den nya situationen väldigt bra, och jag tror att det berodde mycket på att vi inte gjorde någon stor grej av det. Vi pratade inte särskilt mycket om Maja eller att My blivit storasyster eller sådär om inte hon själv inbjöd till det, och vi försökte inte "pracka på" Maja på henne. Maja sov mycket och vi kunde ägna oss mycket åt My, vilket var väldigt bra.

Det fungerar väldigt bra mellan My och Maja och det är så roligt att se! Jag tror och hoppas att de kommer att ha stor glädje av varandra i framtiden =)

//Julia

Jag blir nästan tårögd, det var så fint skrivet!

Mirre:
Jag har för mig att vi väntade med att berätta för William tills den största missfallsrisken var över. Sen försökte även vi fokusera på att det var han som skulle bli storebror. Vi pratade mycket om bebisen i magen men han hade aldrig ro att känna och lyssna på magen. Han var med en gång på slutet när barnmoskan lyssnade på hjärtljuden. Men det märktes väl att han ändå inte fattade vad det innebar att bli storebror.

Han var 2 år och 7 månader när lillasyster tittade ut.

Det gick jättebra när Alicia fötts. Återigen försökte vi fokusera på storebror och även han fick presenter när lillasyster fick. Första gången han träffade henne blev han helt blyg och förlägen. Sån hade jag verkligen inte förväntat mig att han skulle vara. Han var sån mot mig också, men det var väl antagligen för att har var och hälsade på inne på BB och det var väl så konstigt att träffa mamma och en bebis där.

Mellan mina är det bara 15 månader, så D skulle bli 6 månader dagen efter vi blev gravida här....
Så han blev inte förbredd alls egentligen.

När det var dags för Lillebror att komma pratade vi väldigt mycket om magen, och att det var en bebis i den. Att mamma skulle vara borta ett litet tag var inget som han alls förstod, men när det väl var dags gick det toppenbra. L ville starta sin resa en tidig morgon, så min syster och hennes sambo kom och var med D medan min sambo var med mig på förlossningen.

Sen åkte han hem, hämtade D och kom tillbaka. Jag och L blev kvar 6 dagar på BB, då han var så stor att ena lungan klämdes sönder lite, D och pappa kom varje dag och gjorde livet osäkert på BB :p

Väl hemma var det soffläge för min del, två små som bara ville vara med mamma gör att man blir lite stilla i livet :love:

Det har gått supersmidigt faktiskt, lite småknorr någon period från D, han bet lillebror ganska illa ett tag, men det verkar ha gett sig, och idag är de väldigt tajta! Lillebror avgudar sin storebror, som i sin tur i hemlighet älskar sin lillebror över allt annat!

Skulle jag bli med barn idag skulle jag, precis som jerseyko, skaffa lite fina böcker och läsa för mina boys.

Jag blir nästan tårögd, det var så fint skrivet!

Tack:o

Hittade den här oxå, julkortet :love:
30028582.jpg

nevin skrev:
Skulle jag bli med barn idag skulle jag, precis som jerseyko, skaffa lite fina böcker och läsa för mina boys.

Jag ska nog köpa en sån bok ändå, tycker de verkar lite roliga å man kan förklara det så enkelt.
Som när Rasmus kom och drog ner brallorna och frågade mormor vad pungen va för något och hon "Där ifrån kommer bebisarna" och han bara "Aha" och gick vidare.

Fina bilder :)

Vi har än så länge bara sagt att han ska bli storebror och att det kommer bebis i vinter. Han tittar just nu bara lite frågande på oss och sedan pratar han om något annat som är intressant för stunden:D
Fick en bok av mvc som vi har ligger framme och framsidan där är väldigt intressant, han frågar mycket vad bebisen på bilden gör.

Det är ju långt kvar men vill ändå ha honom delaktig i det redan nu.

Jättefint julkort!
Rasmus ser verkligen lycklig ut:)

Pratade med en kompis igår om ämnet och de hade köpt varsin docka till barnen när hon var gravid med yngsta dottern och sedan lekt med dem. De fick klä på och av, byta blöja osv. Hanterat dockorna som bebisar helt enkelt och visat (i största möjliga mån) hur det skulle bli när den riktiga bebisen kom. Det hade visst fungerat väldigt bra.

Ja en docka köpte vi oxå men den har inte används till mer än lastbilschaufför.

När Tilde började med sin gåstol så stod Rasmus i bak och tjoade, för då var de ute och körde sopbil :rofl:

Emilia var bara 19 månader när Maja föddes så hon var lite för liten för att förstå. Vi sa väl någon gång att det är en bebis i magen men det tror jag inte hon förstog.

När det var dags för Maja att komma ut ringde vi till våra barnvakter, men det visade sig att mamman i familjen var lite sjuk. Dom kunde ta hand om Emilia ändå men helst ville vi inte det pga smittan. Ringde Emilias farfar som satte sig i bilen direkt men han hade 7 h att köra hit. Ungefär en timme innan farfar skulle vara här kände jag att det här går inte längre, vi måste åka. Så Emilia fick åka till kompisarna ändå. Klockan var då nästan 23 och Emilia hade inte somnat än (hon märkte väl att vi var spända). Vi kom överens om att kompisarna skulle ringa farfar om det behövdes så skulle han hämta henne hos dom. Emilia hade somnat direkt hos kompisarna. Vi var inne på sjukhuset vid 23.30 och vid 2 är Maja född. Vi åkte sen hem vid 9 på morgonen, hämtade Emilia på vägen och då hade hon nyss vaknat.

Det har aldrig varit några problem mellan dom, visst har det blivit lite hårda tag ibland. Men det har hela tiden verkat som det varit något naturligt för Emilia att ha Maja här.

Jag tror också på att inte göra någon stor grej av det, visst berätta och svara på nyfikna frågor såklart. Sen låta storasyskonet vara med och känna att det är storasyskonets bebis också. Jag hade väntat med att berätta till efter ultraljud så man ser att allt är bra och jag tror också att det är lättare för storasyskonet att förstå om magen börjat växa.

Senast ändrad:

Isak 3 år ska få syskon i dec och har väl inte riktigt förstått vad det innebär.

Första gången vi berättade var hon 3 år och vi sa bara att det skulle komma en bebis och hon skulle bli storasyster. Nu, frågade hon då och vi sa ju givetvis att det dröjer jätte länge och då sa hon bara jaha och började greja med nått annat så vi bestämde bara att låta det vara ett tag. Ett tag senare ville hon busa och klättra på mig men det gick ju inte att klättra på magen och när ja sa till henne att hon inte fick klättra på min mage frågade hon varför och jag sa att det är en bebis där inne och då gick det upp ett ljus. Bebben är inte född än så jag kan inte säga nått om hur det gick men vi pratar mycket om bebisen. Hon vet att hon ska bli storasyster och att lillebror är där inne i magen. Hon har inte frågat hur den kom dit in men däremot har hon undrat hur den kommer ut så det har vi berättat. Jag känner lite att vi berättar i den takt hon undrar. Hon ser fram emot att bebben ska komma så mycket. Jag får stoppa hennes önskemål ganska ofta och försöker förbereda henne på verkligenhet, dvs att det inte kommer gå att leka med bebben i början för han kommer mest äta och sova osv.

Men gud vad jag känner mig hormonell, började gråta av din fina berättelse (nej, inte gravid tyvärr).

våran store kille var 6månader när lillebror kom till så det skiljer 15månader mellan dem... när magen började växa o bli stor sa vi att det är en bebis och elias brukade klappa bebisen (magen;)) han tog det väldigt bra när lillebror väl kom till världen, elias är nu 2år och axel 9månader och oftast är det inga problem alls, mkt kramar o gos, men det händer ju att det blir lite konkurrans om leksaker m.m

63623_478160010487_616090487_5933455_8237984_n.jpg

Vi berättade att det fanns en bebis i mammas mage, lånade "syskon" och "nu kommer en bebis"- böcker på bibblan.
Barnen var 5 år gamla och vi berättade rätt tidigt i graviditeten (eller rättare sagt när jag började förstå att jag var gravid och inte bara hade ätit mkt julmat:o). En del vill ju vänta och berätta senare i graviditeten men för oss kändes det viktigt att alla fick vara med oavsett hur det gick med graviditeten. Hade vi fått missfall hade vi ju blivit väldigt ledsna och det kändes viktigt att barnen i så fall visste varför.

Det har gått så himla bra med syskonrelationen!:love: Inte ett spår av svartsjuka.
Vi längtade tillsammans och när vår lille prins kom hem har han blivit ordentligt omhuldad av sina systrar. Han tycker att de är hur kul som helst och han storskrattar ofta åt deras upptåg.

Med så pass "stora" syskon har det varit väldigt skönt att veta att de faktiskt klarar sig själva ett tag om jag behöver lägga mig och amma eller söva bebin.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
4 821
Senast: MiaMia
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: Queen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 522
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka