Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
att totalt jämställt samhälle däremot motsätter ja mig, eftersom våra olika kön gör oss olika och därmed inte kan leva exakt lika under lika förhållanden. men samma sak gäller ju där, ja är egentligen helt oinsatt i ämnet, så jag bör kanske inttala mig om det.......
ujj, va svårt det är att förklara!!!!
om ja säger såhär då.
jag vill inte att mitt kön ska vara varken en fördel ELLER nackdel i någn som helst sammanhang, men jag uppskattar att bli traditionellt kvinna-man-uppvaktad just pga av att jag är kvinna och vill känna mig som kvinna!
jag vill bli behandlas som en kvinna, men inte särbehandlar.
att totalt jämställt samhälle däremot motsätter ja mig
men en man ska väl för guds skull vara man, varken mansgris eller supertoffel.
(precis sm att en kvinna ska vara kvinna, inte fjollig eller butchig)
men ja kan inte påstå att ja uttalar mig tvärsäkert mot....
sm sagt, ja vet ju inget m det, så jag kan ju säga varken till eller från.
att totalt jämställt samhälle däremot motsätter ja mig, eftersom våra olika kön gör oss olika och därmed inte kan leva exakt lika under lika förhållanden. men samma sak gäller ju där, ja är egentligen helt oinsatt i ämnet, så jag bör kanske inttala mig om det.......
ujj, va svårt det är att förklara!!!!
om ja säger såhär då.
jag vill inte att mitt kön ska vara varken en fördel ELLER nackdel i någn som helst sammanhang, men jag uppskattar att bli traditionellt kvinna-man-uppvaktad just pga av att jag är kvinna och vill känna mig som kvinna!
jag gillar att män är män och kvinnor är kvinnor och tycker bla at kvotering pga kön är skit. åt båda hållen.
å det där med machomännen.
ja pratar inte m de machoman-dragen som ni tycks tro. men en man ska väl för guds skull vara man, varken mansgris eller supertoffel.
(precis sm att en kvinna ska vara kvinna, inte fjollig eller butchig)
nej ni.....
ja lägger ner detta nu å sätter mig bredvid Glimfeather.
*KL*
ATT NI ORKAR tjafsa om dessa förbannade könsroller!
Helt ärligt kan jag inte fatta hur ni lyckats totalsabba en tråd, som startade som ett skämt, till den dödsallvarliga diskussion som det istället har spårat ur till
GE er eller skaffa en EGEN tråd :smirk:
Till TS: Tack för rolig läsning
ja säger inge mer nu, har munnen full av popcorn.
[/IMG]
jämnställdhet börjar när vi kan acceptera att killar har snopp och tjejjer snippa och att vi ÄR olika. men för det inte ska BEHANDLAS olika.
vi har våra roller, med specifika egenskaper som är unika för könet.
problmenet är att vårt samhette sträver efter en mal, där alla passar inte och därmned stuper hela jämnstäldheten, för män och kvinnor kan aldrig bli likadana och passa i samma fack.
Med andra ord, här har flera människor lagt ned tid och möda på att försöka förklara något för dig, som du säge dig inte ha en aning om, men ändå har starka åsikter om, och din respons blir att inte ens försöka förstå, utan istället sitta och fnissa?
Trevligt...
jasså det säger du?Sorry. Du kan inte få båda. Det är antingen eller.
Jämlikhet och feminism handlar ju om att vem som helst ska få göra som de vill.
Det handlar inte om att man ska tvinga flickor att leka med bilar och pojkar att ha rosa tyllkjol eller att alla barn ska klär i beige. Utan att flickor ska få lov att leka med bilar om de vill och att pojkar ska få ha rosa tyllkjol om de vill utan att någon dömer dom.
Jag är lika uppmuntrande när dottern ser en lastbil likaväl som en häst. Hon ska få gå både på hockeymatcher och hopptävlingar. Detsamma gäller sonen. Sen kommer de säkert bli färgade till viss del av mitt djurintresse och makens musikintresse, men de kommer få välja sina egna fritidsintressen.
Men vad är en man då? Och vad är en kvinna?
man har en snopp - kvinnor har en snippa.
Är en kvinna mindre kvinna för att hon kör motorcykel och klär sig i jeans, t-shirt och skinnjacka? Är jag mindre kvinna som inte sminkar mig särskilt ofta och ibland lämnar dottern hos dagmamman i urtvättade, snedvridna mysbyxor och slitna jympaskor?
absolut inte mindre kvinna på något sätt.
Är en man mindre man för att han åker konståkning?
ja. haha, nej, så klart han inte är.
Är jag konstig som inte finner pumpade muskler och beskyddande män attraktiva?
nej, det är du inte, men JAG tycker inte att det är attraktivt med omusklade manskroppar. är jag knstig för det? alla tycker ju olika å tur är väl det, annars skulle det bli ett jävla spring efter de grabbar som uppfyller våra krav.
till den dödsallvarliga diskussion som det istället har spårat ur till
Att unga människor som du har den här inställningen gör mig faktiskt förtvivlad.
Alltså du skrev såhär:å trani:
just pga såna reaktioner väljer jag att sluta diskutera denna saken. en åsikt utesluter inte en annan och ja har väl aldrig någinsin sagt att kvinnor ska ha mindre rättigheter i samhället!!?!!??!!??!!
rösträtt är väl en självklarhet!!??!!??!!?!!?
tror du ja ä nån slags antik sak sm bakar bullar, förlitar mig på min sambs inkomst och dammsuger hela dagarna? tänk om i så fall.
att totalt jämställt samhälle däremot motsätter ja mig,
Eller du kanske tycker att vad en har mellan benen ska avgöra vilka rättigheter och skyldigheter en har?www.ne.se skrev:jämställd
jäm`ställd adj. jämställt
ORDLED: jäm--ställ-da
• som har samma rättigheter och skyldigheter som annan person; särsk. om kvinna i förh. till man {→jämlik}: 1920 blev den svenska kvinnan juridiskt ~ med mannen
KONSTR.: ~ med ngn, ngra är ~a
HIST.: sedan 1880
Det ar val anda upp till var och en? Hon kanske inte har intresse av att andra pa sig? De "andra manniskorna som odslat sa mycket av sin tid" hade ju kunnat gora annat an att forsoka sitta har och andra pa manniskor som inte vill andra pa sig.
när jag kanske skulle förklara min ståndpunkt genom att skrivaatt totalt jämställt samhälle däremot motsätter ja mig
När det råder ojämlikhet vad gäller andelen män eller kvinnor inom ett visst område är det ibland tillåtet med positiv särbehandling. Det gäller exempelvis om en arbetsplats har ovanligt få kvinnor, eller om utbildning lockar ovanligt få män.[/I]
å där faller det.
då är det ju inte jämnställt längre!
ska det vara jämnställt, så ska det vara det över hela linjen, ingen ska särbehandlas åt nått håll.
vill inte så många män bli undersköterskor, så vill dom väl inte det, whats the fuzz'bout?
vill ja komma in på en typisk manliga utbildning, så ska väl ja kämpa lika hårt som männen för att få bra utbildning? eller ska ja då helt plötsligt ha en fördel av att vara kvinna? nej tack, inte för min del iallafall........