"DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

JAG fick det itne som kedjebrav och det då som hennes skrift. Sen står det BARN i själva inlägget.

Gry, Jovisst, men jag kan ju inte hjälpa att din rektor läste upp det och skrattade? Jag skulle också bli upprörd över det, samma som jag blir om man tex kommenterar så gör inte tjejjer (om rapning etc.) då menar jag att så gör inte vi inte här, för det är ohyfsat oavsett vad för kön vi har.

Cilla, Jag anser ju att man visst kan bli behandlade olika, men inte beroende på vilket kön vi har, utan för vad vi är för individ.

Jag menar väl mer att jag inte skulle tycka att det var superkul om alla killar och tjejer blev likadana. Det är ju bara ett sätt = inte så olika.

Tycker att folk idag är riktigt olika och det gillar jag.

Jag håller med, det är jättebra att folk är riktigt olika. För mig får de gärna bli ännu mer olika. Huvudsaken är att alla känner sig som att de kan förverkliga sig själva utan att sitta fast i en roll.

Alla tjejer är olika, alla killar är olika, människor är olika. Vilken tur att vi idag har mer än två fack för individer att hamna i, Kvinna eller Man. Det vore så enhetligt tråkigt utan prideparader tex.

Själv tycker jag aldrig man ska pressa en pojke att göra bus eller en flicka att sitta still för att det tilltalar ens personliga estetik eller nöje. Huvudsaken är ju att pojken och flickan mår bra i själen. :laugh: Individer måste få må bra i sig själva inte vara objekt för andras skull.

Så du vet inte varför du skriver som du gör?:confused:

Du har inte hittat på idén om "bittra feminister" själv, utan det är murket tankegods från människor som känner sig hotade av tanken på jämställdhet. Genom att använda det bidrar du till att förstärka och bekräfta negativa fördomar i samhället.

Nej, jag skriver vad jag känner. Så det är väl anledningen.

Okej, så kanske det är. Jag känner aldrig att jag inte har samma förutsättningar som killar, så det kanske är därför jag är så ointresserad av denna jämställdhetshysteri.

Jag är nog mer som en kille "sägs vara"... I alla fall ibland :D

KL

popcorn.gif

Senast ändrad:

*KL*
Jag ska inte ge mig in i diskussionen om könsroller och jämställdhet, för det har min bror sett till att jag aldrig vågar göra "offentligt" efter att ha förklarat för mig att jag inte får ha åsikter om sånt då jag är för dåligt påläst (=har inte någon högskoleexamen i genusvetenskap). Det finns tydligen ingen som kan dela den plattform jag står på när jag framför mina åsikter.

Däremot (och jag kanske är en dålig människa för det) så tycker jag om skämt i många olika former. Jag vet att det förklarats att könsstereotypa skämt inte skulle vara roliga (och vill bara tillägga att jag inte definierar denna tråden som varken könsstereotyp eller det motsatta), men jag råkar faktiskt tycka det. Likväl som jag tycker skämt om andra stereotyper också är roliga. Ska vi sluta skämta om allt? Jag skämtar om stereotypen bonde, läkare, veterinär, blondin, muskelbyggare, dörrvakt, statstjänsteman (som jag är)...osv i oändlighet.

Jag själv förstår, och både hoppas och tror att de flesta andra förstår, att stereotyperna som beskrivs i skämten inte är en korrekt återgivning av verkligheten. Att inte alla blondiner och dörrvakter är dumma, att inte alla muslimer är självmordsbombare (bara :love: :love: Achmed - the dead terrorist), att inte alla....

Eller hur!

Vad jobbigt alla blondiner skulle få det om folk på riktigt trodde på alla blondinskämt :D

Nej, jag skriver vad jag känner. Så det är väl anledningen.

Okej, så kanske det är. Jag känner aldrig att jag inte har samma förutsättningar som killar, så det kanske är därför jag är så ointresserad av denna jämställdhetshysteri.

Jag är nog mer som en kille "sägs vara"... I alla fall ibland :D

Fast det handlar ju om att kunna se bortanför den egna nästippen. Surfa in på www.scb.se, så kan du lätt se att män och kvinnor inte har samma möjligheter och samma positioner i samhället.

Fast det handlar ju om att kunna se bortanför den egna nästippen. Surfa in på www.scb.se, så kan du lätt se att män och kvinnor inte har samma möjligheter och samma positioner i samhället.

Ja men man får väl kanske ta tag i sitt problem själv. Jag bestämmer över mitt arbete/min lön osv och jag skulle aldrig acceptera att få mindre bara för att jag är tjej. Å det är inget jag ens behövt ställas inför.

Men skit samma det är en helt annan diskussion.

Jag orkar inte dra allt en gång till, om hur vi blir män respektive kvinnor och om hur miljön faktiskt påverkar dels hur vi blir två separerade kön men också dels hur vi uppfattar de båda könen och tolkar deras olika beteende olika, beroende på om de har snopp eller snippa.

Det är förvånansvärt lite som biologin styr och vad "vi" hittils har antagit. Läs gärna en äldre feministtråd.

Det är bara nåt jag har gjort nu i två dagar, så jag har ingen som helst aning. Brukar inte vara fullt så elak ;) Har tyckt att det är bra beskrivande ord på vad jag känner att vem-jag-nu-skrivit-till är.

Gry heter jag. Här. Du behöver inte göra ngn omskrivning eftersom alla förstår att du menar att det är jag som ska vara bitter, enligt dig.

Och genom att kalla feminister och påmåla dem/mig epitet som inte stämmer försöker du driva fram att de/jag ska försvara den påhittade bitterheten och komma ifrån sakfrågan. Clever. Men den går inte jag på.

And that goes for the "humorlösa" as well.

Vad synd att ni inte kan se fördelar med jämlikhet och ostereotypiska synsätt. Och vad synd att ni försöker trycka ner jämställdhetsförespråkare.

Men skit samma det är en helt annan diskussion.

Nej, det är inte en annan diskussion. Det är precis därför såna som jag reagerar.

Betänk möjligheten att din chef är man, tänk dig att han växer upp under stereotypiska omständigheter och tror att kvinnor inte är lika våghalsiga, busiga och beredda att ta risker eller konflikter. Tänk om jobbet du sökt kräver dessa personlighetsdrag. Tänk om du inte får jobbet...

Eller så får du jobbet men får sämre lön eftersom du inte förväntas kunna det som en man gör. Eller när du gör det kallas du karlaktig och inte kvinnlig nog. Det kanske skämtas med dig? Kallar dig järnladyn eller så. Och så förväntas du fixa kaffe till möten, vattna krukor osv. Och om du reagerar över detta så kallas du bitter feminist. Och att det vet du väl, att det inte ligger i kvinnans natur, vi ska vara olika, annars blir det ingen reproduktion, vet du.

Tänk om det är så att detta mönster finns nästan överallt i samhället. Tycker du fortfarande att det är såååå roligt med "såna är pojkar skämt" då?

Jag slår vad om att den som började listan hade en son eller två.
Å VEM tänker så jäkla långt att "nej om 1 år blir några bittra feminister sura över att jag använder mina pojkar som huvudkaraktärer så jag måste nog skriva barn".

Vem är bitter?

Jag menar väl mer att jag inte skulle tycka att det var superkul om alla killar och tjejer blev likadana. Det är ju bara ett sätt = inte så olika.

Tycker att folk idag är riktigt olika och det gillar jag.

Vem har sagt att alla ska vara likadana? Jag kan då inte hitta det i den här tråden.

KL
Otroligt tråkigt att förstöra en rolig tråd (enligt mig) förstår inte vad diskussionen om genusvetenskap m.m hör hemma i den här tråden i huvud taget känns som att det är dags att skapa en annan tråd om det kanske?

Jag slår vad om att den som började listan hade en son eller två.
Å VEM tänker så jäkla långt att "nej om 1 år blir några bittra feminister sura över att jag använder mina pojkar som huvudkaraktärer så jag måste nog skriva barn".

Hm, jag är antagligen rätt udda då eftersom jag för ett par månader sedan skickade detta skojmail vidare men ändrade "pojkar" till "ungar".

"Barn" kändes fö som fel terminologi i sammanhanget :D

KL
Otroligt tråkigt att förstöra en rolig tråd (enligt mig) förstår inte vad diskussionen om genusvetenskap m.m hör hemma i den här tråden i huvud taget känns som att det är dags att skapa en annan tråd om det kanske?

Listan på vad ungar kan hitta på är jätterolig!
Vem diskuterar genusvetenskap?

Så länge barn/vuxna har olika förväntningar på sig pga könet, kommer "såna" som jag att reagera. Ett sätt att förneka att det görs skillnad på kön är att kalla "oss" för humorlösa och bittra.

sanningen är den att en gång i månaden, vid kvinnans ägglossning, väcks hennes sexlust av de typiska maskulina dragen kroppslig styrka, kontroll, ledarskap och beskyddning.
bra gener att föra vidare alltså.
detta är det rent kroppsliga, det har vi haft med oss jämt, jämt och kommer antagligen alltid ha med oss!

med lite enkel matematik (och med samma enormt stora portion halvskämt) som mitt första inlägg, kan vi då ganska snabbt räkna ut att en utjämning av de unika könsanknutna dragen, så vill ingen pippa och utan pippa - inga barn!

as simple as that!!!! :angel:

nejdå, givetvis fattar väl alla att det inte alls är så enkelt och skulle den sista mannen å jorden visa sig vara en superfjollig och dunderfeminin sak, så skulle vi kvinnor nog nöja oss med det åxå.

men charmen med oss tycker ja är just att kvinnor tillåts vara kvinnr och män tillåts vara män ch att man accepterar att i de flesta fall beteer sig barn (och vuxna) ganska steroetypt.
det är ju inte så att någon har bestämt att småkillar SKA hitta på en massa hyss och småkillarna sen rättat sig därefter, det är ju tvärtom.
även om man uppmuntrar sina barn till det dom tycker om och helt struntar i vilket kön dm har, så KOMMER de allra flesta småkillar avguda morfars traktor och tjejjerna KOMMER att gilla fina kläder.
varför det då?
jo, för att vi vuxna är så.
dom ser oss och tar efter.
sen spelar det ingen roll hur mycket vi försöker styra deras intressen och tankar, de kommer ändå att ta efter sina förbilder.
eftersom jag tycker att det är mycket skojigare med hästar än med traktorer, kmmer mitt flickebarn mest troligt att tycka det är roliagare med djur och mitt gossebarn kmmer mest troligt att tycka bättre om att åka traktor med pappa.

att uppfostra de små är ju så mycket mer än att verbalt lära dom vad sm är rätt och fel, ni vet ju alla att barn (oftast) tar efter sina föräldrars roller!

så istället för att lära in barn i vad som är politiskt korrekt, lär dom att behandla människor sm människor, avsett könstillhörighet. och lär dom att det är de starkas ansvar att hjälpa och stötta de svaga. oavsett köstillhörighet.

det är ju inte så att någon har bestämt att småkillar SKA hitta på en massa hyss och småkillarna sen rättat sig därefter, det är ju tvärtom.
även om man uppmuntrar sina barn till det dom tycker om och helt struntar i vilket kön dm har, så KOMMER de allra flesta småkillar avguda morfars traktor och tjejjerna KOMMER att gilla fina kläder.
varför det då?
jo, för att vi vuxna är så.
dom ser oss och tar efter.
sen spelar det ingen roll hur mycket vi försöker styra deras intressen och tankar, de kommer ändå att ta efter sina förbilder.
eftersom jag tycker att det är mycket skojigare med hästar än med traktorer, kmmer mitt flickebarn mest troligt att tycka det är roliagare med djur och mitt gossebarn kmmer mest troligt att tycka bättre om att åka traktor med pappa.

att uppfostra de små är ju så mycket mer än att verbalt lära dom vad sm är rätt och fel, ni vet ju alla att barn (oftast) tar efter sina föräldrars roller!

Det är precis de rollerna vi försöker göra synliga.

så istället för att lära in barn i vad som är politiskt korrekt, lär dom att behandla människor sm människor, avsett könstillhörighet. och lär dom att det är de starkas ansvar att hjälpa och stötta de svaga. oavsett köstillhörighet.

Ett klockrent feministiskt uttalande.

Exakt vad har jag m fl skrivit som motsäger det här?

sanningen är den att en gång i månaden, vid kvinnans ägglossning, väcks hennes sexlust av de typiska maskulina dragen kroppslig styrka, kontroll, ledarskap och beskyddning.
bra gener att föra vidare alltså.
detta är det rent kroppsliga, det har vi haft med oss jämt, jämt och kommer antagligen alltid ha med oss!

med lite enkel matematik (och med samma enormt stora portion halvskämt) som mitt första inlägg, kan vi då ganska snabbt räkna ut att en utjämning av de unika könsanknutna dragen, så vill ingen pippa och utan pippa - inga barn!

as simple as that!!!! :angel:

Nu utgår du förstås från att alla tjejer är hetero, och så är det förstås inte om du tänker efter.

Och nu frågar jag igen: VEM har påstått att alla ska bli likadana och alla skillnader utjämnas?

Nu utgår du förstås från att alla tjejer är hetero, och så är det förstås inte om du tänker efter.
nej, givetvis inte, men homsexuella har ju vissa svårigheter att föröka sig utan lite hjälp på traven.
å tänk nu på att jag anbart pratar rent krppsligt och skriver det med stor portion humor. ;)
Och nu frågar jag igen: VEM har påstått att alla ska bli likadana och alla skillnader utjämnas?
hmmm.. ingen här kanske, men det är så jag uppfattar jämnställdhetsfrågan i stort. l

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka