"DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Sv: "DET HÄR HAR JAG (ÄRLIGT) LÄRT MIG AV MINA POJKAR": *Rolig* ;-D

Du tänker rätt, positiv särbehandling innebär att om man har två likvärdiga kandidater av olika kön, så ska man ta den som företräder det underrepresenterade könet. Dvs att om man har två likvärdiga kandidater, en kvinna och en man, till en arbetsplats där det är 90% män, så ska man välja kvinnan, istället för att dra lott mellan kandidaterna.

Men många blandar ihop det hela, precis som Cilla gör, och tror att det handlar om att en sämre kvinna kan få förtur gentemot en bättre man bara på grund av sitt kön. Så är det alltså inte. Är en kandidat bättre än de andra tar man den, det är om det finns två likvärdiga av olika kön som positiv säbehandling kan spela in.

Tanken är väl att motverka den undermedvetna kvotering som ofta sker till det dominanta könets fördel - klart vi ska ha Sven till det här jobbet, han är en bra kille och kommer passa in bra med de andra grabbarna! Dvs att man ofta har fördel av sitt kön om man väljer en arbetsplats där det könet är dominerande. Säg dagisfröken, och de flesta ser en kvinna framför sig - vilket gör att när man har en kvinnlig kandidat framför sig så kommer man ha bättre magkänsla för henne - för att hon passar bättre in i den bild man har av en dagispersonal.

Senast ändrad:

antagligen och mest troligt var det nog fel av mig att skriva
när jag kanske skulle förklara min ståndpunkt genom att skriva
ett samhälle där våra unika egenskaper som man och kvinna blir utplånadetill förmån för det ett jämnlikt samhälle.

Du tror FORTFARANDE att jämlikhet betyder att alla ska vara likadana?

på nått sätt måste det ju gå att kombinera den det manliga och kvinnliga (egenskaperna, INTE stereotypen) och jämnställda i ett samhälle, utan att för den sakens skull gå miste om charmen med det manliga ch kvinnliga ch det unika för var och en.

diskuterade detta vid middan med sambon.
han hörde på radion att homosexuella ska få betala sina provrörsbarn själva.

Newsflash: det får de redan. Fem landstingsfiansierade semineringar får man som tjejpar, sen är det stopp i Region Skåne. Inga betalda IVF.

givetvis ska dom det tycker ja, såvida de inte kan bli gravida på naturlig väg. visar det sig att äggen är värdelösa ska de bekostas av staten, men väljer de själva att avstå den naturliga befruktningen får de punga ut med pengarna själva. en självklarhet tycker jag.

Så om ingen av de två lesbiska tjejerna i ett par "offrar sig" och har sex med en man så får de skylla sig själva?

ett hetrosexuellt par som inte har sex av någon anledning får ju inte bekostat av staten, så varför ska ett homosexuellt par få det?

Homosexuella par har sex. Har du alltid sex i avsikt att bli gravid?

för att de inte vill ha sex med motsatt kön?

Det är djupare än att "inte vilja". Du är extremt dåligt påläst!!

---

vill ja komma in på en typisk manliga utbildning, så ska väl ja kämpa lika hårt som männen för att få bra utbildning? eller ska ja då helt plötsligt ha en fördel av att vara kvinna? nej tack, inte för min del iallafall........

Kvotering innebär att när man väljer mellan två i övrigt likvärdiga individer så ska man välja det kön som är underrepresenterat.

and here we go again......
Du tror FORTFARANDE att jämlikhet betyder att alla ska vara likadana?
ja hänger inte alls med i orden längre m ja ska ärlig.....

Fem landstingsfiansierade semineringar får man som tjejpar
å det tycker ja är FEL FEL FEL!!!!!!

Så om ingen av de två lesbiska tjejerna i ett par "offrar sig" och har sex med en man så får de skylla sig själva?
man behöver inte ha samlag för att bli gravid. man kan tex spruta in spermier manuellt med en spruta om man har en donator. så ingen behöver "offra" sig.

Homosexuella par har sex. Har du alltid sex i avsikt att bli gravid?
nej, men det är ju ändå en förutsättning å ja har folk i min närhet sm faktiskt de sista 4 åren har gjort just det. sex i avsikt att bli gravid. och enbart det.
ett homsexuellt par som har sex kan ju lika möjligt bli gravida sm ett hetrosexuellt par som INTE har sex och de sistanämna får ju punga ut själva och det blir prat på IVF. men de kan ju, på samma sätt sm de homosexuella använda sig av en spruta.....

Det är djupare än att "inte vilja". Du är extremt dåligt påläst!!
djupare? att man blir kär i en individ och inte ett kön? då var vi där igen då. ja tänder på män och vill dela mitt liv med en man, de flesta kvinnr tänder på män och vill leva sina liv med män, det är naturens sätt att se till att arten inte dör ut.
en del tänder på en person av samma kön.
inge konstigt i det, mer att de inte på naturlig väg kan fortplanta sig! och med det menar ja just regelrätt samlag man-kvinna.
det går inte.kvinna-kvinna/man-man KAN inte fortplanta sig. utan hjälp.
en hjälp som jag inte anser att de ska få bekostat.
m det inte visar sig att de inte kan bli gravida (å då givetvis av en annan orsak än att de inte har sex med män)..........
då ska de, precis som de hetrosexuella som inte kan bli gravida, få bekostad hjälp.

Nej, om man är ett heterosexuellt par som har sex men inte kan få barn, då får man landstingsbetalda IVF-försök, mellan 2 och 3, beroende på i vilket län man bor. Så heterosexuella par får hjälp, och behöver inte betala en krona själva. Vad menar du för övrigt med att "det blir prat på IVF" Vad då för prat?

Vad gäller paren i din närhet som har haft sex i fyra år enbart i syfte att bli gravida, och ändå inte lyckas: säg till dem att de mäste söka hjälp! Det hjälper inte att ha sex år efter år, funkar det inte så funkar det inte, och det finns förmodligen något medicinskt skäl som gör att de aldrig kommer bli gravida på naturlig väg. Hade de kunnat bli det skulle de lyckats för länge sedan, förmodligen redan första året.

Det är ju lika lite lockande för en lesbisk kvinna att ha återkommande sex (för du vet väl att det inte brukar räcka att ha sex en gång för att det ska bli barn?) med en man hon inte känner något för enbart i syfte att skaffa barn, som det skulle vara för dig om du var tvungen att ha sex med obligatorisk orgasm me en kvinna, månad efter månad.

En semination kostar heller inte särskilt mycket, det är IVF som är dyrt, för det är en mer komplicerad behandling som kräver dyra mediciner.

Jag personligen tycker det vore bra om fler homosexuella kunde skaffa barn, så skulle det kanske bli lite färre människor som hade så mycket fördomar om homosexuella, och homosexualitet kunde betraktas lite mer alldagligt, inte märkligare än att en del har blå och andra bruna ögon.

and here we go again......

ja hänger inte alls med i orden längre m ja ska ärlig.....

Du tror att jämlikhet innebär att alla ska vara likadana. Jag säger med en dåres envishet att det innebär att alla ska få vara så olika de vill, oavsett kön. Exakt VAD är det du inte förstår?

å det tycker ja är FEL FEL FEL!!!!!!

Vad är fel? Att IVF är gratis för straighta par men inte för homos? Att man bara får fem semineringar?
man behöver inte ha samlag för att bli gravid. man kan tex spruta in spermier manuellt med en spruta om man har en donator. så ingen behöver "offra" sig.

Och vad tror du att en seminering är för något då?

nej, men det är ju ändå en förutsättning å ja har folk i min närhet sm faktiskt de sista 4 åren har gjort just det. sex i avsikt att bli gravid. och enbart det.
ett homsexuellt par som har sex kan ju lika möjligt bli gravida sm ett hetrosexuellt par som INTE har sex och de sistanämna får ju punga ut själva och det blir prat på IVF. men de kan ju, på samma sätt sm de homosexuella använda sig av en spruta.....

djupare? att man blir kär i en individ och inte ett kön? då var vi där igen då. ja tänder på män och vill dela mitt liv med en man, de flesta kvinnr tänder på män och vill leva sina liv med män, det är naturens sätt att se till att arten inte dör ut.
en del tänder på en person av samma kön.
inge konstigt i det, mer att de inte på naturlig väg kan fortplanta sig! och med det menar ja just regelrätt samlag man-kvinna.
det går inte.kvinna-kvinna/man-man KAN inte fortplanta sig. utan hjälp.
en hjälp som jag inte anser att de ska få bekostat.

Men varför i hela fridens namn ska par som vill ha barn men av någon anledning inte kan, inte få hjälp med det?

m det inte visar sig att de inte kan bli gravida (å då givetvis av en annan orsak än att de inte har sex med män)..........
då ska de, precis som de hetrosexuella som inte kan bli gravida, få bekostad hjälp.

Dina resonemang gör mig definitivt mörkrädd.
Våra nick är så lika att jag verkligen får hoppas att ingen blandar ihop oss...

Dina resonemang gör mig definitivt mörkrädd.
Våra nick är så lika att jag verkligen får hoppas att ingen blandar ihop oss...

Risken är minimal. Skillnaderna i värderingar och språkbruk är betydligt större än likheten mellan själva nicken.

Återigen. Jämlikhet INTE likhet. Slå upp orden.

Men om man börjar med ett inlägg som syftar till att bekräfta och förstärka de könsroller vi har idag, så får man nog stå ut med att det blir lite reaktioner.

Ungefär som att man få stå ut med att det blir reaktioner om man startar ett inlägg med rasistiska eller antisemitiska skämt.

Självklart ska man tåla lite kommentarer, men när diskussionen har spårat ut till den grad att den med råge TAGIT ÖVER TRÅDEN till den grad att den INTE TILLÅTER att det ursprungliga ämnet diskuteras... är det då inte dags att starta en EGEN TRÅD?

Du tror att jämlikhet innebär att alla ska vara likadana.

nej och åter nej. i inlägg efter inlägg skriver ja ju att män ska få vara män å kvinnor kvinnor och alla därimellan ska få va som dom är. och inte behandlas olika pga det.

Jag säger med en dåres envishet att det innebär att alla ska få vara så olika de vill, oavsett kön.

å ja säger likadant, med samma envishet.
kan vi släppa det nu?
vi tycker ju likadant!!!!!!!!
fast ja använder helt andra ord för att beskrive det ja tycker och är inte på långa vägar så spänd på språket som många tycks vara. jag kan utan problem fixa att det står "pojkar" istället för "barn", någon som många uppenbarligen har stora problem med.

JAG tycker inte att homosexuella par ska få barn bekostat av staten m det inte ligger medicinskt hinder för det. sin sexuella läggning är inte ett medicinskt hinder i mina ögon.
men det är min åsikt det.

du får ha en helt annan åsikt, ja tycker varken bä eller bu om dig för det. å för att citera dig själv:
Jag säger med en dåres envishet att det innebär att alla ska få vara så olika de vill, oavsett kön.
tack ,va bra. då får ju ja va som ja vill och stå för de åsikterna jag har utan att du dömer mig.

Risken är minimal. Skillnaderna i värderingar och språkbruk är betydligt större än likheten mellan själva nicken.
så är det, men det står CillaW fritt att byta nick om hoon är orolig för att blandas ihp med mig. Hon kanske skulle ta ett prat med Scilla åxå, hennes nick är åxå ganska likt mitt.

uppenbarligen kommer inte diskutionen längre än såhär, så ja tackar för mig och återgår till bullbaket, barnafödandet och de diskriminernde åsikterna om homsexuella och invandrare.

(obs! det sista är ironi.)

tjipp på er.

JAG tycker inte att homosexuella par ska få barn bekostat av staten m det inte ligger medicinskt hinder för det. sin sexuella läggning är inte ett medicinskt hinder i mina ögon.
men det är min åsikt det.

Och den åsikten tycker jag är fruktansvärt fördomsfull, dum och okunnig. Det kommer jag att fortsätta påpeka varje gång någon framför den.

så är det, men det står CillaW fritt att byta nick om hoon är orolig för att blandas ihp med mig. Hon kanske skulle ta ett prat med Scilla åxå, hennes nick är åxå ganska likt mitt.

Nej, jag har redan fått lugnande besked om att det inte är så stor risk. Puh.

Självklart ska man tåla lite kommentarer, men när diskussionen har spårat ut till den grad att den med råge TAGIT ÖVER TRÅDEN till den grad att den INTE TILLÅTER att det ursprungliga ämnet diskuteras... är det då inte dags att starta en EGEN TRÅD?

Vem har förbjudit det?

å vilken inställning har jag då?
jag tycker att ja har en väldigt sund inställning om ja får säga det själv.....
å tydligen, om man läser flera andra inlägg, så ligger mina tankar snarlikt feminismens tankar, även om jag vägrar att använda det ordet.

Ja, just det som jag citerade:

jämnställdhet börjar när vi kan acceptera att killar har snopp och tjejjer snippa och att vi ÄR olika. men för det inte ska BEHANDLAS olika.
vi har våra roller, med specifika egenskaper som är unika för könet.
problmenet är att vårt samhette sträver efter en mal, där alla passar inte och därmned stuper hela jämnstäldheten, för män och kvinnor kan aldrig bli likadana och passa i samma fack.

Jag vill att alla ska vara fria att hitta sin egen "mall" oavsett kön och inte fållas in i en mall där kvinnor anses passa in och en där män anses passa in. Det handlar inte om att kvinnor och män ska bli likadana! Tvärtemot, om alla blir uppmuntrade att söka sin egen väg så blir olikheten ännu större!

Jag har faktiskt inte lusläst alla dina inlägg. Men just det här blev jag ledsen över att läsa.

jasså det säger du?
kan du förklara för mig varför det är på det sättet då?

För mig är det rätt självklart. Du kan inte både vilja bli behandlad som en kvinna samtidigt som du inte vill bli särbehandlad.

Kan tillägga att hamnar en hel flaska yes i en fontän blir det MKT skum, som stannar kvar där i flera månader :D

:D:D:rofl:

Du, jag ska omedelbums ställa min flaska i det låsta städskåpet...- Våra grannar har en sån där liiten pyttefontän i sin trädgård.
Maken har som sagt provat i diskmaskinen, med skum både här och där. När det bubblar ur vasken..........blir man inte glad kan jag säga. Med tre mycket nyfikna söner och en lika nyfiken dotter så brukar det hända saker. :grin:

Tillägger: att tjära hästens hovar ger inte samma resultat om man provar på sina skor.

Gira :banana:

Vem har förbjudit det?

Jag tror inte på förbud, jag tror på sunt förnuft, respekt för varandras åsikter, och på att ändå hålla en spinoff på mattan, med respekt för varje enskild trådskapare.

Man har ju förbjudit värre saker än dålig taktkänsla...:devil:

[så är det, men det står CillaW fritt att byta nick om hoon är orolig för att blandas ihp med mig. Hon kanske skulle ta ett prat med Scilla åxå, hennes nick är åxå ganska likt mitt.

:eek: ska jag bli indragen i denna tråd nu?

Nejnej mitt nick har ännu inte förväxlats med någon annan vad jag vet, och jag har ändå varit på detta forum lika länge som CillaW.

Så nu smyger jag ut och låter er fortsätta tjaffsa :D

diskuterade detta vid middan med sambon.
han hörde på radion att homosexuella ska få betala sina provrörsbarn själva.
givetvis ska dom det tycker ja, såvida de inte kan bli gravida på naturlig väg. visar det sig att äggen är värdelösa ska de bekostas av staten, men väljer de själva att avstå den naturliga befruktningen får de punga ut med pengarna själva. en självklarhet tycker jag.
ett hetrosexuellt par som inte har sex av någon anledning får ju inte bekostat av staten, så varför ska ett homosexuellt par få det?
för att de inte vill ha sex med motsatt kön?
det finns ju andra sätt än penetration att bli gravid på.

där har ni min ståndpunkt i ett nötskal.
ska en, så ska alla och slipper en, ska alla ges möjlighet att slippa.
som värnplikten tex.
det ska va obligatoriskt för ALLA eller inte för nån.
ingen ska få fördel eller bli tvingad in i något pga sitt kön.

Jag håller med...tror jag. Det är svårt det där med homosexuella som vill ha barn... Men jag lutar nog åt att de får fixa det på egen hand. Om vi hade haft obegränsat med pengar så kanske, men det finns så många andra områden som borde prioriteras, tycker jag.

Fast insemination är ju inte tillåtet för lesbiska i Sverige, ens om man betalar själv. Men det kanske ni visste?

Känns annars lite dumt att uppröra sig över att ens skattepengar går till insemination för lesbiska, när de inte ens får göra det ens om de betalar alltihop helt ur egen ficka.

Vill man som lesbisk i Sverige göra en semination får man åka till Danmark.

Senast ändrad:

Fast insemination är ju inte tillåtet för lesbiska i Sverige, ens om man betalar själv. Men det kanske ni visste?

Känns annars lite dumt att uppröra sig över att ens skattepengar går till insemination för lesbiska, när de inte ens får göra det ens om de betalar alltihop helt ur egen ficka.

Vill man som lesbisk i Sverige göra en semination får man åka till Danmark.

Nej, där har du fel.
Det har varit tillåtet sedan 2005.
Ensamstående måste dock fortfarande bekosta insemineringar själva.

Jag håller med...tror jag. Det är svårt det där med homosexuella som vill ha barn... Men jag lutar nog åt att de får fixa det på egen hand. Om vi hade haft obegränsat med pengar så kanske, men det finns så många andra områden som borde prioriteras, tycker jag.

Då borde inte straighta par heller få hjälp. De kan ju också fixa det på egen hand.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka