Det hände det som inte fick hända

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gonkan
  • Startdatum Startdatum
G

gonkan

Arielle började föla idag och fölet fastnade , jag fick in och plocka fram ena benet, ringde sambon som kom och hjälpte till, fick ut fölet till hälften och då levde det , men sen ställde stoet sig upp och fölet hängde ut halvägs och satt fast som en propp, fortfarande levde fölet och vi avvaktade lite för att se om hon la sig igen men inte , inga värkar heller. Vi bestämde oss då för att i allfall försöka dra ut fölet och hoppas att båda skulle klara sig men tyvärr så dog fölet men stoet klarade sig, än har inte moderkakan kommit ut så nu väntar jag på det och fölet får ligga kvar inne hos stoet tills kvällen tänkte jag, var fresten ett litet hingstföl. :cry: :cry:

:cry: :cry:
Åhh vad synd....
Stackars sto och stackars er....
Ni kan ju om ni vill anmäla att ni har ett sto som mist sitt föl till ammajouren, kanske finns det någon fölstackare som mist sin mammma som nu behöver en ny mamma?

Gläm inte heller att mjölka ur råmjölken, den kan ju frysas och användas senare om ett föl behöver den!

jo det gjorde jag och han hade precis avslutat en annan komplicerad fölning där fölet hade varit dött ett dygn, så vi pratade över telefon. Sen kunde han int göra med då han var långt borta och det var ju på minuter det hängde det hade ändå tagit för lång tid att köra hit därifrån han var. tyvärr ...

Har anmält till ammningsjouren precis och har inte mjölkat ut ännu då hon inte har släppt moderkakan ännu. Det är bara skönt att få skriva av sig när det går så här illa. Tack så mycket för stödet i allafall

Så hemskt tragiskt för dig :cry:
Men ta och mjölka stoet, för det stimulerar värkarna så efterbörden kanske lossnar!

Efterbörden har kommit nu och jag har mjölkat ur ca 1,5 dl mjölk, får inte ut mer just nu då stoet är väldigt oroligt så jag tänkte att det är bättre hon får vara lite för sig själv nu och sen får jag ju tempa henne i kväll så hon inte får några komplikationer efter för det har ju hänt innan när föl har fastnat och man har behövt dra. Verkar vara ett sådant här år i år då jag vet 2 st andra ston som fölet har dött eller fastnat , senast idag bla vetrinären var ju upptagen med ett annat sto där fölet hade dött och de hade problem att få ut det. Nu hoppas jag bara att det går bra med de andra 3 som ska ha sina föl.

Ååh.. nej, så fruktansvärt sorgligt!!! :cry:

Inte för att det hjälper dig nu, men någon annan kanske!?

Jag var med om en sådan fölning för många år sedan.. fast den kom baklänges, fölet satt först fast med rumpa och svans så vi fick putta tillbaks den något och snurra den ett halvvarv, då kom det loss.. sedan blev det tvärstopp med armbågarna, vi 'sparkade' faktiskt upp stoet till stående flera ggr, fölet var då helt livlös.. stoet pep & kved högljutt, till slut var vi två som fulkomligt hängde i varsitt fölben och ut kom sen en 'mörkt blåtungad' bjässe som inte andades!

Ut med tungan och rensade bort slem.. även från näsborrarna, sen 'mun mot muleblås'.. hjärt- och lungmassage.. bankade t.o.m med handflatan på hjärtat (fast jag inte visste hur man gör sånt) fick till slut fart på den ungen (säkert med massor av tur) efter en bra stund, vi som dragit hade sen enorma muskelsmärtor i över en vecka.. men det var det verkligen värt! :)

Allt som allt, från synlig fosterblåsa till en småfrustande unge tog ca 40 - 45 minuter.. veterinären hade inte ens hunnit komma!!!

Det blev ett lyckligt slut för detta sto & föl, men vad jag vill råda alla till.. vänta inte på en Vet., samla in grannar och/eller vem som helst och håll stoet 'ståendes'.. samt dra för kung och fosterland vid varje krystvärk (om de finns), annars.. draaa ändå!

men vad orättvist, kan bara tänka mig nästan ett år av väntan och så händer detta :(
Tröstkramar

Va hemskt!! Hoppas att dt inte händer nått me mitt sto..=) Har ialf en granne som e jättevan vid o dra ut o vända fölisar o hon bor bara 7 min härifrån o ja får ringa nääär ja vill... Så det känns skönt..

Vad hemskt! :cry:

Vet också en som nyss förlorat ett föl på samma sätt. Kan hända att vi tänker på samma person. Hoppas att Arielle mår bra, det är ju det viktigaste just nu.

*Kram*

Tack för alla hälsningar, Jag har varit med om detta 1 gång innan också men då hade stoet i allfall fler krystvärkar än vad detta hade och det fölet kom också ut med blå tunga men det räckte att vi torkade den torr så blev det liv i den med en gång, jag tror faktiskt att det hände något med den när den hängde där bak för förs var den rätt så pigg och sen hängde den bara. Jag brukar inte heller vänta på vetrinär även om jag kan ringa och få råd för oftast så hinner de ändå inte komma. Jag försökte faktiskt blåsa liv i den men jag vet ju inte riktigt om jag gjorde rätt eller vad jag gjorde då vi faktiskt ändå har varit väldigt förskonade från sådant här med tanke på att man har fått rätt så många föl. Men nu har jag tänkt i allafall att försöka ta reda på så mycket som möjligt hur man gör och vad man mer kan göra när detta händer.
Men jag instämmer helt med dig vänta inte på Vetrinären utan ring så många ni bara kan. Detta var också en bjässe för att vara en shettis så det kanske inte var så konstigt ändå , nu är det moren som gäller bara.

Yapp inget roligt alls och som vi har sett fram mot detta fölet då det skulle bli hennes föstra(madgic´s helsyster).
Förra året så resorberade hon och nu detta året, så man undrar ju om man vågar betäcka om henne igen eller så får man tänka att det är tredje gången gillt annars.

Vet inte om det är samma men L-B hade ett innan i April och ett annat idag med, pratade med han innan för han är ju i Vetlanda så det är ju inte så kul men det är ju lite positiv för han i allafall då hans hingst gick igenom och inte blev en nolle hingst i alla fall. Måste ju se det lilla positiva i allt. Själv är jag helt slut både muskulärt och i tankarna man blir ju det , men det är bara att ta nya tag och hoppas att det går bra med de andra och sen som mamma sa när jag ringde henne att vi har ju faktiskt varit förskonade från detta . Men som sagt det är ju bara skönt att få skriva av sig. Tack för alla hälsningar.

Arielle mår bra än så länge i allafall får väl bara hoppas att hon inte får någon inflamation eller något sådant hon står i stallet ännu tänkte att jag får väl ut och röra på henne lite senare för mjölkens skull och sen ska jag tempa med så jag ser om hon får feber.

Skönt att du tolkade min berättelse 'rätt'.. som ett tips för andra vad man kan försöka göra! ;)

Men visst är det så att det inte alltid lyckas ändå, är stoet liggandes och nästintill i chock.. dåliga (inga) krystvärkar, då står man sig slätt ensam.. d.v.s fullkomligt maktlös!!!

'Mitt' sto var nästan i chocktillstånd, ganska bleka slemhinnor (kollade ögonlock & mun).. hon stod därför upprätt tillslut (efter alla våra sparkar :o), men värkarna avtar tydligen i.o.m chock.. och EN människa orkar inte dra ut fölis utan påskjutet inifrån.. helst ska man vara fyra, så man kan byta av varandra 2 x 2!

Nåt/några föl kanske går att rädda med kämparinsats, men det hänger på minuterna.. det går absolut inte att vänta & se om stoet klarar allt själv.. eller att veterinären ska komma, då kan man även mista henne!!!

Svamligt detta, men jag hoppas att alla förstår ändå!? ;)

Lånar din knapp:

Vad hemskt. Men bias exempel och redogörning är ju toppen. Så att ni vet hur man skall göra, om man står där och inget händer.

:bow: Jätte bra.

Detta som hände är ju något som händer innom kornas förlossningar väldigt ofta. Därför kan även bonden som är granne vara till stor nytta.

Lycka till med ditt sto nu och hoppas på att hon mår bättre.

Vad roligt med Robijn. :)

Blev så glad att det fanns resultat på SPAFs sida men så fanns inte shetland med! :mad: Vill ju veta hur det gick för alla.

Visst var det kul eftersom jag har tänkte betäcka med honom *L* Och jag kommer ju att få ha han ev här hemma lite med då jag i ett svagt ögonblick har lovat att köra in 2 eller 3 av deras hästar där robinj ingår... ;)

Liknande trådar

Avel Nu är hon efter mycket drama här . Liten men tuff får man säga. Grynet krystar och inget händer, ingen fosterblåsa alls. Till slut ser...
Svar
19
· Visningar
5 398
Senast: Karro-Lina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Strax innan jag mådde som allra sämst av stress för ett antal år sedan så bestämde jag mig för att börja yoga. Yoga sägs ju vara en bra...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Behöver lite hjälp med mina rättigheter å skyldigheter, hoppas någon vet mer än jag och orkar hjälpa... Sålde mitt fd. tävlingssto...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
12 480
Senast: IzeUnicorn
·
S
Avel Jag tror att det är viktigt att kunna vara öppen och diskutera, över det som hände, och som gjorde att det inte blev någon levande föl i...
Svar
1
· Visningar
1 028
Senast: LMCarlsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30