Det här med foder i hagen....

Jag har varit inne på att använda pallkragar så som du har gjort men har hakat mig lite på metallgrejorna i hörnen, är lite nojig att de ska kunna skada sig på dessa. Men man kan kanske hitta på ngt smart sätt att täcka över dem? Men de är kanske inte så vassa? Har ju flera pallar hemma och pallkragar är ju inte allt för dyra. Blir de tunga att flytta? Som sagt så blir det väldigt lerigt så bra om man kan flytta runt dem lite. Hur mycket får du i dina?

Metallkläpparna blir helt klart farliga och är sylvassa om hästarna ruckar på pallkragarna ! Ska man ha den lösningen måste man säkra att kragarna inte ruckas.
Har haft snälla hästar som varken gnager eller bråkar med lådan och då funkar det fint att enbart snurra kvalitetssilvertejp över kläpparna och hela vägen runt lådan. Dock om man ska hålla lådorna fräscha måste de ha en botten som regn och väta kan ta sig igenom och man får ändå lägga tid på att regelbundet städa lådan så botten inte blir igengrodd med ofräscht klegg av gammalt foder .

Finmaskiga nät som är frihängande är döden för hästens tänder, käkar och nackar. Det påtalades tidigt när trenden spred sig både av flera Equiterapeuter och veterinärer men de blev då misstrodda. Jag är glad att se nu några år senare efter "boomen" runt dessa typer av lösningar, att det faktiskt blivit mer känt och etablerat vilka problem det inte sällan kan ge .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 560
Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
766
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 116
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 500
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp