Det här med foder i hagen....

Hänger dubbla nät i såna här:
image_zpsydni25zu.jpeg

De står på grusad yta. Jag fyller på morgon och kväll, har ett extra snöre som jag stänger öppningen med. Räcker kanske 5 timmar. Däremellan har de halm, gräs och skog. :)
Minimalt med spill. Tycker det funkar bra över lag. Minus på ätställningen, men de står iaf med huvudet nedanför boghöjd, så det känns ok. Plus att de äter mycket från marken övrig tid.
 
Min har haft grovtarmsinflammation och därför är det viktigt att han inte äter på lerig mark. Enligt Ultuna är det inte ovanligt med svåra diarrér på höstarna pga leran. Så våra fantastiska stallägare har byggt grejer att ha hösilage i. Det är EU-pallar som de satt "staket" runt. Funkar toppen. En hel pall är bra för 1,5-2 hästar.. Halvpall är ok om det inte är en häst som hetsäter så det tar slut snabbt. Ser ut så här:
https://instagram.com/p/BAJ_mwljJgq/

Jag undviker hönätet i mesta möjliga mån för att jag har träffat flera hästar som haft nackproblem pga dem..

Tycker du att det fungerar bra? Tycker ni alla att det fungerar bra med bara pallkragar?

Jag har nämligen också en lerkänslig häst (kolik) och de pallkragar och pallar vi testat har inte fungerat alls. Hästarna kastar ut eller "tappar" mat utanför hela tiden och mycket hamnar i leran och trampas ner.
För att sedan ätas av min häst som inte tål det. Jag fick också skotta och gräva upp en massa unket hö som låg lerinpackat.

Jag har hönät i pallarna, fastsatta. Det är det enda som fungerar på hästar som inte håller sig innanför pallkragarna. Våra hästar, tack och lov, har inte fått nackproblem trots 4 år med hönät. Får de det får jag omvärdera det hela.

Däremot kan jag tyvärr inte ge all mat på en gång och tro att det ska hålla i ett stort antal timmar. Här inhaleras 1 kg, genom hönät på ca 40-60 minuter, snarare 40.
 
Tycker du att det fungerar bra? Tycker ni alla att det fungerar bra med bara pallkragar?

Jag har nämligen också en lerkänslig häst (kolik) och de pallkragar och pallar vi testat har inte fungerat alls. Hästarna kastar ut eller "tappar" mat utanför hela tiden och mycket hamnar i leran och trampas ner.
För att sedan ätas av min häst som inte tål det. Jag fick också skotta och gräva upp en massa unket hö som låg lerinpackat.

Jag har hönät i pallarna, fastsatta. Det är det enda som fungerar på hästar som inte håller sig innanför pallkragarna. Våra hästar, tack och lov, har inte fått nackproblem trots 4 år med hönät. Får de det får jag omvärdera det hela.

Däremot kan jag tyvärr inte ge all mat på en gång och tro att det ska hålla i ett stort antal timmar. Här inhaleras 1 kg, genom hönät på ca 40-60 minuter, snarare 40.
För oss funkar det bra, men i vissa hagar blir det mer spill än andra. De äter andraskördssilage i hagen så det är inte så mkt näring, och då kan de ha fri tillgång. Fyller jag på hela så äter han hellre det fräscha än det utanför, men det blir en del krattande, det tror jag är svårt att undvika oavsett.

Anledningarna till att jag tycker det här är bättre än pallkragar är två, dels blir det mindre tätt (packar kvällen innan) och jag är rädd för stålkanter då min är klantig.
 
Fram tills förra året hade vi en rejäl höhäck med två stora lådor på var sida och så var det tak över hela. Har lunchgrind som öppnar vid lunch. Fyller på lunchhö och ställer timern vid morgonfodringen.
Den här stora höhäcken (eller vad man ska kalla den) blåste omkull när det var storm och gick sönder. Så himla tråkigt då det var så skönt med tak. Men men i år får det bli en enklare variant med pallar och kragar eller liknande runt om. Ska även grusa upp med bärlager inne i lunchhagen så det inte blir så lerigt.
 
För oss funkar det bra, men i vissa hagar blir det mer spill än andra. De äter andraskördssilage i hagen så det är inte så mkt näring, och då kan de ha fri tillgång. Fyller jag på hela så äter han hellre det fräscha än det utanför, men det blir en del krattande, det tror jag är svårt att undvika oavsett.

Anledningarna till att jag tycker det här är bättre än pallkragar är två, dels blir det mindre tätt (packar kvällen innan) och jag är rädd för stålkanter då min är klantig.

Jag åker förbi ett stall där jag tycker det verkar fungera bra med "din" sorts pall.
Då har de dock rest upp den en bit och anpassat ribbornas höjd så det blir tätare mellan hålen ju längre ner de kommer.
På det viset kan de ha fri tillgång till halvblodet (som inte äter ihjäl sig på fri tillgång) som kommer åt hela vägen in i lådan och fri tillgång till shettisen, som ju bara når upp till de understa ribbhålen och får kämpa mer men kan äta hela tiden ändå.
 
Jag sitter och funderar på hur jag ska lösa grovfodret i hagen i höst. Hur gör ni med eget stall som inte kan lunchfodra? Jag skulle vilja att hästarna hade mer eller mindre fri tillgång på grovfoder i hagen på dagarna. Har haft slowfeedingnät men är inte helt nöjd med den upphängningslösning jag har haft, de har hängt mellan 2 stolpar men tycker att det inte funkat så bra. Hästarna äter lugnt och sansat ur dem men det blir dels väldigt lerigt där (svårt att undvika hur som helst) och ofta lyckas de hitta ner i näten liksom uppifrån och jag ser framför mig hur de fastnar med huvudet. Så känner att en annan lösning kan vara på sin plats. Det ska som sagt helst vara mer eller mindre fri tillgång, har inte möjlighet att köra ut en hel bal. Vad har ni för tips på höhäckar, bra upphängningslösningar till nät eller andra lösningar? Det ska helst inte vara allt för dyrt. Det är 4 hästar i hagen och det brukar vara lugnt runt maten om de bara har tillräckligt. Bilder är mycket välkommet :)

Förut körde jag helt enkelt en portion var vid matplatserna där det är uppgrusat, typ1,5- 2 kg var. Sen tog jag ordentligt med lunchhö och lade ut i i massa småhögar längs staketen på 2-3 olika områden av hagen. (Väldigt långt format på hagen runt ett skogsparti) Så vandrade flocken runt och "betade" och plockade. Finns rester kvar rätt länge på det viset. Fick dock ha rätt generösa portioner så det räckte framåt 11-12 så nån individ blev lite extra tjock.

Nu kör jag lite småhögskonceptet fast lite mindre mängd plus automatlådor som släpper ut lunchhö vid 13. Plus halm i låda när det är som kallast.
 
Har en grind från Hungry Horses. Sesame the gate, tror jag den heter. Funkar ok med nån liten modifikation. Räddningen när man inte kan lunchfodra.
 
jag har hemma byggda hö häckar som jag ger portioner i. hade jag inte kunnat lunch fodra så hade jag ordnat med en lunch grind. gräs har de alltid året runt så de har alltid ngt att pilla på mellan fodringarna.
sen så får de också frukosten i hagen så den varar nästan alltid till lunch.
 
Så här har vi löst det:
DSC_8842.jpg

Minimalt med spill och så kan man fodra fri tillgång till tjocka små ponnier :p P.S Ponnyn på bilder är dräktig :love:
 
Det är buren till ibc-tank, mycket användbar. Vedförsäljare använder dem, och de kan vara svåra att få tag på - alltså kosta en slant.
 
Jaha, håller det bra? Dom tuggar inte sönder det? :)
Det håller rätt bra, men man får laga ibland. Det är viktigt att man inte sätter det för tight runt buren utan att det sitter aningens löst. Inte så löst så det ramlar av. Jag brukar "sy" fast det i överkan av buren med vanlig balsnöre. Och sedan dra åt i nederkant med hjälp av spännband som jag köper från t.ex Biltema (billigt). Lock gör jag av en egen bit nät och där trär jag ett spännband genom yttersta kanten och lägger sedan som lock och drar då åt under kanten på buren. Lätt att ta av locket när man ska fylla buren med hö/silage. Lock behöver man ju kanske inte ha heller - beror på vilken typ av häst man har. De lättfödda behöver ha ett lock - hos mig i vart fall.
 
Det håller rätt bra, men man får laga ibland. Det är viktigt att man inte sätter det för tight runt buren utan att det sitter aningens löst. Inte så löst så det ramlar av. Jag brukar "sy" fast det i överkan av buren med vanlig balsnöre. Och sedan dra åt i nederkant med hjälp av spännband som jag köper från t.ex Biltema (billigt). Lock gör jag av en egen bit nät och där trär jag ett spännband genom yttersta kanten och lägger sedan som lock och drar då åt under kanten på buren. Lätt att ta av locket när man ska fylla buren med hö/silage. Lock behöver man ju kanske inte ha heller - beror på vilken typ av häst man har. De lättfödda behöver ha ett lock - hos mig i vart fall.

jag har likande hemma när jag köpte dem så kallades det Vedhäckar :) jag satte på sånt "grönt staketnät" runt sidorna men funkade inte så bra då nätet inte är så böjligt. så det slutade med att jag fyllde på den och så fick de äta uppifrån - var bra när jag hade russet för hon fick äta på sidorna - nådde inte upp och ner och fick på det sättet banta - även om hon lärde sig att man kunde "sno" mat ur de andras mungipor ;) jag har sånt nät för rundbal och kan nog trä på den ovanpå - har du så att nätet är "töjbar på toppen" då?
 
jag har likande hemma när jag köpte dem så kallades det Vedhäckar :) jag satte på sånt "grönt staketnät" runt sidorna men funkade inte så bra då nätet inte är så böjligt. så det slutade med att jag fyllde på den och så fick de äta uppifrån - var bra när jag hade russet för hon fick äta på sidorna - nådde inte upp och ner och fick på det sättet banta - även om hon lärde sig att man kunde "sno" mat ur de andras mungipor ;) jag har sånt nät för rundbal och kan nog trä på den ovanpå - har du så att nätet är "töjbar på toppen" då?
Ja precis - locket är mycket större än själva öppningen - kanske dubbelt så stort. Då får jag plats med mycket mat. Beroende på vad man har för traktor och redskap så kan man få ner en hel bal i en sådan bur och då sticker de upp en del ovanpå - perfekt med stort lock då.
 
Eftersom jag har fyra hästar som inte riktigt samsas runt rundbalen så kommer jag få "fylla på" två eller tre foderstationer, och då kommer det nog funka bra med en sån :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 560
Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
766
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 116
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 500
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp