Det här med foder i hagen....

Maoam

Trådstartare
Jag sitter och funderar på hur jag ska lösa grovfodret i hagen i höst. Hur gör ni med eget stall som inte kan lunchfodra? Jag skulle vilja att hästarna hade mer eller mindre fri tillgång på grovfoder i hagen på dagarna. Har haft slowfeedingnät men är inte helt nöjd med den upphängningslösning jag har haft, de har hängt mellan 2 stolpar men tycker att det inte funkat så bra. Hästarna äter lugnt och sansat ur dem men det blir dels väldigt lerigt där (svårt att undvika hur som helst) och ofta lyckas de hitta ner i näten liksom uppifrån och jag ser framför mig hur de fastnar med huvudet. Så känner att en annan lösning kan vara på sin plats. Det ska som sagt helst vara mer eller mindre fri tillgång, har inte möjlighet att köra ut en hel bal. Vad har ni för tips på höhäckar, bra upphängningslösningar till nät eller andra lösningar? Det ska helst inte vara allt för dyrt. Det är 4 hästar i hagen och det brukar vara lugnt runt maten om de bara har tillräckligt. Bilder är mycket välkommet :)
 
Vi hänger upp våra slowfeed nät. Oftast har vi flera, men i vintras delade min häst hage med bara en annan häst och då dög två nät på ett ställe bra. Marken verkar dock väldigt bra då det bara varit lerigt korta perioder runt maten (max typ en vecka åt gången kanske? När det regnat som mest)

De här var de enda bilderna jag hittade, på första kan du se några till nät i bakgrunden bland träden. Den hagen har 3-4 nät. Vi fyller på en gång på kvällen vid insläpp och sen fyller man på om man är där under dagen och ser att det kanske inte räcker. De har fri tillgång trots att b.la min är lättfödd.
13267701_10205993039528300_6985189128740920070_n_zpsivc5u6er.jpg

12439204_10205084446014030_6357451379986403102_n_zpswubg4jca.jpg
 
Näten måste vara ordentligt stängda med mer än de två snören de kommer med i original.

Mina har alltid fri tillgång på halm i ligghallen (som de äter av) och behöver inte strå mitt på dagen för den sakens skull.

När vi fodrar silage i små nät har vi typ 10 nät till 4 hästar som hängs på olika ställen i hagen.
 
holada.jpg

Har du större hästar går det att lägga minst en krage till på höjden.
Till 4 hästar av större storlek hade jag haft två såna här låddor. (även om jag hade fler som åt samtidigt när jag hade det till ponnyernas lösdrift
zandra_mars.jpg

(ja, hon är högdräktig...)
Täta gärna botten lite så inte hälften hamnar under pallen:
pallkrage1.jpg


Vill man ha nåt större så är jag fortfarande jättenöjd med min konstruktion av höhäck för storbal.
hohack3.jpg

hohack2.jpg

Den här varianten har jag haft i 10 år nu och är, som sagt, fortfarande nöjd.
I år har jag köpt ett småmaskigt nät för storbal, för att testa om det funkar att trä över balen, som jag fortfarande kommer ha placerad i höhäcken. Det är inte direkt så att jag har några svältfödda hästar så det gör ju inget om de minskar matintaget med några procent...
 
Jag har också pall med pallkragar, och ett SMHN fäst med remmar i själva pallen. Pallkragarna är ordentligt fastskruvade i pallen med tvärgående slanor, hästarna kliar sig gärna på dom så viktigt att det blir stadigt. Dessa lådor kan man sedan flytta runt om det blir lerigt. Jag tycker det funkar bra :)
 
holada.jpg

Har du större hästar går det att lägga minst en krage till på höjden.
Till 4 hästar av större storlek hade jag haft två såna här låddor. (även om jag hade fler som åt samtidigt när jag hade det till ponnyernas lösdrift
zandra_mars.jpg

(ja, hon är högdräktig...)
Täta gärna botten lite så inte hälften hamnar under pallen:
pallkrage1.jpg


Vill man ha nåt större så är jag fortfarande jättenöjd med min konstruktion av höhäck för storbal.
hohack3.jpg

hohack2.jpg

Den här varianten har jag haft i 10 år nu och är, som sagt, fortfarande nöjd.
I år har jag köpt ett småmaskigt nät för storbal, för att testa om det funkar att trä över balen, som jag fortfarande kommer ha placerad i höhäcken. Det är inte direkt så att jag har några svältfödda hästar så det gör ju inget om de minskar matintaget med några procent...
Jag har varit inne på att använda pallkragar så som du har gjort men har hakat mig lite på metallgrejorna i hörnen, är lite nojig att de ska kunna skada sig på dessa. Men man kan kanske hitta på ngt smart sätt att täcka över dem? Men de är kanske inte så vassa? Har ju flera pallar hemma och pallkragar är ju inte allt för dyra. Blir de tunga att flytta? Som sagt så blir det väldigt lerigt så bra om man kan flytta runt dem lite. Hur mycket får du i dina?
 
Näten måste vara ordentligt stängda med mer än de två snören de kommer med i original.

Mina har alltid fri tillgång på halm i ligghallen (som de äter av) och behöver inte strå mitt på dagen för den sakens skull.

När vi fodrar silage i små nät har vi typ 10 nät till 4 hästar som hängs på olika ställen i hagen.

Jag har satt i extra snören att knyta med men skulle nog behöva "låsa ihop" ihop dem ännu mer då de lyckas trycka ner mulen ändå. Har funderat på om jag skulle skaffa riktigt höga och tjocka stolpar så att man kan hänga ett nät per stolpe istället för att spänna dem mellan 2 st. Tar mindre plats och det borde vara mindre skaderisk. Men frågan är hur jag ska få ner dessa jättestolpar i marken....
 
Jag har satt i extra snören att knyta med men skulle nog behöva "låsa ihop" ihop dem ännu mer då de lyckas trycka ner mulen ändå. Har funderat på om jag skulle skaffa riktigt höga och tjocka stolpar så att man kan hänga ett nät per stolpe istället för att spänna dem mellan 2 st. Tar mindre plats och det borde vara mindre skaderisk. Men frågan är hur jag ska få ner dessa jättestolpar i marken....

Jag väver ett snöre så det blir "tätt". Tar lite tid men värt det :)
 
Vi fodrar i traktordäck. Är enkelt att få plats med mycket hö i dom så att det räcker länge :)
13076916_10207996798309692_5412118065683627188_n.jpg
Ser väldigt smart ut, har funderat på traktordäck innan men inte lyckats hitta ngn som vill bli av med sina. Köper ju inte nya för det ändamålet precis. Men de borde vara tunga att flytta? Å andra sidan lär de inte bli murkna och sunkiga vilket ju lastpall med pallkrage borde bli efter ett tag.
 
@Maoam Ja, det är inte så att en lyfter dom enkelt och går iväg precis:p. Men två personer flyttar dom rätt lätt. Jag gillar dom eftersom det är minimal skaderisk med mjuka kanter och ändå stadiga och bra. Jag står uppstallad på ett stor lantbruk, så här var det inte svårt att få tag på däck. Lägg ut sökesannons i facebookgrupper med anknytning så borde du kunna hitta :).
 
Jag har inte eget stall, men med mestadels folk som jobbar kontorstider är det ändå väldigt svårt att få till lunchfodring. Min kan heller inte gå på fri tillgång, hon blir fet som en tunna och jagar dessutom bort andra hästar från balen, som egentligen hade behövt maten mer. Vi använder nät, och vi försöker hänga dem så pass långt bort från grinden där det är mindre lerigt. Och flyttar dem allt eftersom, så att de inte hänger på samma ställe en hel vinter. Men då har vi stora hagar också. Hästarna står mest och hänger/trampar sönder vid grinden när det drar ihop sig mot insläpp, så resten av hagen är ändå helt okej.

De får frukost från Ikea-påsar, så det är det de får vid utsläpp och sen hänger nätet där som de får klara sig på under dagen.
 
Vi har lastpall med en rejäl skiva på och pallkragar runt. Men det ska bli en bättre utfodringsplats med tak inom kort.
 
Jag sitter och funderar på hur jag ska lösa grovfodret i hagen i höst. Hur gör ni med eget stall som inte kan lunchfodra? Jag skulle vilja att hästarna hade mer eller mindre fri tillgång på grovfoder i hagen på dagarna. Har haft slowfeedingnät men är inte helt nöjd med den upphängningslösning jag har haft, de har hängt mellan 2 stolpar men tycker att det inte funkat så bra. Hästarna äter lugnt och sansat ur dem men det blir dels väldigt lerigt där (svårt att undvika hur som helst) och ofta lyckas de hitta ner i näten liksom uppifrån och jag ser framför mig hur de fastnar med huvudet. Så känner att en annan lösning kan vara på sin plats. Det ska som sagt helst vara mer eller mindre fri tillgång, har inte möjlighet att köra ut en hel bal. Vad har ni för tips på höhäckar, bra upphängningslösningar till nät eller andra lösningar? Det ska helst inte vara allt för dyrt. Det är 4 hästar i hagen och det brukar vara lugnt runt maten om de bara har tillräckligt. Bilder är mycket välkommet :)

Har Feed-X grind. En mekanisk timer som öppnar ett grindhantag. Ställbar upp till 6 timmar. Funkar bra med två trådar.
Mvh
Pudlan
 
Vi har 400 kgs potatislådor, sätter en planka lodrätt i mitten på varje kortsida med krok, sedan spänner vi nätet mellan plankorna och sätter även fast dem nerevid.
Sen fodrar vi morgon och kväll i dem, fri tillgång till halm. Mina hästar har fri tillgång på hö också, jag bara lägger det i potatislådor. Lådorna är ganska enkla att flytta när man vill.
 
Min har haft grovtarmsinflammation och därför är det viktigt att han inte äter på lerig mark. Enligt Ultuna är det inte ovanligt med svåra diarrér på höstarna pga leran. Så våra fantastiska stallägare har byggt grejer att ha hösilage i. Det är EU-pallar som de satt "staket" runt. Funkar toppen. En hel pall är bra för 1,5-2 hästar.. Halvpall är ok om det inte är en häst som hetsäter så det tar slut snabbt. Ser ut så här:
https://instagram.com/p/BAJ_mwljJgq/

Jag undviker hönätet i mesta möjliga mån för att jag har träffat flera hästar som haft nackproblem pga dem..
 
Jag har laborerat med alla tänkbara varianter! Senaste uppfinningen är lådor på halvpall med galler i. Nu har jag bara två ponnyer (A&D) så halvpallar räcker gott.
DSC_0241.jpg

DSC_0100.jpg

I botten på pallen ligger en skiva formplyfa. Gallren är säkrade med fyra linor som löper runt pallkragarna. Gallren kan alltså inte "halka" ur lådan och pållarna kan inte få in huvudet under. Lådorna är även fastskruvade i tre stolp per låda. Försöket med spännband som på översta bilden funkade inte så bra.

Jag har fyra sådana lådor, två i "stora" hagen och två i mathagen. Till mathagen finns en Feed-X timer som öppnar en bom vid det klockslag jag anser att pållarna ska ha lunch.

Fördelen med denna lösning jämfört med hängande smhn är att ätställningen blir rätt! Det var lite pyssel med vinkelslip och gallren för att få till lagom hål. Hålen i gallret är 50x50mm men det blev för litet. Slipade då bort så att vartannat hål är 50x50 och vartannat 50x100. Det verkar funka. Enda anledningen till att tänka ut nya bättre lösningar för mina pållar är att den ena (D-ponnyn) är extremt lättfödd och även äter upp den andra ponnyns mat...
 
Jag använder också däck, rejäla lastbilsdäck som jag fick ta hos närmaste däckfirma. De är tunga, men inte värre än att jag kan flytta dem själv om det behövs. Fyller hösilage i fyra däck på morgonen (till två hästar) och så lägger jag rejält med halm i vindskyddet. Det klarar hästarna sig bra på från sju på morgonen till fem på eftermiddagen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 560
Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
766
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 116
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 500
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp