Det gröna gräset!

peace

Trådstartare
Ja hur gör ni med era starthästar nu när det kommer grönt i hagarna?(ni som har dem i gräshagar)
Får de gå kvar eller tar ni över dem i grushagar?

Sv: Det gröna gräset!

Mina med men dom behöver ju inte går i BETEShagar....men gå o knapra gräs är ju bara nyttigt :D

beteshagar är det väl knappast än?
Och även när det blir det får våra tävlingshästar gå där.

Gräs i hagarna? vars? :rofl: vi har jordåkrar.. Betar min donna varje morgon innan hon kommer till hagen, så nöjd över att få smaka ny-upp-poppade primörer! Varje sommar släpps mina upp på skogen på "betet" under 10-14 dagar när vi passar på att åka på semester. Annars går de kvar i sina hagar & äter det ev gräs som kommer upp :D

Ja, det var ju det jag skrev..men mina får inte gå på bete, bara knapra gräs.

Jag släpper dem i "beteshagarna" så fort de torkat upp och innan gräset börjar växa så att de liksom vänjs in på det medan det finns väldigt lite gräs. Då brukar det aldrig vara nått problem, jag har alltid alla hästar på bete från april till sept-okt eller så länge vädret tillåter.

Jag släpper dem i "beteshagarna" så fort de torkat upp och innan gräset börjar växa så att de liksom vänjs in på det medan det finns väldigt lite gräs. Då brukar det aldrig vara nått problem, jag har alltid alla hästar på bete från april till sept-okt eller så länge vädret tillåter.

En liten följdfråga. Jag har också mina hästar på bete, de lever mestadels på gräs, inte hö, på sommaren.
Men har du de där även när de tränas för fullt? Och även startar?
Råder ju så många delade meningar om huruvida det funkar, så det kan vara kul att höra. Jag har haft min ena på bete några dagar och tränat emellan, och det har funkat bra. Dock startade vi inget.

ett år när vi hade två starthästar gick dom på grönbete dyngnet runt
ingen havre bara gräs, dom sprang in den sommaren 157000 tillsammans så det var ju kul. Men det e nog mycket från individ till individ.

Jag langtar som tusan till vara grashagar pa garden i Canada! Vi har rejala hagar med rikligt med gras men de gar bara ute 3-4 timmar dag. Daremotslapper jag garna nagra ston / valacker ute over natten bade for rorelse och for graset.
Tycker gras ar super. Inte nog med att de tycker det ar gott, det skoter ju dessutom tarmsystemet pa ett battre satt an alla konstgjorda fodermedel (hit raknar jag allt, aven ho - dvs finns inte i "vilt" tillstand)
Eftersom magsar ar sa himla vanligt gar i princip alla vara starthastar pa emeprezol. Gras ar ju som kant det som lindrar mest pa omma magar sa varfor da inte lata dem ata det?

Jag vet jättemånga som inte vill ha sina starthästar på gräs för de tycker de blir liksom blir "slöare" + att de blir lösa i magen. Vi har en jättestor hage med gräs där alla hästarna går vår,höst och vinter. De andra åren har jag vid ung. den här årstiden tagit ifrån starthästarna till mindre hagar (det finns lite gräs idem oxå men inte så mkt).
Men så tänkte jag i år va f*n! Jag ska nog ha kvar dem i storhagen.
Vad tror ni om lösmagar, är det prestationsänkande?
Sen har jag ju tänkt lite på det här med övrig mat! Märker ju redan nu att de nästan inte äter ngt hö inne längre och kanske inte allt kraftfodret heller, klarar de sig på det de får i sig ute fast de tränar för fullt? De är runda och fina!!

Okidok, har nämligen en som har lite tendenser åt tjockhållet!! (vem har inte det:angel:))

haha inte jag.. ohh nej :angel:

under min tid hos proffs hade vi några starthästar som fick gå ute fredag-måndag morgon på bete sommartid, under veckorna när de tränades & sov inne nattetid så gick de även där om dagarna. Nån blev väl lite tröttare men överlag kändes hästarna piggare & gladare.

Japps, de tränar och tävlas för fullt. Får inget hö eftersom de inte vill ha :grin: men havre 3-4 ggr per dag. Är någon hemskt irriterad på flugorna eller besväras märkbart av sommarhettan så tar jag in den i stallet några timmar dagtid. I övrigt lever de fria maj- långt in på hösten.
Ingen risk för fetma om man tränar dem och de är dem ute. Tvärtom, man får formligen pressa i dem mat för de bränner kalorier som bara den.
Jag måste oxå erkänna att det är för min egen bekvämlighets skull jag har dem så, är förbenat tråkigt att släpa dem ut och in varje dag, det får räcka att jag gör det på vinern, på sommaren har jag lite hästsemester.

kl

Jag tycker att dom blir lite för "blöta"...gräs innehåller ju så mycket vatten och får att få i sig det dom behöver så får dom ju mycket av den varan därigenom...

Japps, de tränar och tävlas för fullt. Får inget hö eftersom de inte vill ha :grin: men havre 3-4 ggr per dag. Är någon hemskt irriterad på flugorna eller besväras märkbart av sommarhettan så tar jag in den i stallet några timmar dagtid. I övrigt lever de fria maj- långt in på hösten.
Ingen risk för fetma om man tränar dem och de är dem ute. Tvärtom, man får formligen pressa i dem mat för de bränner kalorier som bara den.
Jag måste oxå erkänna att det är för min egen bekvämlighets skull jag har dem så, är förbenat tråkigt att släpa dem ut och in varje dag, det får räcka att jag gör det på vinern, på sommaren har jag lite hästsemester.

Jag har mina ute året om :) Dock har jag varit tveksam till om det funkar att ha de i full gräshage på sommaren, alltså helt fritt bete. Jag har fått för mig att de blir för "stinna", alltså för tunga både i mage och kropp av allt gräs de vräker i sig. Men om du nu både tränar och tävlar dina och de dessutom inte äter hö alls måste det ju funka :laugh:
Hur vet man däremot att de får i sig "det de ska"? Jag är myyycket dålig på sånt där, men gräs borde väl innehålla det som hö innehåller fast mkt högre värden? Eller hur är det med det?

Blir nog till att prova för mig med i sommar. Låter perfekt om man faktiskt kan ha en tävlingshäst på bete hela dagarna! :laugh:

I början av året, typ nu och tills bönderna börjar ta hö behövs bara tillsats av energi, hvare eller betfor plus olja är perfekt. efter det behövs protein, protein och protein och sen till hösten bägge delar.

I början av året, typ nu och tills bönderna börjar ta hö behövs bara tillsats av energi, hvare eller betfor plus olja är perfekt. efter det behövs protein, protein och protein och sen till hösten bägge delar.

Men får du inte "sprut i gumpen" på dem??

Liknande trådar

Mat Jag har fått massor med spetspaprika i år. Det mesta är grönt fortfarande, några har hunnit bli gula. Vad kan jag göra med de gröna...
2
Svar
30
· Visningar
809
Senast: sthu
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Rosett
·
Anläggning Upplever att det är ungefär så de flesta hästgårdar häromkring (norra VB) ser ut. Små rutor till hagar och någon enstaka liten gräshage...
2
Svar
30
· Visningar
708
Senast: Mia_R
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
848
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka