Det går vilt till i skolan...

Sv: Det går vilt till i skolan...

Möte så fort läraren kom från akuten med föräldrarna, barnet och skolledare.
NÅGOT ska hända när man gör så här. En konsekvens. Sen behöver det inte vara så höga toner. Det kan ha varit ett tillfälligt vredesutbrott som aldrig händer igen.

Det skrivs ju om polisanmälan i samband med artikeln - men den fyller ju ingen större funktion när barnet bara är 9 (däremot att skolan i sig kanske statuerar exempel gentemot äldre elever).

Jag hoppas iaf att alla inblandade får stöd och kan reda ut situationen till det bästa.

Självklart är det lärarens fel, hoppas hon blir av med jobbet. Jag menar, pressa och kränka en stackars elev så hårt att eleven tappar besinningen så att det går så här illa. Sånt här det får absolut inte förekomma inom den svenska skolan.

/KT

Jag hoppas att du skrev ditt inlägg med viss ironi...

Du hoppas rätt, jag tänkte litet på alla fall när lärare blivit hårt pressade av elever och kanske gjort något som kanske inte är helt okej, men förklarligt i situationen- och då polisanmäler föräldrarna och tidningarna skriver stora rubriker etc etc.

Nu är det ju en elev som råkat tilltyga en lärare rätt ordentligt.

Känns litet som en trend att det nästan alltid skylls på läraren när något går fel i skolan.

/KT

Du hoppas rätt, jag tänkte litet på alla fall när lärare blivit hårt pressade av elever och kanske gjort något som kanske inte är helt okej, men förklarligt i situationen- och då polisanmäler föräldrarna och tidningarna skriver stora rubriker etc etc.

Nu är det ju en elev som råkat tilltyga en lärare rätt ordentligt.

Känns litet som en trend att det nästan alltid skylls på läraren när något går fel i skolan.

/KT

Jag håller med! En del av mig säger att den där ungen hade jag släpat med mig i håret till rektorn och krävt samtal med föräldrarna. Men det är ju inte så tillåtet. Dock är det tillåtet att som elev ge sin lärare stryk.

Fy fan är det enda vettiga jag kan säga om det.

Om jag hade varit läraren:
Jag skulle ha varit ledsen och upprörd och velat att någon (soc?) utredde pojken och hans hemförhållanden.

Skolledare:
Jag skulle ta hjälp av olika myndigheter, t ex BUP, polisen, soc. Det skulle kännas viktigt att angripa händelsen på rätt sätt, så att ingen inblandad känner sig bortglömd. Även övriga elever behöver ju stöd efter att ha upplevt detta.

Föräldrarna:
Det kan jag inte leva mig in i. En nioåring som reflexmässigt utdelar en dansk skalle har antagligen föräldrar som har helt andra värderingar och liv än vad jag har.

Ja som lärarstudent idag är den största oron att inte kunna hantera elevers situation på ett bra sätt och att ha föräldrar som inte förstår hur skolan fungerar och som inte bryr sig.
Jag skulle få nippran om mitt barn gjorde något sådant och verkligen vilja ha svar på varför så det inte händer igen. Tyvärr ramlar ofta skulden på skolan och det är inte lätt. Måste vi i skolan ta ansvar för allt som eleverna gör, även sådant som man inte kan påverka? Det är en frågeställning man egentligen inte kan få ett bra svar på utan det måste vara en gemensam inställning i skolan hur man ska hantera olika saker.

Varför får man inte ha mössan på inomhus? varför är det ok att en lärare handgripligen rycker av eleven mössan? Ja jag kan förstå att eleven blir så förbannad att han skallar läraren. Och nej jag tror inte att han menade att göra någon allvarlig skada. En olycklig fullträff bara. självklart skall någon form av konsekvens komma ur det här. Dock inte absolut inte polis i så unga år nä det tror jag inte alls på. Möte mellan lärare och elev är självklart där eleven kan be ordentligt om ursäkt. Kanske flera möten för att jobba upp förtroendet? Träffar mellan lärare elev och kurator där man gör roliga samarbetsövningar osv.

Sen behöver verkligen lärare förstå att de måste välja det viktiga sakerna att fokusera på. Vad fan gör det egentligen att ungarna har kepsarna på inom hus det har det ju tjatats om sedan 30 talet!!! Lägg energi på att lära känna eleverna ordentligt i stället fånga upp de som inte kan läsa och se vilka som är mobbade osv...:grin:

Varför ingen mössa? Antagligen beroende på att den skolan har sådana regler helt enkelt.

löjliga meningslösa regler kommer alltid att trotsas. Och det som stör mig mest är att det alltid är dessa små meningslösa reglerna som lärarna håller fast benhårt på. Sen att det pågår mobbning framför ögonen på dem eller att hälften av eleverna inte lär sig ett skit det blundas det gärna för...

Senast ändrad av en moderator:

löjliga meningslösa regler kommer alltid att trotsas.

Tja, regeln finns på de flesta av Sveriges skolor och de ordningsregler som finns är det ju skolpersonalen som satt ihop.

Tillägg:
Aftonbladet har haft flera artiklar om lärare som blivit "påhoppade av elever". Läsvärt och tänkvärt!

Det som är mest löjligt är väl det faktum att en nio-årig elev inte kan följa en enkel regel, att inte ha mössa inomhus. Det är väl inte på något sätt en konstig regel?

kl
Jag tror nog inte på något sätt att ungen i fråga han tänka igenom sitt beslut innan. Så jag tror nog att ett allvarligt samtal, kanske samtal med kuratorn, även att soc kanske tittar på hemförhållandena, OM det skulle vara så att det var något allvarligt. Däremot så tycker jag att de borde ta i med hårdhandskarna om något liknande inträffar igen.

Jag tycker det är väldigt konstigt att barn, och även vuxna som ex på gymnasier osv har så lite respekt för just lärare (fast de har det kanske o andra sidan för "vanliga" människor också, jag vet inte, tycker inte om att umgås med sådana människor).

Jag kan hålla med om att regeln är löjlig men jag kan också förstå varför regeln finns. I vilket fall som helst, regeln finns och då ska den följas. Tycker man att regeln är dum och onödig får man jobba för en förändring genom t.ex. elevrådet.

Det finns regler som jag anser är onödiga, t.ex. att osynliga (alltså icke reflexbärande) fotgängare i högt tempo bara kan kliva rakt ut i vägen på övergångsställen och jag som bilist då måste stanna. (Regeln är ju egentligen inte utformad så men många fotgängare gör ändå på så vis och skulle jag inte stanna så är det mitt fel, inte fotgängarens.) Jag anser att regeln är dum men inte kör jag på fotgängare bara för det.

löjliga meningslösa regler kommer alltid att trotsas. Och det som stör mig mest är att det alltid är dessa små meningslösa reglerna som lärarna håller fast benhårt på.

På många skolor har elever och lärare gemensamt kommit överens om ordningsreglerna och diskuterar och ev ändrar dom ifall behov finnes i början av varje läsår. Så har det i varje fall varit på några av de skolor jag vikarierat på.

Ganska bra system då eleverna utövar social kontroll själva ifall någon inte följer reglerna. Dessutom kom eleverna på en skola och berättade var ordningsreglerna fanns att läsa igenom IFALL de andra lärarna glömt berätta för mig att de hade ordningsregler.

( Ganska gulliga ungar var det på den skolan.....)

Och JA hatt/keps/mössförbud inne fanns på dessa skolor. Dock var det tillåtet med sjalett för muslimska barn om de ville ha det.

/KT

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 120
Övr. Barn Behöver tips på vattentät (inte bara vattensvvisande, det funkar inte i slasket) längre vinterjacka till 9-åring. Storlek 134/140...
Svar
5
· Visningar
410
Senast: AlinaT
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 846
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar