Det går inte att ta kort på min häst-...

bapro

Trådstartare
Hej. Konstigt problem kanske, men jag kan inte ta kort på min nya häst, hon är jätterädd för blixten. Försökte först i hagen, hon blev rädd & sprang iväg, sedan gick det inte ens ta utan blixt...
Var på hoppkurs förra helgen, när en tjej tog fram kameran och knäppte kort på en annan som var med på kursen. Min häst fick PANIK av blixtarna. Stod och studsade och småstegrade i säker 10 min innan hon lugnade sig, fast då tog det ytterligare en kvart innan hon gick fram till människorna som stod & tog kort... Efter en halvtimme hade hon glömt bort allt & gick som vanligt... Men frågan är ju hur det ska gå på tävlingsbanan, för hoppas att det inte är nån som tänker ta fram kameran... *suck* Går detta att träna bort på nåt sätt tror ni?
MVH /Erica

Sv: Det går inte att ta kort på min häst-...

Jag har samma problem. Min shetlandsponny är livrädd för kamera å blixtar.Jag tror att han tror att jag skjuter mot honom för han flyr verkligen för livet.

Du kanske kan börja vänja hästen med att fota i närheten av den men inte sikta på den.Tex fota väggen i boxen eller vad somhelst så den får se blixten å vänja sig?

samma för min ponny. vet faktiskt inte, ja bryr mej inte, vill han vara livrädd för kameror så får han vara det :) Jag får väl ta bort blixten när ja knäpper och bara ta när de är just ute. :P Men min häst bryr sej faktiskt inte om kameran när han hoppar :) han är så koncenterad på hoppningen då :)

Köp lite extra batterier och be någon kompis börja knäppa så att det blixtrar - börja så långt bort att hästen bara tittar men inte springer sin väg, och gå gradvis närmare när den vänjer sej. Efter några hundra/tusen blixtar är hästen troligen van. Det kan ju alltid vara någon som knäpper bilder på nån tävling, bäst att träna bort rädslan innan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama