Utan pengar, ingen topphäst. Det krävs mycket pengar för att hålla en topphäst igång samt att kunna satsa på sporten.
Som min förra arbetsgivare sa(elite ryttare) : utan pengar kommer man ingenstans.
Dels behövs sponsorer, dels behövs beridare eller iallafall hästskötare för att lägga ens egen tid där den behövs, dels behövs bra veterinärer, hovslagare, equiterapeut, utrustning och välavlade hästar med det lilla extra. Sen ska man ha råd att träna för tränare iallafall en gång i veckan, och bra tränare kostar massor, dessutom tränar man med alla hästar, inte bara en. Sen ska man ha råd att tävla också.
Och sponsorer får man först EFTER att ha visat sig vara intressant på större tävlingar. Utan sponsorer krävs en ännu tjockare plånbok.
Så den som säger att pengar inte köper framgång har förmodligen aldrig sett eliten inifrån och allt som krävs för att få ihop ett team till sina topphäst är. Jag har arbetat med flera toppryttare i olika länder och det ser likadant ut överallt.
Ps jag vet dessutom flera totalt talanglösa ryttare med en bottenlös plånbok, däribland en ryska, hon håller sig på hög nivå enbart tack vare sina svindyra topphästar. Börjar hästen stanna eller riva såbyter hon ut dom direkt. Välkänt bland alla andra att hon egentligen inte har speciellt mkt Känsla I ridningen