det fjärde könet

Min tanke är att det för dig (eller någon annan som definierar sig själva som man eller kvinna) kan te sig komplicerat och onödigt, men för någon som inte definierar sig på samma sätt känns det troligen högst relevant och efterlängtat. Du tillhör alltså inte den gruppen och kan inte avgöra huruvida det är att gå för långt, om du hänger med på hur jag tänker.

Vad tänker du att alternativet är? Jag frågar av genuint intresse. Att sluta benämna människor i könsrelarerade termer helt?

Rent biologist så är majoriteten av alla människor man eller kvinna (kromosommässgt menar jag nu) och jag lägger inga värderingar i kön utan för mig är det beskrivande ord. Hur man sen känner sig är en helt annan sak. I sådana fall borde man dela upp orden för det "biologiska könet" och det "mentala könet" så att vi får helt nya ord för det.
 
Den svårare frågan är hur man ska klassificera Jimmy Aakesson? Om man växt upp i en fantasivärld där man inte blir utsatt av invandrare, men inbillar sig. Kan man vara säker på att henna har konstruerat sitt kön rätt?
 
golit brukar se sig som man, ibland som groda, men då och då som en riktig kärring. är golit välkommen till kvinnojouren då? till dambastun? kvoteras in i styrelse som kvinna? gå på gynkontroll?
 
Ja varför inte? Och för sterila män ...

Om nu själva könet i sig är så viktigt så varför dra gränsen vid det fysiska? Eller vid reproduktionsförmågan? Eller.. eller..
Om nu könet inte alls är viktigt, om nu könet bara är en social konstruktion, varför ska då allting delas upp överhuvudtaget? Vore det inte enklare att bara se oss, att klassa oss som människor, så får man tycka att man är vad man nu vill, han - hon - hen - groda - lyktstolpe.
 
hur då?

Man skulle ju kunna tänka sig att en person som då kallade sig man, begick massvåldtäkter. Blev dömt till en massa år och får sitta på Kumla, eller Tidaholm. En dag känner han sig som kvinna och förflyttas till Hinseberg.

Man kan tycka att det finns en risk att Hän/hen/hon/han begår ytterligare övergrepp. Visserligen lespiska, men i alla fall.
 
golit tycker att alla borde lära sig att stå och kissa med ringen nere. Och inte bry sig om lite stänk.
 
hur då?

Man skulle ju kunna tänka sig att en person som då kallade sig man, begick massvåldtäkter. Blev dömt till en massa år och får sitta på Kumla, eller Tidaholm. En dag känner han sig som kvinna och förflyttas till Hinseberg.

Man kan tycka att det finns en risk att Hän/hen/hon/han begår ytterligare övergrepp. Visserligen lespiska, men i alla fall.
Det finns då inte uppdelade fängelser, eftersom könstillhörighet inte längre är viktigt.
 
Men om man inte vill vara varken kvinna eller man kan man väl helt enkelt vara hen, för de vet man ju aldrig vad det är utav könen i fråga :idea:
 
Men om man inte vill vara varken kvinna eller man kan man väl helt enkelt vara hen, för de vet man ju aldrig vad det är utav könen i fråga :idea:
Men om man fysiskt är man eller kvinna (eller det näst intill icke-existerande fysiska icke-man och icke-kvinna), men det räknas inte, utan det som räknas är vad man vill känna sig som, dvs han, hen eller hon - då får du ju de lustiga effekter golit belyser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp