Det finns inga hingstar till mitt ena avelssto i år...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Nu har jag en fråga till er uppfödare.

Jag har ett sto med följande meriter i mödernet:

Alla stona i de 5 närmaste leden är antingen själva hingstmödrar/mammor till GP hästar eller så är dom systrar till godkända hingstar/GP hästar i hoppning eller syster till en annan syster som i sin tur lämnat godkända hingstar och /eller GP hästar i Hoppning!

Alltså är själva avelsmålet med detta sto i avel att precis som hennes mödrar försöka få fram en framtida GP häst i hoppning och hingstämnen.

Stoet är självt 8 år och har gått 1,30 klasser med flera vinster och placeringar. Därefter så skadade hon sig och fick en nackbandsskada som gör att hon inte kan tävla mer.

Hennes exteriör kräver att ryggen inte får vara lång på hingsten. Han måste ha en bra överlinje! Bakbenen måste vara också vara korrekta. Jag vill dessutom att hingsten har bra gångarter - 8 mässiga. Han skall hoppa som :devil: och har en jättebra ridbarhet. Hingsten måste dessutom vara intressant att få en godkänd son till.

Vilka hingstar hade ni haft som kandidater till henne? Jag hittar ingen som jag tycker kännas helt hundra :crazy:

Kan väl tillägga att i år är hon dräktig med Carland och skall föla den 9 april. Så nu är det bråttom.

Helén

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det finns inga hingstar till mitt ena avelssto i år...

Jag är inte speciellt insatt i hopphästvärlden men undrar om du sneglat något på Lucky Point, en av de få hingstarna som har 9:or på benen
Klipper in från nätet;
"Exteriört utlåtande:
"Ädel välproportionerlig hingst. Vackert huvud, lång, välansatt hals, välutvecklad manke, djup bog, något kort rygg, sluttande kors. Välbenad med goda inskeningar. Avspänd, ren och energisk skritt, ganska vägvinnande. Taktmässig och avspänd trav, kunde vara mer bogfri. Poäng: 99987=42 (5 år)"
ASVH:s användningsråd 2006:
"En son till nyligen bortgångne Leuthen I med Pilot blod på mödernet. Linjeavlad på Landgraf I. En mycket komplett hingst av god modell, mycket korrekt och med goda grundgångarter. Bör kunna användas till de flesta typer av ston för ändamålsenlig sporthästavel, dock framförallt med inriktning på hoppning. Bör passa särskilt bra när man även vill förbättra egenskaper som storlek, typ och korrekthet. Bör inte användas till ston med Landgraf I nära i stamtavlan."

Men de finns säkert de som är mer insatta än mig som kan råda dig bättre. Lycka till med hingstvalet!

Ludwigs Champion? 43p exteriört, borde ju ha en bra överlinje samt bakben. Gången är 8:a mässig men hopphingst är det ju. Vet ju inget om förärvning än dock.

Säjer jag som själv skall betäcka med honom och helst ser att ingen annan gör det då avkomman antagligen skall säljas... :angel:

Jag är inte speciellt insatt i hopphästvärlden men undrar om du sneglat något på Lucky Point, en av de få hingstarna som har 9:or på benen
Klipper in från nätet;
"Exteriört utlåtande:
"Ädel välproportionerlig hingst. Vackert huvud, lång, välansatt hals, välutvecklad manke, djup bog, något kort rygg, sluttande kors. Välbenad med goda inskeningar. Avspänd, ren och energisk skritt, ganska vägvinnande. Taktmässig och avspänd trav, kunde vara mer bogfri. Poäng: 99987=42 (5 år)"
ASVH:s användningsråd 2006:
"En son till nyligen bortgångne Leuthen I med Pilot blod på mödernet. Linjeavlad på Landgraf I. En mycket komplett hingst av god modell, mycket korrekt och med goda grundgångarter. Bör kunna användas till de flesta typer av ston för ändamålsenlig sporthästavel, dock framförallt med inriktning på hoppning. Bör passa särskilt bra när man även vill förbättra egenskaper som storlek, typ och korrekthet. Bör inte användas till ston med Landgraf I nära i stamtavlan."

Men de finns säkert de som är mer insatta än mig som kan råda dig bättre. Lycka till med hingstvalet!
Tack för förslaget. Stoet har Landgraf som morfar så den hingten är inte aktuell till detta stoet.

Ludwigs Champion? 43p exteriört, borde ju ha en bra överlinje samt bakben. Gången är 8:a mässig men hopphingst är det ju. Vet ju inget om förärvning än dock.
Jag avstår från att kommentera den hingsten och hoppas att det är okej?

Men Carland är väl e. Contender-Landgraf-Reichgraf så du har ju Landgraf ganska nära där också i så fall...

Men Carland är väl e. Contender-Landgraf-Reichgraf så du har ju Landgraf ganska nära där också i så fall...

:bow: Helt korrekt men undantaget som råder i detta är att Carland kommer ur samma möderne som Cortez.

Jag som då älskar Cortez och hans avkommor ville ha tag på ett sto med mkt fullblod ( Cortez hade gett bra med ston innehållandes mkt blod ) som kom ur ett förnämligt möderne för att betäcka med Carland innan hann försvann ur landet :D Därför så köpte jag detta stoet. ;)

Att han Carland dessutom hade Landgraf i stammen som morfar ( precis som vårt avelssto) fick jag ta den gången då stoets meriter på mödernet vägde tyngre än att köpa något annat avelssto till Carland....

Men att fortsätta dubbla på Landgraf är inget jag vill utan jag skulle vilja ha en hingst till henne som även tillför den svenska aveln lite nytt blod men ändock kommer ur en förärvningssäker hingstlinje som är känd för att producera godkända hingstar med framgångar i såväl avel som sport.

Senast ändrad av en moderator:

Iowa?

Visserligen Landgraf i andra led men det har ju även Carland...

Det förstår jag! Kan ju bli lite Skarpt även med Cortez utan dubbelt landgraf...

Men dom känsligaste hästarna är ju också dom finaste att rida!:)

Nu har jag en fråga till er uppfödare.

Jag har ett sto med följande meriter i mödernet:

Alla stona i de 5 närmaste leden är antingen själva hingstmödrar/mammor till GP hästar eller så är dom systrar till godkända hingstar/GP hästar i hoppning eller syster till en annan syster som i sin tur lämnat godkända hingstar och /eller GP hästar i Hoppning!

Alltså är själva avelsmålet med detta sto i avel att precis som hennes mödrar försöka få fram en framtida GP häst i hoppning och hingstämnen.

Stoet är självt 8 år och har gått 1,30 klasser med flera vinster och placeringar. Därefter så skadade hon sig och fick en nackbandsskada som gör att hon inte kan tävla mer.

Hennes exteriör kräver att ryggen inte får vara lång på hingsten. Han måste ha en bra överlinje! Bakbenen måste vara också vara korrekta. Jag vill dessutom att hingsten har bra gångarter - 8 mässiga. Han skall hoppa som :devil: och har en jättebra ridbarhet. Hingsten måste dessutom vara intressant att få en godkänd son till.

Vilka hingstar hade ni haft som kandidater till henne? Jag hittar ingen som jag tycker kännas helt hundra :crazy:

Kan väl tillägga att i år är hon dräktig med Carland och skall föla den 9 april. Så nu är det bråttom.

Helén

Jag hade valt hannoveranar hingsten El Bundy, han står till förfogande på Landgestut Celle i Tyskland.

El Bundy

Escudo I ( Espri - StPr Athene e; Arkansas)
Rosabella ( Rebel Z - Rena e; Carneval)

Bruksprov 2001; 145,01/1/41
134;61/2 i Dressyr
143,17/1 i hoppning
Han vann bruksprovet utav 41 startande.
Svartbrun hingst 171 cm, och ett underbart temperament och ridbar het.
Kostar i år 670 euro. Högt räknat 6700 kr. Celle har numera en svensk stations veterinär.
Jag har följt honom under några år.

Är det ingen som har fler förslag? :crazy:

San Brasil?

Vad tycker du om följande?

Calido
Laptop
San Brasil
Montender (licens?)
Quattro B (spermakvalitét)
Cardento (ryker kanske pga ryggen)

Guido :d
Peking :love:

Vad tycker du om följande?

Calido
Laptop
San Brasil
Montender (licens?)
Quattro B (spermakvalitét)
Cardento (ryker kanske pga ryggen)

Calido är toppen på alla sätt och vis, Tyvärr så finns han endast på fryst.
San Brasil vet jg inte tillräckligt om.
Montenders spermakvalite har varit problematisk vill jag minnnas.
Quattro B njae...
Cardento har ett pris som jag inte ställer upp på..

Tack för alla förslagen!

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 396
Avel Har funderat på att köpa ett sto till i avel tills nästa år, och ev. så kommer jag få låna kompisens sto nästa säsong. Stoet är E...
Svar
3
· Visningar
1 297
Senast: Cutie
·
Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 051
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka