Det eviga transportproblemet..

L

Lucky_Me

Har läst runt i liknande trådar och har inte hittat det jag har sökt efter. Det är så att jag har en häst som är smart och vet att hon kan utnyttja sin storlek. Hon vägrar att gå upp i transporten och valsar hela tiden över till den vänster sida så att hon tillslut står längs transporten med baken mot bilen, om ni förstår vad jag menar... Det enda sättet att få upp henne utan att lyckas göra så är att ställa släpet längs en vägg elr staket av ngt slag så att hon inte kan valsa ut till vänster. När vi har väggen går hon på utan problem! :crazy:

vi har testat med linor, spö, människor som står på sidan och inget funkar! Folk vi har mött har sagt att vi ska spöa upp hästen men det vill jag inte :eek: Det måste finnas ngt annat sätt att få bort den idén med vänster sidan. Vi går hos en western tränare denna helgen och tidigare har vi tränat detta med ledarskap och att hon inte får gå på mig o.s.v. Det har funkat alldeles utmärkt men när vi ska lasta utan vägg knäpper det till och hon ska INTE upp. Om vi inte har lyckats de 2-3 första ggr med att lasta utan vägg, går hon absolut inte upp. Det jobbiga är att jag har lyckats att lasta henne utan vägg utan problem tidigare!

Testade senast idag utan vägg (hon är känslig så hon blir ganska lätt stressad) och då ställde hon sig på bakbenen, HÖGT. (Hon är 170cm) Jag måste få bort detta beteende för jag nästa gång vill jag inte ha en hov i huvudet. :( Jag ska också höra med westerntränaren imorgon men jag vill ändå få råd och tips!

Tacksam för alla svar!

Sv: Det eviga transportproblemet..

tror att jag kommer få mycket påhopp nu men - jag tycker som de andra har sagt.. ett kok stryk räcker nog...

Har testat spö, hon bryr sig inte och som sagt gillar jag inte det riktigt . Dessutom är hon 170 cm hög, lyhörd/känslig och ställer
sig när hon blir stressad/trängd. Jag vågar inte utmana henne sådär inte efter idag när jag var nära en kick med frambenen.

Jag är bara 15 och detta känns som det krävs ngn med mer kunskap än mig om man skulle göra det med henne. :crazy:

Förr kunde man ge ett "kok stryk" när hästen inte gick på transporten. Och jag kan tala om att det inte fungerar i längden. Så ett fullständigt värdelöst råd med andra ord. Nej du, fortsätt med väggen eller staketet du. Det viktigaste som hästen skaa veta är att det bara är framåt som gäller. Vill hästen knorka sig runt från väster så får hon väl göra det då, men det hästen ska veta är att den inte vinner. Håll inte på att gå i volt och lasta om och lasta om. Möjligen kan du peta med ett spö eller så när hästen visar tecken på att bryta ut mot vänster, men att klippa till den kommer du ingen vart med. Du ska försöka få hästen att antingen stå stilla eller gå framåt upp på rampen. Inget annat. Försök att läsa hästen så att du ser när du ska släppa efter på grimskaftet (när hästen tenderar att gå framåt eller stå stilla) Trycket ska komma när hon går bakåt eller åt sidan. Mycket tid (då menar jag myyyyycket) ska det ta. Du kan inte träna det här om du ska iväg och har en tid att passa, då får du använda väggen. Du tränar utan vägg när du har gott om tid. Tar det tre timmar att lasta utan vägg så låt det ta tre timmar då. Till slut kommer du att vinna och hästen kommer att inse att det inte är någon idé att tramsa.

Det du kan göra är att ha en repgrimma. Den är lite kraftigare än vanlig grimma. Och sen ett longergrimskaft eller liknande.

Knäpp fast longerlinan i repgrimman. Gå själv in i transporten, på den sida om mellanväggen som hästen inte ska in i.Lägg longerlinan över frambommen, linda dock inte runt den, utan lägg den bara över. Då har du kraft att hålla emot.

Begär sedan att hästen går framåt genom att lägga tryck i linan. Om den stretar emot, så låt den dansa. Även om den far åt sidan. Tack vare repgrimman och linan lagt över bommen så orkar du hålla emot. Ha handskar. För poängen är att hästen ska förstå att den inte kan slita sig och att enda vägen är framåt. Detta ska den lära sig på ett säkert sätt för hästen och det är detta. Går det på tok kan du lätta i linan.

När hästen lugnat sig så lägger du återigen tryck framåt. Fryser den fast kan du använda "förlängda armen". En pinne du successivt ökar trycket med tills hästen tänker framåt. Inte ett spö.

När hästen tänker framåt - så är det viktigt att direkt ge eftergift.

Det här är en metod som funkat bra för oss!

Norrland

Jag tycker också att den metoden verkar jätte bra MEN det denna
metod har vi också testat :p Med repgrimma och allt. Det är då hon ställer sig längst transporten med baken mot bilen så att hon får
själv en "förstärkare" i.o.m kanten. Förstår du? Det blir nästan helt
omöjligt för mig då att ge ett bra tryck. :crazy: Tycker därför
att bara gå upp som "vanligt" funkar bättre med vägg.

Håll emot även om hon går och dansar på sidan. Vägen ska vara framåt, även om hon har baken mot bilen.

De kan gå upp på rampen även från sidan.

Dock kan det vara knepigt om det är sulkyhållare på släpet, de sticker ut och grimman kan fastna. Vi har såna på vårt släp, och det hämmar metoden lite.

Norrland

Jag håller med norrland. Lastar också med longerlina in, runt bommen och ut. Vill hästen gå på från sidan får den väl göra det. Hamnar hon med huvudet så det "låser", håller kvar trycket och rätta bara till huvudet för hand så att nosen är i rätt riktning och så att du kan ge ett tryck.

Jag skulle kanske i ditt läge öva såhär ett antal ggr MED vägg så att hästen blir familjär med den nya lastningsmetoden. Även om hon då går in bra, det ger ju bara bra och positiva tankar hos dig och häst, innan ni börjar öva utan vägg.

Det där tricket hade jag INTE gett mig på med en repgrimma på hästen. Den kan skada sig rejält om den blir rädd/försöker rycka sig fri, hästen har jättemånga väldigt ömtåliga nerver i nacken som kan skadas av sådana tilltag. Använd istället en stadig lädergrimma, gärna en som är fodrad i nacken och inte går sönder i första taget.

Jag förstår vad ni alla menar, men det känns så himla hopplöst
eftersom jag har innan kunnat lasta henne helt vanligt. Idag när jag
testade att lasta vanligt var hon nästan inne innan hon "kastade" sig
bakåt och skulle inte gå på. :crazy:

Jag skulle kanske i ditt läge öva såhär ett antal ggr MED vägg så att hästen blir familjär med den nya lastningsmetoden. Även om hon då går in bra, det ger ju bara bra och positiva tankar hos dig och häst, innan ni börjar öva utan vägg.

Vi har övat det nu många ggr. och än så länge ser jag inte överhuvudtaget
ngt resultat, fast jag kanske är lite för snabb i mitt bedömande :crazy:

Förr kunde man ge ett "kok stryk" när hästen inte gick på transporten. Och jag kan tala om att det inte fungerar i längden. Så ett fullständigt värdelöst råd med andra ord. Nej du, fortsätt med väggen eller staketet du. Det viktigaste som hästen skaa veta är att det bara är framåt som gäller. Vill hästen knorka sig runt från väster så får hon väl göra det då, men det hästen ska veta är att den inte vinner. Håll inte på att gå i volt och lasta om och lasta om. Möjligen kan du peta med ett spö eller så när hästen visar tecken på att bryta ut mot vänster, men att klippa till den kommer du ingen vart med. Du ska försöka få hästen att antingen stå stilla eller gå framåt upp på rampen. Inget annat. Försök att läsa hästen så att du ser när du ska släppa efter på grimskaftet (när hästen tenderar att gå framåt eller stå stilla) Trycket ska komma när hon går bakåt eller åt sidan. Mycket tid (då menar jag myyyyycket) ska det ta. Du kan inte träna det här om du ska iväg och har en tid att passa, då får du använda väggen. Du tränar utan vägg när du har gott om tid. Tar det tre timmar att lasta utan vägg så låt det ta tre timmar då. Till slut kommer du att vinna och hästen kommer att inse att det inte är någon idé att tramsa.

:bow: Håller med.
Lite trådkapning. Vi har liknande problem med nordisen, hav bara vägrar gå in. Inte rädd utan bara visar att han inte vill. Vi har ingen egen transport så det är svårt att träna, vi lånar när vi ska ill hovslagaren (ja, vi åker oftast till honom, inte tvärtom), det tar kanske 10-20 minuter innan han går in, det stora problemet är alla hjälpsamma människor som ska slå in honom trots att man vänligt men bestämt ber dem att låta bli.. Men..jag har märkt att han vill bredda ordentligt när han åker, så nu blir det utan mellanvägg. Förhoppningsvis tycker han inte att det är lika otrevligt då utan lär sig gå in snällt.

Följdfråga till TS: Hur är det när ni kör? Kör ni mjukt och fint? (det antar jag att ni gör ;) ) och kan hästen bredda ordentligt när h*n åker så att h*n har balansen? Det är rätt otrevligt att åka hästtransport, än värre om man känner att man inte har nån bra balans. Kanske det är något ni kan göra för att det ska bli mindre otrevligt, så blir det kanske lättare att lasta med när hästen lärt sig det nya.

Har ågot ändrats? Du skrev att h*n gick på fint innan, har ni bytt rutiner? T.ex. börjat använda mellanvägg om ni inte gjort det innan? Så att det är något sådant hästen protesterar mot, att det kännsotrevligare att åka helt enkelt?

Lycka tll. :)

Du säger att ni har provat med linor, så det här är kanske ingen hjälp.

Metoder där man lägger tryck på hästens nacke gillar jag inte, det är naturligare för en häst att gå undan för tryck bakifrån än ge efter för drag framåt.
Jmfr en häst som backar in i ett buskage eller vägg - nog tusan går de fram för att komma undan. Men fastnar den med grimman i ett träd - så drar den till den kommer loss.

Jag har en häst som var EXAKT som din (förutom att han aldrig stegrat sig).
Enda metoden som har funkat långsiktigt var linor.

Första gången var vi tre (1 höll i hästen och 2 med varsin lina). När hästen var 2-3 m från transporten korsade vi linorna bakom baken, bara så de låg LÄTT imot, inte trycka! Bad sen hästen gå fram. När den tog ett steg, så följde linan med. När vi kom till den kritiska punkten, d.v.s. framhovarna var på rampen och vi bad om ett steg till, försökte han backa. Då gäller det att hålla emot! Alltså inte trycka in, utan hålla emot så hästen inte går bakåt. Han dansade runt lite, men kom ju inte bakåt, och sekunderna efteråt gick han in, och försökte inte backa ut en enda gång, bara att sätta fast bakbommen.

De följande gångerna var vi bara två, så då drog vi linan genom ringen på ena sidan transporten, så man hade lite mer kraft att hålla emot. Här är det ju bra om man i början har en vägg på ena sidan. Funkade bra. Efter 3-4 ggr så gick han in så snabbt att man knappt han hala in linan - han hade lärt sig att bakåt var inget alternativ.

OBS att min häst aldrig varit rädd för att åka eller vara i transporten, det är själva gå in grejen som han inte gillat.

Jag tycker att du ska ta hjälp av någon som har mycket erfarenhet av lastning. En person som du litar på - alla har ju olika metoder, och man kanske inte anammar alla.
Det är svårt att säga hur just du ska göra med din häst , alla hästar är olika och alla metoder fungerar inte på alla hästar.
Och det är aldrig lätt att prova något nytt om man inte har så mycket erfarenhet. Speciellt inte när det är en stor häst med noll respekt och man själv inte har så mycket fysisk styrka.

Ex. har jag en häst som funkar med att man låter longerlinan löpa från grimman till frambommen och så står jag där ute och håller i linan så hon får gå in själv utan att någon går före.

Det där tricket hade jag INTE gett mig på med en repgrimma på hästen. Den kan skada sig rejält om den blir rädd/försöker rycka sig fri, hästen har jättemånga väldigt ömtåliga nerver i nacken som kan skadas av sådana tilltag. Använd istället en stadig lädergrimma, gärna en som är fodrad i nacken och inte går sönder i första taget.

Man ska inte linda linan runt bommen, dvs så att den låses fast. Utan man lägger den bara över bommen, ett halvt varv så att säga. Linan ska löpa fritt över bommen. På det sättet kan man hålla emot bättre men samtidigt ge efter om det behövs. Eftergift när hästen tänker rätt är ju A och O.

Jag har provat både med vanlig och repgrimma. Utan tvekan funkar repgrimma bäst, tycker jag. Hästen respekterade inte den vanliga grimman alls.

Jag lärde mig det här genom en duktig nh-tränare som vi tog ut för några år sedan när vi hade problem med en häst som INTE ville gå in i släpet! Det kunde ta timmar. Men efter att ha tränat ca 30 min på detta sätt så var problemet löst! Men den hästen var inte rädd att åka, den ville bara inte gå in.

Jag vill betona att: metoden går alltså INTE ut på att vinscha in hästen genom att linda flera varv runt bommen och låta hästen slita sig less. Det är en förkastlig metod, enligt mig.

Norrland

Senast ändrad:

Det jag inte gillar med linor bakom hästen är att OM den riktigt slänger sig bakåt kan den riktigt trassla in sig i linorna. Som människa så kan man inte hålla emot en häst som tar i.

Jag har även läst om olyckor där linor används bakom hästen och så har den slängt sig. Då har människor fått linorna runt ex benen och slängts upp i luften och skadat sig.

Så jag vill ha så rent runt hästen som möjligt. Ju mindre häst och människa kan skada sig på desto bättre.

Norrland

Håller med du, igen. :) Nu har jag inte behövt repgrimma men om metoden i sig. Hade försökt alla möjliga och omöjliga sätt att lasta min häst som är RÄDD för att åka. Inget funkar. Linor satte hon sig på och trasslade in sig i, fick panik. :crazy:

Fick hjälp med den här metoden. Första dagen tog det 30 min innan hon stod på släpet. :eek: Trodde inte mina ögon, som jag kämpat förut! Nästa gång tog det 20 min. Sen när jag skulle göra det själv gick hon in och backade ur på kommando 3 ggr på 10 min. Nu går hon rätt in, om än helst från sidan av rampen, her choice.. :smirk: Och jag kan lasta själv på ett säkert sätt. Hon tycker fortfarande att det är skitläskigt att åka transport men in går hon.

Perioden efter att vi hittat den här metoden var naturligtvis osäker och ibland gick det snabbare och ibland stod vi en stund men då var JAG så säker på att det här var det rätta att jag höll mig lugn och väntade ut henne och detta var så oerhört skönt, tryggt, för jag visste att in gick hon, på 2 min eller 15 min spelade inte så stor roll. Och det gick alltid lugnt till. Flera gånger kom folk och erbjöd mig hjälp, tackade vänligt nej och någon minut senare traskade hon in och jag kunde stänga och åka. Lika många kommentarer om vilken bra lastningsmetod när man är ensam fick jag efteråt. :D

Följdfråga till TS: Hur är det när ni kör? Kör ni mjukt och fint? (det antar jag att ni gör ) och kan hästen bredda ordentligt när h*n åker så att h*n har balansen? Det är rätt otrevligt att åka hästtransport, än värre om man känner att man inte har nån bra balans. Kanske det är något ni kan göra för att det ska bli mindre otrevligt, så blir det kanske lättare att lasta med när hästen lärt sig det nya.

Har ågot ändrats? Du skrev att h*n gick på fint innan, har ni bytt rutiner? T.ex. börjat använda mellanvägg om ni inte gjort det innan? Så att det är något sådant hästen protesterar mot, att det kännsotrevligare att åka helt enkelt?

Vi kör väldigt mjukt måste jag säga, men släpet kan vara bredare. Vi
ska fixa en mellanvägg med plast så att hon kan bredda med benen
mer och så ska vi titta på lite andra släp också :)Jag kan inte heller säga att ngt har ändrats,
har gjort precis likadant som innan.

Men jag var på westernträning och när vi skulle lasta och köra dit,
körde vi med den metoden där vi tog linan över frambommen o.s.v.
Dock kom hon på att hon nu kan också vika sig åt höger och göra på
samma vis. Det var väl inte så himla kul eftersom jag stod på den
sidan och blev upptryckt mot släpet. I sådana lägen har hon inte
mkt respekt för mig som i andra lägen. :crazy:
Men på westernträningen tränade vi då lastning eftersom nu visste
också tränaren hur hästen gjorde. Han visade mig hur jag skulle göra
när hon stegrade sig, coh det var att "leka" lite varg. Alltså när
hon ställde sig skulle jag gå "på" buken och bak med repet, och det
funkade hur bra som helst. Visst innebär det risker men det är ännu
farligare om hon fortsätter med stegrandet och kmr på att hon kan
komma undan med det. Då har jag plötsligt en livsfarlig häst. :eek:
När vi lasttränade gjorde vi ungefär som ngn nämnt tidigare, alltså
gå fram till lämmen, stanna och slappna av lite, sedan kanske be
henne gå på med en hov och stanna där o.s.v.
Det funkade jätte bra och hon verkade vara nöjd med det. Det
kmr kräva träning i ngra veckor nu men det är det värt! :D Och vi tränade utan vägg.

Jag rekommenderar att lasta med träns (grimma under). Det allra viktigaste är att hästen tänker framåt och att den respekterar ledarens personlga sfär. Att hästen stannar och avvaktar är helt o.k- då är det bara att vänta ut den. Däremot att backa, kasta sig åt sidan, tränga ledaren etc är förkastligt och där måste man till varje pris försöka få den att tänka framåt igen.
Steg för steg metoden är jättebra och även linor kan vara till god hjälp, det allra smartaste tycker jag är att lasta hästen varje dag och ge den kraftfodret i transporten- då får man en naturlig trigger att gå in.

Är hon rädd eller bara retar hon dig?

*kl*
Lite off topic, men ändå ...

Detta med linor ... Jag tycker själv att det är superläskigt med linor just för att de kan trassla in sig och skada sig. Och det är inte säkert för människorna heller.

En kompis har en häst som de lastar med linor, fast inte så som de flesta tänker. Det räcker att man lägger linor på marken bredvid lemmen så går hästen in. Nu har de målat streck i den asfalterade gårdsplanen och lastar alltid där. Går hur bra som helst. Men linorna kommer ju fram ändå, det är inte lätt att hitta målade linor på tävlingsplatser osv. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 466
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 311
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar