Det egna ansvaret

Philosophia

Trådstartare
Det råder på grund av vädret halka i stora delar av Sverige. Vägsalt används på större vägar för att förhindra svåra olyckor och öka framkomligheten, men används av (miljö)skäl sparsamt annorstädes. Människor faller dock som käglor och akutavdelningarna är överbelamrade av folk som har fått fallskador.

I dagens DN kan man läsa om en upprörd kvinna i en sjukhussäng som är ilsken över den dåliga ishanteringen. "Jag är ilsken för att plogning och sandning sköts så fruktansvärt dåligt. Man får inte utsätta människor för livsfara, det här är ju inte första gången. Sådant här händer varje vinter".

Min spontana tanke: Det är inte samhället som utsätter människor för halka, utan det är vi som råkar leva i ett land med vinterklimat. Trots det så envisas folk gå utan broddar när det är halt och somliga envisas till och med att gå i skor med klack. Att snöröjning många gånger är bristfällig förändrar inte att det faktiskt går att ta ett eget ansvar och dra på sig broddar när man går ut - särskilt som man vet att det händer varje vinter. Det är jätteenkelt att ha i väskan under vintern och borde vara lika naturligt att ta med sig som husnycklarna eller mobilen.

Det här är ju nästan bara löjligt:
http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/stockholmare-pa-glid/

Han som ansvarar för snöröjningen i Stockholm uttryckte det på ett bra sätt tycker jag, nu är det inte direkt citat men ungefär såhär: "Dygnet har inte fler timmar. Vi bor i Sverige - det blir vinter varje år."

Stockholmare är så rackarns bortskämda ibland...

Han som ansvarar för snöröjningen i Stockholm uttryckte det på ett bra sätt tycker jag, nu är det inte direkt citat men ungefär såhär: "Dygnet har inte fler timmar. Vi bor i Sverige - det blir vinter varje år."

Tycker folk gnäller på snöröjningen oavsett var de bor. Det är nog snarare en viss typ av människosonen gör så än folk i en särskild stad.

Snö och halka är bara en liten del, jag tycker det verkar som att folk glömmer bort/ignorerar det egna ansvaret i alldeles för många lägen idag. Hade folk tagit mer eget ansvar istället för att skylla allt negativt på någon annan så tror jag samhället hade varit betydligt trevligare.

Snö och halka är bara en liten del, jag tycker det verkar som att folk glömmer bort/ignorerar det egna ansvaret i alldeles för många lägen idag. Hade folk tagit mer eget ansvar istället för att skylla allt negativt på någon annan så tror jag samhället hade varit betydligt trevligare.

Håller med. Det verkar vara en trend att hitta en syndabock istället för att se sina egna tillkortakommanden.

Jo absolut, det gnälls här med men då pga att man inte kan ta sig fram på E4 eller att det pga dålig tajming blir tvättbräda i centrum. Men folk förstår ju att i visst väder så blir det snorhalt oavsett vad man försöker halkbehandla med. Och att när det snöar 1dm i timmen så hinner ingen snöröjning i världen med att hålla rent.

När det är halt får man ta på sig brodd helt enkelt, eller chansa.

Tycker folk gnäller på snöröjningen oavsett var de bor. Det är nog snarare en viss typ av människosonen gör så än folk i en särskild stad.

Jo absolut, det gnälls här med men då pga att man inte kan ta sig fram på E4 eller att det pga dålig tajming blir tvättbräda i centrum. Men folk förstår ju att i visst väder så blir det snorhalt oavsett vad man försöker halkbehandla med. Och att när det snöar 1dm i timmen så hinner ingen snöröjning i världen med att hålla rent.

När det är halt får man ta på sig brodd helt enkelt, eller chansa.

Jag menar att stockholmare inte är värre än andra.

Nu var det i och för sig örebroarna som verkar ha fått flest knäckta ben igår, så bristen på eget ansvar gäller nog inte specifikt stockholmare.

jag fattar inte hur folk kan köra upp i röven på andra när det är snorhalt. senast i morses så hade jag en i röven när jag körde till stallet. halt som satan. gasa du så fick du släpp. lik förbannat så låg idioten tätt bakom. å sen fick han en lastbil tätt bakom sig. hade lätt blitt en seriekrock

För några år sedan så var det en tant som drattade omkull på "torget" hos det bostadsbolag jag jobbade för.
Otur hade hon så hon lyckades bryta armen, stackaren.
Vår sympati minskade strax när hon dels skulle stämma bostadsbolaget för brist på snöröjning/halkbekämpning och dels för att det fanns en väl skottad och grusad gång tre meter längre bort som hon kunde gått på.
Hon kom ingen vart med sin stämning!

det enda vi kan klaga på när det gäller snöröjningen är den snövall som läggs bakom / under bilen och som måste forslas bort
bor på landet med vägförening dvs det funkar

Jag fick ju på den hårda vägen (både bildligt och talat) erfara i våras hur det kan gå när man inte tar eget ansvar.
Kan inte klaga på snöröjaren då det inte fanns ett korn av snö på vägen,bara blixthalka och jag vände inte och tog på mig dubben utan gick ut med hunden ändå. Resultat: bruten handled :o

Jag fick ju på den hårda vägen (både bildligt och talat) erfara i våras hur det kan gå när man inte tar eget ansvar.
Kan inte klaga på snöröjaren då det inte fanns ett korn av snö på vägen,bara blixthalka och jag vände inte och tog på mig dubben utan gick ut med hunden ändå. Resultat: bruten handled :o

Ajaj! Jag tycker så klart synd om dig. Hoppas att det har läkt bra!

Jag vill understryka att jag inte menar att alla som halkar och slår sig är ansvarslösa, utan att jag bara häpnar över oförmågan att se sin del i det hela när olyckan är framme. Och den oförmågan ser jag inte att du skulle uppvisa. :-)

Men från och med nu så glömmer du ju inte broddarna, eller hur?

Inte en chans,dubb om jag ser minsta lilla is ute :up:
Tyvärr har armen inte läkt som den skulle,så där lever jag efter regeln är man dum så får man lida.

Hej!

Jag kan ha viss förståelse för hur man tänker faktiskt, jag har inga broddar och har klarat mig utan allvarliga olyckor hittills i mitt liv.

I år är det helt vansinnigt halt där jag bor, av någon orsak tyckte de som plogade vägen att det var en bra idé att köra bort allt utom några cm snö och sen inte sanda efteråt så det har blivit ren isgata på alla gångvägar efter blåsten och regnet. Idag kom gruset på- äntligen! men det är inte heltäckande och på vissa ställen ha de missat helt. (idag lyckades tom 3 stillastående fordon kana i diket, en buss, en taxi och en brandbil).

Jag tar det så försiktigt jag behöver- det går långsamt att gå nu och jag har nästan börjat fundera på broddar- då kan jag ta mig fram fortare.

/Lavinia

Personligen förstår jag inte hur man kan ha broddar, det gör ju så jäkla ont att gå bara :p Fast då har jag snarare problem med att de är så sjukt dåliga på att ploga här, man tar liksom inte ner i backen utan lämnar en massa snö kvar som ligger och blir packad på gång- och cykelvägarna. Problemet visar sig när det töar och därefter fryser på igen och lämnar ett 1-2 dm högt täcke av knögglig is, ett jävla helvete att ta sig fram på som cyklist alldeles oavsett vilka däck som sitter på.
Cykelvägarna går annars bra att dumpa snön på här och där så folk får klättra över högarna, istället för att dumpa snön i diket intill :arghh:

Personligen förstår jag inte hur man kan ha broddar, det gör ju så jäkla ont att gå bara :p Fast då har jag snarare problem med att de är så sjukt dåliga på att ploga här, man tar liksom inte ner i backen utan lämnar en massa snö kvar som ligger och blir packad på gång- och cykelvägarna. Problemet visar sig när det töar och därefter fryser på igen och lämnar ett 1-2 dm högt täcke av knögglig is, ett jävla helvete att ta sig fram på som cyklist alldeles oavsett vilka däck som sitter på.
Cykelvägarna går annars bra att dumpa snön på här och där så folk får klättra över högarna, istället för att dumpa snön i diket intill :arghh:

Jag hatar broddar, det är därför man köper Icebugs ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka