Det dödliga meningslösa våldet...

Jag skrev ju själv att det var extremt? Men faktum kvarstår att det för många finns andra val.
Fast det gör det ju ändå inte? Framför allt inte med en bostadsmarknad som vi har i dag. Dessutom så har allt fler bostadsbolag krav på att inkomsten ska vara från lön eller liknande och inte bidrag, vilket gör att flera områden försvinner från kartan. Man tar där man får.
 
Du kanske kan beskriva dom, jag tänker att det även är användbart för andra som söker bostad.
Jag vet inte varför det skulle vara helt omöjligt att i en familj med två normalbegåvade vuxna båda skaffar sig heltidsjobb och flyttar från Herrgården eller Biskopsgården. Sen förstår jag absolut om det tar ett antal år om man exempelvis behöver lära sig svenska först.
 
Fast det gör det ju ändå inte? Framför allt inte med en bostadsmarknad som vi har i dag. Dessutom så har allt fler bostadsbolag krav på att inkomsten ska vara från lön eller liknande och inte bidrag, vilket gör att flera områden försvinner från kartan. Man tar där man får.

Ja, lever man på bidrag i år efter år så blir utbudet naturligtvis mindre.
 
Ja, vilket bara spär på nedvärderandet än mer. Vilka val menar du finns när människor i redan utsatt situation inte ens får välja bostad själv?

Man kan exempelvis utbilda sig och skaffa sig ett jobb och på så sätt jobba sig bort från utsattheten. Som jag skrev till någon annan är det ju helt rimligt att det tar ett antal år om man är nyanländ eller inte kan språket men jag förstår inte varför det skulle vara så orimligt och omöjligt för alla andra utom familjen i artikeln att ta sig bort från områden som är extremt utsatta.
 
Man kan exempelvis utbilda sig och skaffa sig ett jobb och på så sätt jobba sig bort från utsattheten. Som jag skrev till någon annan är det ju helt rimligt att det tar ett antal år om man är nyanländ eller inte kan språket men jag förstår inte varför det skulle vara så orimligt och omöjligt för alla andra utom familjen i artikeln att ta sig bort från områden som är extremt utsatta.
Men när skedde det? Om han som skriver var barn bör det ha varit typ 25 år sedan? Saker har förändrats rätt mycket, exempelvis var det inte bostadsbrist då. Och det gör ju en enorm skillnad för om en kan välja att flytta eller inte och vart...
 
Som jag sa tidigare, arbetar jag då och då i ett utsatt område. Min familj bodde där till det var dags för mig att börja skolan i början på 70-talet. Området var då nybuggt och i expansivt läge,det var så gott som enbart svenska barnfamiljer som bodde där då och området blev med utbyggnad av del miljonprogrammen. Sedan dess har inte jag satt min fot i området privat, har aldrig haft anledning att åka ut dit och tycker att jag upplever visst obehag av området.
Nu har jag många kollegor som både bor och arbetar i området, svenskar och invandrare. De har alla förvånansvärt svårt att förstå varför jag inte ens känner någon privat i området, varför jag inte vistats där på mer än 40 år. När jag säger att jag upplever obehag undrar de varför jag inte gör det i andra områden, vilket de kanske har rätt i att det är konstigt, men jag reagerar lite på att det där obehaget av att leva i ett utsatt område är så normalt för dom. Nu arbetar jag vissa nätter där, och när det har luftats lite allmänt om saker som hänt i området, explosioner och skjutningar exempelvis, så är den gyllene regeln att vi i möjligaste mån ska undvika att kalla in uniformerad personal om vi känner "bara obehag", alltså om det inte har hänt något. Istället ska vi ta hjälp av andra kollegor.
Att inte dra uniformerade dit är på grund av att det provocerar.Det är polisens och väktarbolags råd - 'lös det helst utan oss, men h ä n d e r nåt finns vi där för er'.

Jag tänker att många som bor i utsatta områden är mer utsatta i andras ögon än sina egna. Har man bott i exempelvis biskopsgården eller rosengården lång tid och kanske inte har annat 'svenskt boende' att jämföra med, så upplever man sig trygg i sin vardag och ser nog flytt till kanske radhusområde med många svennar att det skulle skapa utanförskap. Och trots skjutningar och bomber och knarkaffärer under balkongen och i garaget- folk blundar gärna, bara solen skiner och himlen är blå så är allt bra.
 
Har nu skänkt pengar till polisskadestiftelsen kändes iallafall som något konkret jag kunde göra för att stödja polisen.

Själv har jag ofta deltagit på språkcafeer för de som vill träna svenska och engagerat mig som volontär på olika sätt för att träffa invandrare. Egentligen tycker jag det är fel att det ens ska behövas organiserade aktiviteter för att svenskar och invandrare ska träffas såna möten borde kunna finnas i vardagen ändå. Men det ser ju tyvärr ut som de gör med segregation bo.a. Tyvärr når inte alla som säkert behöver det språkcafeer och andra organiserade aktiviteter.
 
Tack, det var snällt!
Vi pratar om det mycket nu efteråt, hur många människor runt oss tror att han inte kommer klara utblidning, få jobb osv, få ett bra liv, att de inte har sett hur enormt han förändrats och mognat, men att jag fortfarande står där och envist säger att han KAN, att det Kommer att bli BRA, att han kommer gå så långt HAN vill osv. Att jag är hård, säger till på skarpen och skäller på honom tex för nu senast när han inte sökte jobb som han skulle, men han vet ändå att det är för HANS skull och inte min, och att jag VET och tror på honom. Till skillnad på så många andra vuxna i vår närhet. Min familj tex.

Det är sorgligt, att bara ha en, typ. Det för att han gjorde som han gjorde i tonåren med gängproblemen och beteendet. Men han är ju inte sådan nu, man måste väl ändå kunna se när en tonåring förändras? Man måste väl kunna ge cred för det? Hur ska de annars få kraft att ta sig i från sådant, och se att det ens är lönt?.

Jag är alldeles övertygad om att det kommer gå utmärkt för din son. Jag blir alldeles glad i hela mig över en mamma som är så otroligt stark och stöttande trots att jag antar att ni inte haft någon som helst räkmacka. Han har nog fått insikter i en hel massa saker på vägen. Inte minst att man kan ändra sig och styra åt ett bättre håll. Att man KAN. att HAN KAN!

Heja er! <3
 
Läste en ledare i expresssen tidigare i veckan med dystra siffror, tänkte att det kan vara intressant för tråden så jag letade upp den. Har inte orkat leta upp originalkällan till siffrorna, men tror inte att de behöver betvivlas:

https://www.expressen.se/ledare/ali...-star-pa-troskeln-till-ett-nytt-klassamhalle/
Några hårda fakta: Arbetslösheten bland 15-74 åringar ligger för närvarande på cirka 9,7 procent, vilket innebär EU:s femte högsta arbetslöshet. Bryter man ner siffrorna blir bilden än mer dyster; arbetslösheten bland inrikes födda ligger på 5 procent, motsvarande siffra för utrikes födda landar på omkring 19 procent.

Bland högutbildade inrikes födda är endast 3 procent arbetslösa, medan arbetslösheten i gruppen lågutbildade utrikes födda uppgår till hela 40 procent.

Sverige har en av Europas största sysselsättningsklyftor mellan inrikes och utrikes födda.

I fjol försörjdes 790 242 så kallade helårspersoner mellan 20 och 64 år genom olika sorters bidrag. Det motsvarar att över 13 procent av den vuxna befolkningen i arbetsför ålder inte försörjer sig själv.

När hon ställer högutbildade inrikesfödda mot lågutbildade utlandsfödda känns det lite sensationslystet, men siffrorna talar ju ganska tydligt för sig själva.
 
Ha ordentliga tullkontroller, något det inte finns resurser för eller alltid är tillåtet (transporter inom EU). Väldigt många av de illegala vapnen som är i omlopp är från forna öststaterna och är de med i EU är det svårt att stoppa.

Strängare vapenlagar slår bara mot de som sköter sig (reglerna för jakt- och tävlingsvapen i Sverige är helt horribelt löjliga). Det är inte jaktvapen buset använder. De vill ha mindre/nätta vapen som helst ska vara helautomatiska. Inte en gigantisk älgstudsare a la .30-06.
Fr o m 1 juli här tullen större befogenheter att behålla post som innehåller bl a vapen.
Ett steg i rätt riktning iaf...
Tyvärr (ibland) tar det tid att inrätta nya lagar.
 
Om det nu skulle vara han som gjort det och han blir dömd, vad blir straffet? Läste om en 17-åring som mördade 2016, han fick 2,5 år... Den här gången blir det väl inte mord, kanske inte ens dråp?
2019 blev tydligen den nu anhållne dömd för mordförsök, är det nått som skulle tas in i bedömning av straff om han skulle bli dömd?
 
Om det nu skulle vara han som gjort det och han blir dömd, vad blir straffet? Läste om en 17-åring som mördade 2016, han fick 2,5 år... Den här gången blir det väl inte mord, kanske inte ens dråp?
2019 blev tydligen den nu anhållne dömd för mordförsök, är det nått som skulle tas in i bedömning av straff om han skulle bli dömd?
Han är anhållen för mord och mordförsök. Vad sen åtalet blir i slutändan är väl inte klarlagt antar jag.
 
Jag vet inte varför det skulle vara helt omöjligt att i en familj med två normalbegåvade vuxna båda skaffar sig heltidsjobb och flyttar från Herrgården eller Biskopsgården. Sen förstår jag absolut om det tar ett antal år om man exempelvis behöver lära sig svenska först.
För att det är svårt att få jobb när man inte talar bra svenska, för att när man väl etablerat sig på arbetsmarknaden har barnen blivit så stora att de kanske tom gått färdigt skolan, om inte annat har de gått många år i skolan på den plats där du hamnat. För att även om du har fast jobb och ni har två löner så så är det svårt att få tag på hyreslägenheter utan att ha stått många år i bostadskö. Sen inte minst så handlar det ju om att vi som svenskar kanske inte heller är så bra på att integrera oss, i boken du själv refererar till berättar ju författaren om hur ensam och utsatt han var som invandrarbarn på Tjörn. Är det en uppväxt man vill ge sitt barn, en barndom utan vänner?
 
Är så hemskt det som hänt. Tankarna går till familj, vänner och kollegor till den avlidne💐.


Känns bara så fel att kalla den misstänkte för man eller ung man. För mig är en 17åring en pojk eller tonåring och inte en man.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp