Sv: det där med rätt sittben...
Som föregående talare sade ska du sitta ned i traven när hästen har sitt yttra framben (alltså frambenet närmast väggen) i marken. Om du sneglar ned på den yttre bogen ser du att den rör sig bakåt när du sätter dig ned.
Du skulle nog kunna få tusen olika förklaringar till dina övriga frågor. Det finns inte ett svar. Jag svarar enkelt. Om man vill att hästen ska trava lugnare brukar man kunna uppnå det genom att minska sin lättridning, dvs. att resa sig mindre i sadeln i det stående momentet. Man kan samtidigt tänka att man rider lätt långsammare. En eller flera lätta kramningar med fingrarna kan hjälpa till.
Att hästen går i form, eller på tygeln, är en effekt av korrekt ridning. När man inte är så erfaren som ryttare är det ärligt talat bäst att inte grubbla så mycket över detta, utan att fokusera på dels sin egen kropp, dels på att lära sig känna hur hästen rör sig. Jag vet att jag var jäkligt ivrig efter att få hästen att böja så där fint på nacken när jag var nybörjare, men jag inser nu att det är något som kommer när man är mogen för det. Risken är stor att man börjar joxa hästen i munnen, vilket i och för sig kan leda till att den böjer på nacken men som inte ger den rätta, ärliga formen. Tvärtom brukar det skapa allehanda problem.