det där med rätt sittben...

E

EllenNathalia

Min ridlärare tjatar hela tiden på att vi ska korta stegen och när vi har rätt eller fel sittben i traven. Men hon har aldrig förklarat hur, så hur kortar ni steget när ni rider, och vilket är det rätta sittbenet? och hur får man hästen att gå bra i form?

Sv: det där med rätt sittben...

Svarar på din fråga om sittben i alla fall: Du ska sitta ner när hästen yttre framben är i marken. :)

Som föregående talare sade ska du sitta ned i traven när hästen har sitt yttra framben (alltså frambenet närmast väggen) i marken. Om du sneglar ned på den yttre bogen ser du att den rör sig bakåt när du sätter dig ned.

Du skulle nog kunna få tusen olika förklaringar till dina övriga frågor. Det finns inte ett svar. Jag svarar enkelt. Om man vill att hästen ska trava lugnare brukar man kunna uppnå det genom att minska sin lättridning, dvs. att resa sig mindre i sadeln i det stående momentet. Man kan samtidigt tänka att man rider lätt långsammare. En eller flera lätta kramningar med fingrarna kan hjälpa till.

Att hästen går i form, eller på tygeln, är en effekt av korrekt ridning. När man inte är så erfaren som ryttare är det ärligt talat bäst att inte grubbla så mycket över detta, utan att fokusera på dels sin egen kropp, dels på att lära sig känna hur hästen rör sig. Jag vet att jag var jäkligt ivrig efter att få hästen att böja så där fint på nacken när jag var nybörjare, men jag inser nu att det är något som kommer när man är mogen för det. Risken är stor att man börjar joxa hästen i munnen, vilket i och för sig kan leda till att den böjer på nacken men som inte ger den rätta, ärliga formen. Tvärtom brukar det skapa allehanda problem.

Håller med Hellas helt ang. formen, - den kommer! Med fokus på ryttaren och dennas balans och hjälpgivning så kommer formen en dag att finnas utan problem! Tycker att man i Sverige fokuserar alldeles för mycket på hästarna under -ryttarens- utbildning..

Jag tycker du ska fråga din lärare med hur hon menar när hon vill att ni ska korta stegen!

Mycket klokt skrivet i tidigare svar. Jag vet dock att det är sjukt irriterade att få sådana svar eftersom formen är det enda man kan tänka på under en viss del av sin ridutbildning. När man rider hästen i form räknas man till de duktiga, right?
Kan vara värt att påpeka att samtliga unghästar (typ 6 år) som jag ridit så har jag innan fått ordern att inte bry mig om formen! Hästen ska "bara" lära sig gå undan för skänkeln etc. Dessa hästar går allesammans i den trevligaste form jag någonsin upplevt efter en stund. Om man försöker skapa formen blir det oftast bara spänt och jobbigt för både ryttare och häst.

Vad jag har märkt att många inte vet om är anledningen till att vi vill ha hästen i "rätt form"
Hästens framben sitter inte ihop med resten av skelettet med annat än senor och muskler. Normalt bär hästen upp en majoritet av sin vikt på frambenen (syns tydligt i kroppsbyggnaden om man tänker efter) När vi placerar en ryttare på hästens rygg blir det mycket slitsamt för frambenen. Därför vill vi flytta över viktfördelningen till bakdelen, det är det vi gör när vi rider hästen i form. Vi uppmuntrar att den använder bakben, rygg och magmuskler för att bära vår tyngd. Dessutom krävs samling över bakbenen om vi vill att hästen ska klara av alla fina saker som vi lär den, piruetter osv som den inte gör naturligt.

Vad gäller korta steget är det viktigt att inte glömma drivingen. Korrekt kortade gångarter ska vinna det de förlorar i längd i höjd. Hästen ska alltså lyfta sig högre ifrån marken i stället. Därför får man inte glömma att driva in i kortningen.
Detta har också att göra med om hästen är i form, utan form orkar den inte korta sig korrekt, jag kan dock tänka mig att det din ridlärare försöker få er att göra är att rida långsammare eftersom mindre rutinerade ryttare oftast rider för fort för både sig själv och hästen och därmed inte hinner med att tänka på sin sits, sina hjälper osv.

Jag tycker absolut att du måste ta upp detta med din ridlärare, om hon lägger lektionerna på för hög nivå utan att förklara kan ni ju aldrig lära er. Jag är säker på att om du bara frågar kommer hon att få dig att förstå. Hon har dessutom den fördelen att hon känner dig och din ridning vilket vi på Buke inte gör.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama