Det där med bukfett...

Inte_Ung

Trådstartare
Jag satte mig själv på diet efter att ha spytt när jag skulle verka hästar.
Magen var i vägen och tryckte på magsäcken så att den liksom bara tömde sig på stallgolvet.

Nu så har jag gått ned från 72,1 kg till 69,3 kg vilket ju inte är så mycket, men mitt midjemått har minskat med 8 cm från 92 till 84.
Så nu spyr jag i alla fall inte.

Men jag undrar så hur det som försvunnit liksom kunde sitta bara där?

Jag vägde fram till att jag fyllde 40 i princip alltid runt 53 kg så jag är ovan vid den här vikten.
Är det någon som vet något mera?
 
Sv: Det där med bukfett...

Är du smal i övrigt eller menar du att fettet först försvinner på magen?

Om det är det förra du menar så inbillar jag mig att det har med östrogenbrist att göra när fettet placerar sig mest på magen. I medelåldern börjar östrogenet minska hos somliga och de kan då drabbas av bukfetma som annars mest förekommer hos män, dvs. smal överallt utom just kring magen.

Bra i alla fall att du har blivit av med fettet kring magen! :) Det är den i särklass farligaste placeringen av fettet.
 
Sv: Det där med bukfett...

Det är väldigt olika var fett placerar sig och även var fettet försvinner när man går ner i vikt.

Jag är som du - även en marginell viktnedgång ger flera cm minus runt midjan, medan höfter och rumpa stannar på samma mått även efter 10 kg minus.. :o
Delvis kanske en kostomläggning gör så att du tappar vätskesvullnad runt magen, och att din kropp tar fett från mage och midja först vid viktnedgång.

I vilket fall som helst är det ju toppen, för som föregående talare sa så är det bukfettet som är farligt för organen. Även normalviktiga personer kan ha bukfett, s k "smalfet". Har också hört att det har med hormoner att göra - nu vet jag inte hur gammal du är eller om du äter mediciner eller så, men just minskad östrogenproduktion gör så att överskott gärna lägger sig runt magen. Just därför män får gubbmage :D
 
Sv: Det där med bukfett...

Jag kan nog klassas som smal i övrigt.
Utom vad gäller dubbelhakorna.
Jag har nog blivit litet mera "manlig" över lag.
Mina muskler har vuxit på sig jättemycket och jag är starkare än någonsin.
Jag bör därför väga mer än tidigare som idealvikt, 65 kg kanske?
Brallorna sitter i alla fall löst nu.
 
Sv: Det där med bukfett...

Jag har passerat klimakteriet med några år om man så säger.
Det är skönt på många sätt, bl.a. så måste jag inte äta kontinuerligt för att inte svälta ihjäl, vilket jag uppskattar mycket.
Jag har varit underviktig hela mitt liv tidigare och det är så skönt att slippa det.
 
Sv: Det där med bukfett...

Jag skar bort lite tomma kalorier som onödigt socker, kaffebröd varje dag mm. och började mjölka en massa kossor lite då och då bla. och sen årsskiftet har midjemåttet minskat en hel del och vikten gått från 82 till 77. Jag har vägt 75-77 hela livet så den vikt jag har nu bör inte överskridas nåt mera.
 
Sv: Det där med bukfett...

Jag har ju gått ner gigantiskt mycket i vikt, 63 kg, men det märkliga är att det är inte förrän de sista 2-3 kilona som jag fått en massa löst hängskinn.
Magskinnet har funnits överskott av men nu har jag plötsligt löst skinn på ben och rumpa, jag måste ha passerat någon mysko gräns.
 
Sv: Det där med bukfett...

Jag rasade 6 kg nu när jag hade lunginflammation och jag har fått löst skinn på armarna och brösten är rejält rynkiga och tomma. Har tidigare gått ner runt 12 kg och hade inget löst skinn alls men nu kom det?!?

Jag hade inte 6 kg till övers denna gång så jag sörjer faktist dom och svär över mina fladder armar.
 
Sv: Det där med bukfett...

Är du säker på att det är fett som försvunnit och inte vätska? Jag samlar på mig vatten i magtrakten och det gör att jag blir illamående när jag böjer mig framåt, det trycker på magsäcken och alla organen. Ibland klarar jag inte ens av att ha på mig jeans med hög midja pga det .
 
Sv: Det där med bukfett...

Är du säker på att det är fett som försvunnit och inte vätska?

Nej det är jag nog inte.
Jag är fullt nöjd med att kunna böja mig fram utan att spy.
Men jag smalnar liksom av uppifrån och neråt så att badringen runt magen faller ner och blir mindre.
Jag har nu samma mått under bysten som när jag var smal.
Och det smala växer neråt.
 
Sv: Det där med bukfett...

Ja bara man mår bättre så är det huvudsaken! Sedan spelar det ingen roll om det är vätska eller fett som försvunnit :)
 
Sv: Det där med bukfett...

Är du säker på att det är fett som försvunnit och inte vätska? Jag samlar på mig vatten i magtrakten och det gör att jag blir illamående när jag böjer mig framåt, det trycker på magsäcken och alla organen. Ibland klarar jag inte ens av att ha på mig jeans med hög midja pga det .

Ödem i buken.

det finns enkel hjälp för det! Dels via vidareutbildad sjukgymnast - en lymfterapeut. dels genom egenvård.

Det kan låta löjligt men grunden är djupandring. Lägg dig på rygg och andas in så mycket luft du kan samtidigt som du för armarna över huvudet. Andas ut allt - precis allt - samtidigt som du för tillbaka armarna. Upprepa 5-6 gånger. Minst en gång varje dag.

Man är generellt mest tom om morgonen så gör det gärna innan du kliver upp för att hålla fart på flödet.

Det sätter igång lymfknutorna som sitter djupt i bålen.

tanten - ödempatient
 
Sv: Det där med bukfett...

Tack!!! Ska prova det så fort jag klarar av att djupandas igen, gör fortfarande för ont i vänstra lungan för att jag ska fixa det 5-6 ggr på raken.
 
Sv: Det där med bukfett...

Då så kan det ha med min lungsjukdom att göra.
Jag har ju KOL.
Min KOL är litet lurig då jag samtidigt har riktigt bra kondition.
Så jag flåsar inte så mycket ens vid ansträngning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp