Det där med att sova på natten?

F

Fan of Bill

Hur många timmar sömn får du?

Varför är sömnproblem så vanliga och kan man lösa det utan mediciner?

Varierar väldig, men behöver 6 timmar för att fungera normalt i huvudet.

För att vi är stressade, har svårt att koppla av, störda sömnmönster (pad och telefon i sängen). Bättre rutiner, lära sig avslappning och vad den egna hjärnan behöver för att koppla av.

Själv fick jag lära mig att somna till ljudbok vid en livskris för snart fem år sedan. Nu fungerar det klockrent och jag somnar inom 10 minuter med boken i örat.

Jag sover 6-7 timmar per natt. Jag sover bättre när jag är igång och tränar regelbundet.
Jag har alltid haft lätt att somna, trots tankar som snurrar. Jag har tur där.

Jag sover 6-8 timmar per natt, har sällan eller aldrig sömnproblem. Möjligen kan det bli lite för lite sömn emellanåt eftersom jag har svårt att komma i säng på kvällen (kvällsmänniska...).

Jag sover oftast runt 9 timmar per natt. Kvällstrött och lägger mig oftast runt 21-21.30 somnar efter nån halvtimme kanske och vaknar runt 6.30-7 som oftast.

Jag sover sällan mer än 5h och då är det inte sammanhållen sömn. Dels har den dåliga sömnen med min graviditet att göra och dels med att vi förlorade vårt väntade barn förra våren.
Förhoppningsvis får jag ordning på det så småningom, men om inte så har det blivit en vanesak. Jag löser den akutaste tröttheten med att vila när jag kan.

Jag somnar vanligtvis mellan kl. 21-22 och så ringer klockan mellan kl. 05.30-6 så det blir 7-9 timmar om jag sover hela tiden där emellan. Problemet för mig har aldrig varit att somna på kvällen utan att förbli sovandes alt somna om ifall jag vaknar på natten.

Jag somnar bäst om jag får ligga i sängen och titta på TV och så antingen somnar jag ifrån TVn eller så släcker jag den innan jag somnar.

Men jag har den senaste tiden insett att jag fungerar faktiskt alldeles utmärkt även om jag får färre timmar sömn/natt. Det gör att stressen över inte kunna somna om minskar. För jag vet att jag troligtvis kommer må bra och orka dagen efter ändå.

Nu när jag inte jobbar sover jag oftast kring 8 timmar, men fungerar bra efter 6 timmars sömn vilket är det jag oftast går ihop när jag jobbar. förut vaknade jag ofta mitt i natten och fick störd sömn, men har numera ett kedjetäcke som hjälper mig att sova, har dock vissa insomningsproblem fortfarande.

Mellan 7-9 timmar, närmare 7 på vardagar och närmare 9 på lediga dagar. Jag somnar nästan alltid inom ett par minuter efter att jag släckt lampan (ibland innan :angel:), har lite svårare att gå upp men det är mest disciplin tror jag. Märker stor skillnad på insomningen om jag har hållit på med mobilen precis innan jag ska sova, hjärnan varvar inte alls ner på samma sätt som om jag läser en bok eller löser korsord.

Varierar. Behöver 7-8 timmars sömn, men kan vara pigg av bara 2-3 också. 4-6 gör mig till en zombie och kräver sömn under dagen, och mer än 8 resulterar ofta i migrän och tunghet, precis som @Lovisaleonora .

Jag sover ungefär 7 timmar per natt, vilket mest har att göra med att jag inte går och lägger mig i tid. Min ideala sovtid är mellan 00-08, vilket inte funkar så bra med jobbet;)

Både min sambo och syster har insomnia, men jag somnar kort efter att jag gått och lagt mig.

Jag brukar få 7 timmars sömn på vardagar, vilket är ett minimum för mig. På helgerna kan jag sova i uppåt 10-11 timmar.

Jag har inga bekymmer med att somna. Jag har Storytel på och sätter sleeptimern, så jag vet att jag brukar somna inom fem minuter.

Nu har jag inga problem med sömnen, men har haft någon gång vid oro exempelvis. Då tänker jag alltid på hur jobbigt de med sömnproblem måste ha det!

Jag tror att sömnproblem är vanligt för att vi är så stressade nu för tiden. Att varva ner på kvällen, inte lägga sig hungrig, motion, undvika koffein, undvika skärmljus och ha mörkt och svalt i rummet är det generella tips jag känner till.

6 timmar. Och någon timme mer på helgen. Och det är lite lite, hade önskat 7,5. När jag lyckas med det får jag en helt annan dag med mycket mer action.
Jag kör med samma trix som någon har nämnt tidigare, ljudbok. Helt suveränt.
Varför så många har sömnproblem? Kan det vara så att vi rör oss för lite? De jag känner som har fysiska arbeten har sällan bekymmer med sömnen. Men det kan ju vara en tillfällighet att just de sover gott.

Jag försökte med ljudbok men blev bara så frustrerad av att missa delar av boken hela tiden. Det är ju väldigt svårt att veta var i boken man var när man inte orkade lyssna längre. Eller struntar ni i storyn? Lyssnar ni bara för att höra en röst säga något? Eller lyssnar ni på böcker ni redan läst så att det inte gör nåt att ni missar delar av boken?

Jag försökte med ljudbok men blev bara så frustrerad av att missa delar av boken hela tiden. Det är ju väldigt svårt att veta var i boken man var när man inte orkade lyssna längre. Eller struntar ni i storyn? Lyssnar ni bara för att höra en röst säga något? Eller lyssnar ni på böcker ni redan läst så att det inte gör nåt att ni missar delar av boken?

Jag har automatisk avstängning och börjar sen en halvtimme tillbaka när jag lyssnar igen :) Och många böcker skulle jag nog inte kunna återge :crazy:

Sover mellan 4 och 10 timmar. Det beror inte på att jag har svårt att somna eller att jag vaknar, det är jobbet som styr och att jag vill kunna hinna rida innan jobbet vissa dagar.
Har lätt att somna och sover som en kung.

Jag har inga problem med sömnen mer än att jag är på konstant sömnminus då jag jobbar natt. Sover jag 6 timmar på dagen är det bra, brukar tyvärr vakna en gång ganska ofta pga att jag druckit antingen koffein eller för mycket. På natten när jag är ledig försöker jag sova max 8 timmar då jag bara blir seg annars. Det som verkligen ställer till det är när jag hoppar in extra då jag går upp tidigt. Häromdagen när jag blev inringd hade jag varit vaken över ett dygn innan jag sov.

Jag sover ca 6-7 timmar per natt. Det tar lång tid för mig att somna, men jag har slutat bry mig om det.

Förut hade jag extrema sömnproblem, redan när jag gick i mellanstadiet ville kuratorn eller någon (minns inte exakt vem, men inte vanlig lärare) att jag skulle börja ta sömntabletter, vilket jag vägrade.

Sömnproblemen försvann i princip helt när jag skaffade hund och tvingades till hyfsat fasta rutiner för att kunna hinna med allt. Med bra rutiner, träning och inte allt för stora mängder godis så blev det bättre. Sover jag dåligt några nätter ser jag till att träna och laga riktigt nyttig mat så löser det sig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 128
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 491
Senast: et_flickan
·
Kropp & Själ Är det någon som lyssnat på senaste avsnittet av Sveriges radios granskade program Kaliber? I programmet förekommer ljudinspelningar där...
2
Svar
29
· Visningar
2 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka