Det dåliga samvetet, det håller mig vaken

Någon gång för väldigt längesedan jobbade jag på Viegård Stutteri. Jag hade det bra där, tills jag inte längre hade det. Då packade jag mitt och drog därifrån. Bara lämnade allt och alla bakom mig. I den nya dokumentären som handlar om arbetsförhållandena på Viegård förekommer några tidigare kollegor och vänner. De undrar varför ingen gjorde något. Jag borde inte ha lämnat dem där. Jag borde ha sett och vetat. Det jag visste om borde jag ha pratat om och agerat på. Efter att ha vuxit upp med en allmänt galen människa, vet jag vilka spår det sätter både fysiskt och psykiskt. Jag borde inte bara ha lämnat dem där, jag borde ha varit den där någon som gjorde något.

Jag antar att det är många som borde gjort något? Förhoppningsvis har du styrkan att agera om du hamnar i en liknande situation igen ♥️ annars håller jag med, gjort är gjort och sanningen verkar ju ha kommit fram till slut.

Nu antar jag bara, men du var ung?
En ung person som hade vettet att ta hand om sig själv.
Var snäll mot dig, för vad gjorde dom som var äldre och i praktiken kunde göra något?
:heart

Det är mycket man borde i efterhand men vad hjälper det nu? Det har ju kommit fram. Har du kvar vänner där nu så hör av dig till dem?

Som en som bevittnat rent djurplågeri hos framgångsrik och älskad tränares stall i tonåren så förstår jag hur du känner. Det är ett ok som plågar en så fruktansvärt.

Jag vet dock att utan bevis så hade ord stått mot ord och jag hade inte haft en chans att vara den som gjorde skillnad just då. Det är så lätt att påstå att man minsann hade agerat om man sett hästar behandlas felaktigt, men när man väl är inne i situationen så blev det något helt annat för mig. Chock, förnekelse och om än inte förståelse en ihållande känsla av hjälplöshet. Det är nästan 15 år sedan och jag kan fortfarande höra smärtan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 384
Senast: ameo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 511
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar