Det bästa med att vara uppfödare

Gnist

Trådstartare
För mig är det värt allt arbete, alla långa träningsdagar, alla resor och alla kostnader etc. när jag i mail/per tfn eller som nu på ett forum får höra att ägaren är nöjd med sin hund :love:

Blev så glad idag när jag läste följande rader på ett annat forum. En tidigare valpköpare (blå) till en ny valpköpare (röd):

Du er heldig som fikk valp fra Gnist, de virker bra de hunden hennes. (bytte namn mot nick)

och se svaret:

Ja, det er jeg enig med deg i, 154 mil kjøring var det absolutt verdt.

Nöjda valpköpare är för mig är den ultimata "belöningen" som uppfödare :)

Sedan ger det mig också en tillfredsställelse att få jobba med hundarna, att sitta ett år i förväg och planera nästa kull, välja ut passande hundar för varandra, kolla linjer, stamtavlor etc. och givetvis älskar jag att ha valpar och följa dem först deras tid hos mig och sedan hos sina nya ägare, men just ovanstående känsla när man får höra att en ägare är nöjd med sin hund är oslagbar enligt mig ;)

Så, nu vill jag veta vad forumets alla andra uppfödare tycker är det bästa med att vara just hunduppfödare!

Sv: Det bästa med att vara uppfödare

Ja, för mig är det det bästa "beviset" för att jag gjort ett bra förarbete i fråga om avelsplanering etc. i alla fall :)

Härligt!
Vilken underbar feedback du fick - förstår att du är nöjd!
Käpa på!

Den lilla fröken sparade jag från senaste valpkullen :)

081211-15.jpg

081211-23.jpg

081211-29.jpg

Hon gör sin utställningspremiär om en månad i valpklass :D
Hon är ca 4 veckor äldre nu än på bilderna ovan och betydligt mörkare grå nu.

Vad kul att dina valpköpare är nöjda! Men det vet åtminstone jag sen förut och du har högklassiga avelshundar!
Jag tycker också att det är roligt att få feedback från valpköparna och att dom gärna vill träffas sins emellan också. Dom ordnar träffar och hör av sig till mig oavsett om det är smått eller stort att tala om.
Det bästa med uppfödningen är just det du säger, att planera en kull minst 1 år i förväg för att få till en kull som förhoppningsvis blir en kanonkombination. Att få följa deras första tid och helst resten av deras liv om den nya ägaren är intresserad av att hålla kontakten.
Uppfödning är roligt och är man riktigt intresserad så kan man få till riktigt bra hundar med det man har.

För två veckor sedan var hon inte så snygg, då hon tappade båda öronen.. De är lite stora ännu och jag hoppas hon växer i dem när hon blir stor :rofl:
Nu har de ju rest sig, så nu är hon fin igen :love:

Utan feedback och rapporter från valpköpare är det lite svårare att jobba framåt. Är alltid en fördel att veta vad olika kombinationer gett i fråga om exteriör, egenskaper, psyke etc. etc. tycker jag i alla fall.

Nu har jag ju iofs sparat en valp ur varje jämtkull än så länge :angel: och har på så vis ganska bra koll på vad kombinationerna gett, men det är ändå värdefullt med valpköparnas åsikter om just sina hundar.

Jag skulle aldrig klara av att sälja några valpar, tänk om det inte blir bra?

Man får gå på magkänsla och intuition i kombination med att man pratar mycket med de blivande valpköparna och hoppas på det bästa :)

Jag är ganska så noga med att ta reda på så mycket som möjligt om mina valpköpare innan de blir "godkända" som köpare.

Senast ändrad:

Jag tycker att julkorten med bilder på hundarna i tomteluva och en rolig liten historia om vad som har hänt under året gör det värt att avla. :)

Jag får många fler julkort än någon annan jag känner. ;)

Jag skulle aldrig klara av att sälja några valpar, tänk om det inte blir bra?
Fast den risken finns alltid. Men nu är det ju faktiskt så att majoriteten av de man säljer valpar till faktiskt är väldigt bra hundägare.

Av alla valpar jag har sålt, alltså även de jag har förmedlat (vilket är flera hundra) så är det bara en som det har gått lite illa för, men den omplacerades när den var ett år. Det galna är att det var på pappret det absolut bästa hemmet. Jag var så glad över att de köpte en valp av mig till slut. De bodde på landet, de hade en annan hund som de tävlade med, de var jättekunniga på hund, de jobbade hemifrån, de hade stora barn. Men tyvärr!

En gång var jag tveksam till ett par. Ett ganska så ungt par som köpte sin första hund tillsammans. Båda var hundvana, men det kändes ändå som att någonting var fel. Jag brukar alltid lita på min magkänsla och neka, men denna gången sa jag ok. Och det blev hur bra som helst. De tävlar idag i agility med hunden. De har anammat det där talesättet att alla hundar ska kunna 100 st kommandon. De blev verkligen bra hundägare. Det hade varit synd om jag hade tackat nej till de som köpare faktiskt.

Ibland händer saker och ting som inte är förutsedda, vilket gör att det kanske inte blir så bra som man hade hoppats. Men de allra flesta människorna sköter sina hundar på ett bra sätt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna... 2
Svar
26
· Visningar
3 381
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025