Det är vår! Hästarna ute

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Queens Proctor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 080
Q

Queens Proctor

:banana:

Idag har det varit bortåt 15 + här och strålande sol hela dagen. Igår blåste det rejält så det sista blöta i hagen torkade upp. Mina hästar kom in och åt sitt kraftfoder nu i kväll och därefter gjorde jag dem i ordning, borstade bort lera, flätade svansarna och snyggade upp dem rejält öht. Därefter fick de täcken på sej och åkte ut igen tillsammans med sitt kvällshö.

De verkade glada och nöjda! Det är alltså vår nu:bump:

I vanliga fall brukar hästarna komma ut för säsongen i mitten på april, och även då brukar man få ta in dem flera gånger pga regn och storm i kombination med temp på omkring 0. Så jag tror ju inte precis att detta är för hela sommaren, men lite vårkänsla är det ju verkligen:banana:

Någon mer som vågat sej på att låta hästarna gå ute i natt?

Mvh QP

Sv: Det är vår! Hästarna ute

Vad härligt! i Skåne kanske det går men längre upp i landet är det inte riktigt dags ännu...

vi har 2 hästar i stallet som går ute , men de gör dom bara pga av platsbrist :crazy: , men annars så brukar dom komma ut i början på maj , om de är dåligt väder länge så halva maj brukar vara senast :P

Japp. Jag bor utanför Malmö i Skåne och vi lät oxå våra fångar släppas fria igår. Känns så bra och pållarna är lyckliga :love:

Klart väder ger oxå kalla nätter.
vi hade -5 inatt.
Om man har ligghall-visst, men att ligga på kall o blöt mark-nej tack!
mina kommer ut när det inte är minus på nätterna dvs Maj- början av Juni

Ja har oxå låtit mina hästar vara ut på nätterna nu och i går släpte jag dom på en bit av åkern som skall plöjas upp så man kan ju säja att betet har börjat :D

Kram

Idag åkte en av dom 2 hästar som gick ute tillbaka till turridningen så jag fick släppa ut travaren . Han såg inte ut till att lida när han kom på att där fanns en hösilagebal att tugga på heeela natten :D haha

Japp, våra var ute första natten nu. Var 13 grader igår kväll vid 23 och de ville inte in. Vi fodrade ute och såg på stjärnorna. Har ganska torr hage, eller rättare sagt stor hage med olika delar som vissa är torra och fina andra lite våtare. Ingen såg ut att må dåligt i morse. Vi tar en natt i taget, det lär ju bli bakslag med regniga kalla nätter framåt igen, men igår var det härlig vår!

Fäller gör de också....

Förhoppningsvis snart, men inte riktigt än då det ligger på nollan eller några minusgrader på nätterna... (fast strålande sol och hur varmt som helst på dan). Härligt!

Hej. Mina hästar sover inne än ett bra tag. Här kommer en bild på deras vårhage som gubben skottade fram igår, jag brukar flytta dom dit så att dom får komma fram i solen. Vinter hagen är så skuggig.:rofl:
8563368.jpg
[/url][/IMG]

Tyvärr tror folk i mitt stall att hästarna är gjorda av glas eller nåt så min häst får vara inne tills jag och kompisen slänger ut våra på bete i mitten av april!

axel: Så du låter dina hästar vara inne även på dagen om det är minusgrader? Vad är det för skillnad på att ha dem ute på dagen och på natten när temperaturen är densamma? Man kan ju alltid slänga på ett täcke.

Vad härligt det låter!
Jag har haft funderingarna att de ska få gå kvar över natten, men hagen är inte tillräckligt torr ännu. Ett par minusgrader har det varit på morgonen också. Men fortsätter det så här med värmen så gör jag säkert ett undantag. Jag brukar normalt låta dom gå kvar ute vid påsk ungerfär.

kl.

vi bor ca.15 mil från tjörn, inåt landet. här va det 1+ vid midnatt och 0 gradigt i morse, skrapade rutorna på bilen kl. 8. jag har bytt från 300 grams vintertäcke till 100 grams nattetid (ja, dom är avtäckade dagtid)

då går dom på lösdrift med halmad ligghall och fri tillgång på hösilage. utan ligghallen hade dom absolut inte varit ute på nätterna än :eek: :eek: därimot fått komma in senare. utegång utan ligghall är för oss aktuellt först när backen blivit varm (inte full av frost, det va bra fruset i backen när jag fodrade kl. 9)

varför ska dom behöva ligga på iskall mark bara för att det är mockligt att slippa skotta skit ? någon större tillväxt av gräs är det ju inte än, det växte bättre den 2-a advent än vad det gör nu :angel:

Jag släpper inte min häst på bete för att jag inte orkar mocka, vad tror du egentligen? Gör du det? Och du kan knappast jämföra min ort med din. Jag var ute 00,30 i natt och då var det betydligt varmare än +1. Här är backen torr, iaf i den hagen min häst går i. På kusten blåser det oftast plus att vattnet värmer upp luften = Backen torkar och det blir varmt.

Min häst bor i en utebox som har samma temperatur som ute och hon har ett tunt fleecetäcke på natten eftersom stallägaren tycker synd om henne annars och jag orkar inte tjaffsa.

Det är minusgrader på nätterna även i Skåne. Så här års är inte hästarna rustade för det. Det är skillnad på hösten då de får en successiv övergång från värme till kyla. Så nej, jag låter inte mina vara ute.

ja vår är de i alla fall =) Hästarna fäller och går redan på gröntgräs, men att låta d evara ute dygnet runt finns inte i min värld ännu.

Vår men fortfarande kall blåst här ere hos mig i alla fall..

Nej, jag har inte velat ha dem ute på nätterna ännu efterssom det har varit frost i ett par nätter. Men de har gått på gräs i 3 dagar nu, från 6 på morgonen fram till 10 på kvällarna. Men de visar tyligt att de inte vill fångas in på kvällen, då är det fullt rejs i hagen för att undvika matte och husse:smirk:

Så fort de blir mildare på nätterna och grästillväxten kommer igång ordentligt åker de ut i stora beteshagen:)

Åhh, vill också ha torrt! *Avis*

Här skiner förvisso solen och det är underbart ute, men så fruktansvärt lerigt än. :( Såfort det är torrt får de vara ute dygnet runt. Tror både dom och jag längtar. :angel:

tror inte det är så stor skillnad temperaturmässigt mellan tjörn och marks kommun ;) men det är stor skillnad på att stå i uppströdd utebox/ligghall eller vara ute med endast backen att ligga på dygnet runt. jo då, våra ligghallar skottas 2 ggr/dagligen såväl vinter som sommar ;) backen är torr här med, men absolut inte varm nattetid (det är frost).
och porslinshästar är det inte heller :D

men visst är det underbara dagar :D :D

Har själv bott strax utanför Marks kommun, Svenljunga, och visst är det skillnad på temperaturen. Pendlade mellan Tjörn och Svenljunga i tre år så jag hann allt jämföra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
2 737
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 216
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 474
Senast: Mia_R
·
Gnägg Är det någon mer än jag här på Buke som har en häst som är helt tokig i snö? :D Alltså min H.H är ju verkligen...helt tokig i det där... 2
Svar
28
· Visningar
2 729
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka