Det är synd om min häst...

S

Skuggabaldur

Jag har ett problem. Ett stort problem. Än så länge finns det bara två hästar i stallet. Nu har den ena boxvila och min kan inte vara ute ensam - alltså har hon fått stå inne också. Har varit så i ca en och en halv vecka nu. Vi har helt enkelt inte kunnat hitta någon annan häst som sällskap åt henne.
Nu kommer det att komma en till om ca 9 dagar. Men det är alldeles för länge! Usch, jag tycker så synd om henne. Boxen är stor (för fölston egentligen) och hon är lugn och så i boxen. Jag tar ut henne på promenader så hon får äta och så rider jag ordentligt varje dag. Har praktiskt taget bott i stallet under den här tiden! Men jag märker ju att hon är slöare och stillsammare när jag rider - hon vantrivs av att stå inne! Vill verkligen inte hålla henne inne längre, det är ju som tortyr för henne :cry: !
Vad hade ni gjort? Finns det nånstans där man kan annonsera efter sällskapshästar att ha ett tag bara? Hon kan inte ha det så här länge till!
 
Sv: Det är synd om min häst...

Kan ni inte göra en sjukhage 3x3 m ute i rätta hagen? Så kan den sjuka hästen stå i den och din i rätta hagen, så har dom komntakt ändå!
 
Sv: Det är synd om min häst...

var bor du? jag har en shettis som jag kan tänka mig låna ut om det bara rör sig om ett par veckor max.
 
Sv: Det är synd om min häst...

Det är fång, så det går tyvärr inte. Annars hade det varit en bra idé.
 
Sv: Det är synd om min häst...

Halland. Så det är ju lite väl långt...
 
Sv: Det är synd om min häst...

Va synd. Hoppas det ordnar sig ändå.
 
Sv: Det är synd om min häst...

Ja, men tack i alla fall! Håller på och kollar igenom alla "stallplats sökes"-annonser på hela Internet för tillfället.
 
Sv: Det är synd om min häst...

Jag har ett liknande problem själv. Det är så att jag har ett eget stall med 2 hästar. Idag har jag varit till veterinären med min val och fick diagnosen bronkit. Det innebär att han aldrig kommer att kunna stå i ett stall mer, så nu är det bara att bygga lösdrift åt honom. Men sen är det så här att jag har ett hlb sto som tränas och tävlas som behöver stå inne om nätterna. Problemet är att hon inte kan stå själv, för hon blir jätteorolig då. Så nu måste jag skaffa en sällskaps ponny åt henne, för om inte hästarna mår bra så mår inte jag heller bra.
Hoppas att det löser sig snart för dig och din häst också, för det är inte kul att se när hästarna mår dåligt.
 
Sv: Det är synd om min häst...

Varför skulle inte en fånghäst kunna stå ute i en sjukhage som är lika stor (liten) som en box? Vilken typ av fång är det? foderfång?
klipp bort allt gräs i hagen och sanda ordentligt. Är det långt mellan box och hage?
 
Sv: Det är synd om min häst...

Om man skulle bygga en sådan hage skulle den andra hästen hinna komma innan... Men det är definitivt något vi kommer be ägaren att överväga för framtiden. Alltid bra med sjukhage.
Vet inte vilken typ av fång det är. Boxarna är precis vid hagen, men hästarna ser inte varandra.
 
Sv: Det är synd om min häst...

Usch nej, det är inte skoj när de inte mår bra. Hoppas det fixar sig för dig också!
 
Sv: Det är synd om min häst...

Varför kan du inte ha ute din häst själv?
 
Sv: Det är synd om min häst...

Därför att hon är van att gå med andra hästar. Det är en islandshäst och de har ju som bekant rätt stark flockkänsla... Hon har inte så jättemycket av den där flockkänslan dock. Går bra att rida ut på själv och stå själv i stallet. Men vi provade släppa ut henne ensam och hon betedde sig som en galning, rusade runt och bockade och skriade och jagade såklart upp hästen därinne. Vill ju inte riskera att hon skadar sig. Dessutom om hon skulle kunna vara själv så skulle hon vantrivas lika mycket som hon gör om hon står inne. Tycker inte hästar ska behöva stå ensamma om det inte är absolut nödvändigt. Men just nu önskar man ju att det gick...
 
Sv: Det är synd om min häst...

Har tyvärr ingen häst jag kan låna ut som sällskap (bor ju också i Halland) annars kolla i HN, ibland finns det annonser från folk som vill låna ut shettisar osv som sällskapsdjur. Där hittade vi en shettis i Slöinge som fick vara sällskap till ett sto som jag hade när hon var ensam i stallet.
 
Sv: Det är synd om min häst...

Finns det inte en hästhandlare i Halland som du kan låna ev köpa en shettis billigt av?
 
Sv: Det är synd om min häst...

Om man skulle bygga en sådan hage skulle den andra hästen hinna komma innan... Men det är definitivt något vi kommer be ägaren att överväga för framtiden. Alltid bra med sjukhage.
Vet inte vilken typ av fång det är. Boxarna är precis vid hagen, men hästarna ser inte varandra.

Min häst fick också fång för ett par år sen. Jag letade upp en bra plats i hagen och satte upp elband mellan fyra träd. Det lilla gräs som fanns där klippte jag bort och det lilla som hann växa upp va obetydlig mängd för henne. Det går juh snabbt att slå ner fyra stolpar om man inte har träd. En sån hage är juh gjord på ca 30 min. Lätt ordnat och alla mår bra ;) Testa!
 
Sv: Det är synd om min häst...

Till alla:
Håller kanske på att ordna sig!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp