Det är så in i helvete tomt...

Sv: Det är så in i helvete tomt...

Ja! Tror det endast förekommer bland Gotlandstövare och Schillerstövare så de har en sådan liten avelsbas.

Är inte jätteinsatt men vet att det inte är så ovanligt, schillerklubben hade flera sådana kullar utlagda 2011. Förekommer bland smålandsstövare också i alla fall. Luzern kanske? De har ju också väldigt liten avelsbas.

Jamtland, så hemskt! Känner verkligen med dig.

Usch vad hemskt! Beklagar verkligen :(

Hittade inte rasvård för Luzernen i stövarklubbens rasspecifika avelsstrategi men jag skumläste bara. Är inte Sveriges ansvar att se till att Luzernen håller en bra avelsbredd. Men det blandas in Jura och Berner stövare i Luzernen för att bredda aveln, men jag har ingen aning om det är av SKK godkända blandningar.
Enda svenska stövarrasen som har tillräckligt stor avelsbredd är faktiskt Hamiltonen. Värst är det för gotlandsstövaren där det endast finns ca 100 individer.

Usch vad hemskt. Lider verkligen med dig :cry: Ibland händer så mycket skit i livet att man börjar undra.

Stoor kram på dig!

Men vilket fruktansvärt slut på 2011 :cry:

Kethets menar kanske rasvårdsvalpar, alltså godkända och reggade korsningar mellan olika stövarvarianter...

Jag visste inte att det projektet ff var igång, trodde det var en engångsföreteelse.

mvh

Har kollat på bla köpahund.se och även på blocket och håller ständig koll. De två pojkar jag hade kom liksom "av sig själva" till oss så där behövde jag varken leta eller bestämma mig.

Så det känns som om nu när vi har chansen att göra ett genomtänkt val så har jag blivit väldigt petig med VAD vi ska köpa... ;) Eftersom Guran var en Hamilton vill vi inte ha en sådan igen då jag tror att vi kommer att jämföra orättvist mycket med Guran då. Vi har eventuellt en Finnstövarvalp på gång till våren då en bekant med bra hanhund komemr att få en parningsvalp då. Fast jag tycker ju att Lusernstövarna är så vansinnigt söta så jag vill nog ha en sådan...

Och även om det i första hand blir en jakthund så tycker jag det vore kul om jag iaf kan åka på någon utsällning med den osv så då måste den ju vara rasren också. Och sen är ju frågan också om vi ska "ersätta" båda hundarna eller bara jakthunden. Båda var iofs inomhushundar och i allra högsta grad familjehundar och det kommer även nästa hund att bli. Ingen hundgård här inte... (För den byggde jag om till shettisutestall i somras eftersom Guran vägrade vara i hundgården öht...)

Många funderingar blir det. Ska kolla upp det där med banverket också, skadar ju inte att få ut lite extra till en ny hund.

Tack igen alla ni som bryr er, det betyder mer än ni tror att slippa vara ensam med min sorg.
Jenny

Eftersom jag är totalt opartisk så säger jag att det låter som om det skulle passa med en Schillerstövare för er :)
Jag förstår att ni inte vill ha en hamilton igen, vilket är tråkigt för de jag har träffat är väldigt trevliga.
Men jag tycker att Schillern är mer lik Hamiltonen till sättet än finnen, dessutom har de bättre tassar för det mesta :)
Luzernen är guda bedårande! Vi har kompisar som har en och det är också en väldigt trevlig stövare, hon är långsammare än vår under drev men det är inte alltid negativt då vår Schiller är lite för snabb.

Sen finns gotlandsstövaren också, de är riktigt söta men finns väldigt få individer av (har aldrig träffat en irl så kan inte säga hur de mer än till utseendet). Är också mindre än en Hamilton.

Både Schillern och Luzernen är mindre än Hamiltonen, vår hane ligger på typ 50+ skulle jag tro. Alla stövarraser är också familjehundar enligt mig, så goa!! Även om vi har hundgård så är den endast till för varma dagar när hunden lika gärna kan vara ute som inne. Har aldrig hänt att någon av våra har sovit i den.

Jag tror orasrena stövare som är godkända av SKK får ställas ut och göra jaktprov (hur vet man annars hur valpen blev och om den ska fortsätta i avel?) men jag tycker med att det är roligare med en rasren.

Jag hoppas att du snart mår bättre! Jag förlorade min hund i oktober och det är inte förens nu jag känner att jag ens orkar tänka på det, låt sorgen ta tid!

Trafikverket ger ersättning för påkörd hund
Publicerad 5 december 2011 - 11:12
Uppdaterad 5 december 2011 - 11:19
En vännäsbo får ersättning av trafikverket efter att hennes hund dödats av ett tåg.
Det var natten den 21 september som banverket ringde upp hundägaren och berättade att tåget hade kört på hunden, som gick längs spåret vid Gamla Tväråbäck.
Trafikverket beklagar händelsen och ersätter hundägaren med 2000 kronor.

Det ger ju inte dig din hund tillbaka.
Men lite bidrag till antingen dina andra vet. kostnader eller grundplåten till en ny kompis.

Kan inte ens sätta ord på det :(
Lider verkligen med dig och hoppas på att du hittar en ny vän som kan hjälpa dig i ditt sorgearbete.
*styrkekramar*

*kl*

Fortfarande är det ohyggligt tomt här hemma, men vi har iaf kommit en bit på vägen. Har varit i kontakt med Trafikverket och fått ut papper därifrån som vi ska skicka in. Kan bara upplysa er som är nyfikna om varför man kan ha rätt till ersättning därifgrån fast man som hundägare har uppsiktsansvar över sin hund i "vanliga" fall. En vänlig kvinna på Trafikverket berättade att det är en gammal lag som finns kvar sedan man byggde järnvägen. För att folk skulle tillåta att järnvägen drogs genom jordbruksbygder och liknande införde man strikt ansvar för dåvarande Banverket som alltså ersätter alla tamdjur som dödats på järnvägen. Dock är det troligt att lagen kommer att tas bort eller ändras framöver.

Vi har iaf beställt två valpar i dagsläget. Dels har sambon hittat (eller rättare sagt, jag hittade åt honom...;) ) en jättefin Finnstövare i grannbyn som ska bli pappa till våren (planerad parning i februari) och då har vi tingat parningsvalpen där, vi får alltså välja först.

Sen var jag på väg att få hem en valp i dag av rasen Australiensisk terrier då en bekants bekant fått tillbaka en valp. Men pga en del missförstånd och olyckliga omständigheter så blev det inte så. Dock så har samma uppfödare en kull på gång plus att det finns andra kullar på gång som hon vet om så jag ska nog få tag på en valp jag med.

Givetvis har vi hundarna tillsammans, men vi skiljer iaf på ves som är vems...;)

Skönt att ni är på gång, men tänk er lite för att skaffa två valpar tillsammans. Det är rätt svårt att ha två valpar samtidigt och få dem präglade på människor istället för varandra.
Bara så att ni är medvetna om det ialla fall!

Gud vad kul! Grattis!
Finnstövarana ska de ju ha avlat bort gnälligheten ifrån, vilket måste vara väldigt skönt tycker jag då vår hane tränar inför sm i gnäll 364 dagar om året:cool:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2