Sv: Det är så in i helvete tomt...
Eftersom jag är totalt opartisk så säger jag att det låter som om det skulle passa med en Schillerstövare för er
Jag förstår att ni inte vill ha en hamilton igen, vilket är tråkigt för de jag har träffat är väldigt trevliga.
Men jag tycker att Schillern är mer lik Hamiltonen till sättet än finnen, dessutom har de bättre tassar för det mesta
Luzernen är guda bedårande! Vi har kompisar som har en och det är också en väldigt trevlig stövare, hon är långsammare än vår under drev men det är inte alltid negativt då vår Schiller är lite för snabb.
Sen finns gotlandsstövaren också, de är riktigt söta men finns väldigt få individer av (har aldrig träffat en irl så kan inte säga hur de mer än till utseendet). Är också mindre än en Hamilton.
Både Schillern och Luzernen är mindre än Hamiltonen, vår hane ligger på typ 50+ skulle jag tro. Alla stövarraser är också familjehundar enligt mig, så goa!! Även om vi har hundgård så är den endast till för varma dagar när hunden lika gärna kan vara ute som inne. Har aldrig hänt att någon av våra har sovit i den.
Jag tror orasrena stövare som är godkända av SKK får ställas ut och göra jaktprov (hur vet man annars hur valpen blev och om den ska fortsätta i avel?) men jag tycker med att det är roligare med en rasren.
Jag hoppas att du snart mår bättre! Jag förlorade min hund i oktober och det är inte förens nu jag känner att jag ens orkar tänka på det, låt sorgen ta tid!