Det är nog inte meningen jag ska ha hund....

YorkWann

Trådstartare
Jag fattar inte riktigt. Är ute efter en unghund/vuxen hund. Ras spelar mindre roll, men den ska gå bra ihop med andra hundar, kunna följa med på cykelturer på ca 1mil/dag, samt vara med i stallet och på ridturer. vill kunna träna/tävla lydnad och ev agility, tycker även apportering är kul.

först fick jag tag på en Bordercollie, han dog innan jag fick honom (tragisk olycka) fick sen hem en underbar irländsk setter hane på 3 år. Allt funkade kanon, mycket träningsvillig och aktiv hund, men samtidigt lugn inne, kelig och tillgiven. Allt verkligen klaffade, bestämde med ägaren att hon skulle komma ut igen och skriva kontrakt osv.
Hon kommer efter drygt två veckor...och hämtar honom :crazy: :confused: hon tackar för hjälpen att ajg passat honom för henne medan hon varit på kurs!!
Snacka om att ha blivit utnyttjad. (Finns ingen möjlighet att hon skulle ha missuppfattat)

Nu har jag blivit erbjuden två andra hundar, men vet inte riktigt hur ajg ska göra, så jag tänkte rådfråga. Den första är en GD hane, mycket trevlig sådan, men orkar de verkligen hänga med så mycket? (1mil cykling, ridtur osv/dag) sen är min stuga på 45kvm. :crazy: Och det är väl kanske inte direkt rasen man har till agility :D :crazy:

Den andra är en gordonsetter tik, också mycket trevlig, och jag blev ju väldigt förtjust i den irländska settern, men gordon setter vet jag egentligen inget om.

Och ja, har hundvana sen innan, har hundpassning om det skulle bli aktuellt.

Råd?

Sv: Det är nog inte meningen jag ska ha hund....

Å jag hade ju en hund till dig också :angel: Ett ursnällt krutpaket till Labradorhane. Bor ihop med tikar och är inte speciellt intresserad. Bra grundlydnad och jag LOVAR att han hänger med på minst två ridturer. Apporterar bra också, men är ingen provhund eftersom att markeringar inte är hans starka sida. De vill placera om honom bara för att de inte har tid. De har flera andra hundar. Så det är inte på något sätt en problemhund. Men du bor ju tyvärr lite långt borta för att bara åka och träffa honom. Han bor utanför Sthlm. Han är tränad i agility också, men inte tävlingslydnad. :p Låter väl som nått för dig *hi hi*

YorkWann skrev:
Allt verkligen klaffade, bestämde med ägaren att hon skulle komma ut igen och skriva kontrakt osv.
Hon kommer efter drygt två veckor...och hämtar honom ,hon tackar för hjälpen att jag passat honom för henne medan hon varit på kurs!!

:eek: :eek: :crazy: Vilket nöt :mad:

Jag vet ingenting om Gordonsetter heller, men det är nog den tiken jag skulle prövat själv om jag var i dina kläder.

vacasso skrev:
:eek: :eek: :crazy: Vilket nöt :mad:

Jag vet ingenting om Gordonsetter heller, men det är nog den tiken jag skulle prövat själv om jag var i dina kläder.

ja, jag var inte så glad på henne. Man upphör inte att förvånas av människor. :smirk:

jo, jag har läst på lite om gordon settern nu, och det verkar faktiskt vara en hund som passar mig. :) De verkar ju inte riktigt passat ill apportering, utan utpräglade fågelhundar som söker ivinden, men samtidigt är det ju lydnad och agility som är mina främsta intressen. Sen får man ju mer ta reda på vad som passar hunden, tycker det är kul att pröva mig fram. :)

kanske en jack russel skulle passa dig istället, det är bra stall hundar som man kan ta med ut på ridturer. Passar bra till agility, det är ganska små hundar med mycket mycket energi. Jag tycker personlogen att storleken är bra, för skulle det vara nått så är det bara att plocka upp dom under armen. :p Vet inte om du tyckte det var nått råd men ett litet tips iallafall
Lycka till Suzie

Gordon Setter tvångsapporteras ofta. Iaf vad gäller eng.settet så ingår inte aportering i deras hemland, varför apportera med en setter när de har Labradorer?? :angel: Så därför har de inte så mycket anlag med sig och för att få en säker apportör trots att intresset inte är det största så gör många så.

YorkWann skrev:
Hon kommer efter drygt två veckor...och hämtar honom :crazy: :confused: hon tackar för hjälpen att ajg passat honom för henne medan hon varit på kurs!!

:eek: :eek: :eek:
Idioti!

Svenska Gordonsettersklubben: http://www.avance.pp.se/SGSK/
Jag skulle titta mer på Gordonsettern om jag var du.

Jag vet inte spec. mycket om något av dom MEN jag tror nog att en GD hane är alldeles för tung och stor... Även om dom orkar men det är inte den typen av hund......
Och någon lydnads hund är dom väl inte i överlag.... Jag skulle då satsa på settern :D

Kanske en Tervueren vore något?
Känner en, som har två omplacerings hannar födda i januari. (de finns hos uppfödaren)
http://skanshill.3w.se/
Vet inte vad hon vill ha i pris, men ring och fråga vet jag! Om du skulle vara intresserad förstås…

Jag skulle inte rekommendera någon belgare till ett icke-jobbande hem.

Aliide skrev:
Jag skulle inte rekommendera någon belgare till ett icke-jobbande hem.

Nej normalt inte jag heller...(och absulot ingen Malle) men alla är inte super livliga!
Tror inte de här här det i vart fall...
Och vad som är viktigare!
YorkWann
skrev att hon var intresserad av lydnad/agility och att hon ville ha en hund som hänger med på risturer!

Det finns betydligt fler raser som är icke-brukshundar som kan hänga med på ridturer och agility.

Trådskaparen; Hur mycket vill du jobba med din hund? Vad kräver du? Vill du ha någon framgång eller bara hobbyträna lite då och då?

Aliide skrev:
Det finns betydligt fler raser som är icke-brukshundar som kan hänga med på ridturer och agility.

Trådskaparen; Hur mycket vill du jobba med din hund? Vad kräver du? Vill du ha någon framgång eller bara hobbyträna lite då och då?
Jag vill absolut inte ha en soffliggare. gällande framgång eller hobbyträning, beror väl lite på, men jag vill ju jobba med något både jag och hunden tycker är kul, så framgång vore ju inte fel. Kommer vilja tävla i lydnad iaf, tycker hunden det är kul med agility skulle jag vilja tävla i det med, apportering och spår skulle nog ligga mer på hobbynivå.

Tervueren och jack russel faller mig inte direkt i smaken.

Jag förstår vad du menar. Mycket svårt tycker jag. Det hänger ju mycket på hur man är som person också.

Raser jag gillar:

Kelpie och Working Kelpie

Malle (den enda av de Belgiska jag skulle kunna tänka mig att ha)

Bordercollie

Jag vill bara ha motor :o
Kommer se kul ut när jag är 89 år och tränar hund på klubben..

hur kan du inte vilja ha en grönis? riktigt läckra! kanske en ras för trådskaparen att titta närmare på? eller varför inte flatte?

grönis? :o
Har allt kollat på flatte med, men eftersom jag söker omplaceringar i stort sett, har jag inte hittat någon sådan som fallit mig i smaken....

m_415033.jpg

Där har du en grönis.

(Bild lånad ifrån: www.puppyfind.com)

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har min dotter tänkt köpa sin första egna hund, vi har nästan alltid haft hund i familjen så hundvana har hon men det är trots allt...
Svar
10
· Visningar
1 461
Senast: Sorgsen
·
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 504
Senast: Killaloe
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 989
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Jaha, jag som var så säker på att det skulle bli en rottis är inte alls så säker längre. :crazy: Måste verkligen tänka igenom det här...
2
Svar
25
· Visningar
2 870
Senast: KisseNova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar