Det är nåt märkligt med min häst....

S

Smilla96

Tog in totton för att rida i torsdags men då hon var svuller på v. bak blev det inget med det.....lindade benet med linement och hon fick vila....
Det blev aningen bättre till Fredagen men var fortfarande svullet. La jodopax omslag natt till lördag och natt till söndag, på dagarna har hon gått utan lindor. idag på morgon när jag skulle ta av omslaget så såg jag att hon även var svullen på h fram kota, på insidan om kotan. Det märkliga är att hon inte visar nån hälta på något av benen.....vad fan kan detta va?

Gick och funderade på om det kan vara nåt hon fått i sig i hagen, nån växt alltså eller om hon kan ha fått någon fästingburen sjukdom.
Hon har ingen feber och jag tycker heller inte att hon är direkt allmänpåverkad.....jag fattar ingenting.

Kan nån komma med nåt bra????

Vill ju inte ringa ut vet idag på en söndag......å är inte så sugen på att åka till klinik då det är 2 timmars körväg dit enkel väg...

Hjälp!

Sv: Det är nåt märkligt med min häst....

Inga sår nånstans, (de kan ju va väldigt små)?
Hur svullen är hon i bak, ser det ut som typ lymfangitsvullnad?
Håll koll på tempen.

Bak är hon tjock från kotan upp till hasen, runt senan liksom....Hon har ett sår stort som en 50 öring nedanför kotan men det är ganska ytligt, bara översta hudlagret som är bortskrapat liksom.
Fram såg jag att hon har ett litet sår också, detta är väldigt litet. Jag har tvättat såren jättenoga ett par gånger om dagen med grönsåpa och jodopax.
Svullnaden fram känns lite åt det galliga hållet och den bak är mjuk och gallaktig över kotan men runt kotan är det ganska hårt, men hon ser tjockare ut än på den andra kotan.

Tycker detta är mycket märkligt, jag kan inte se att hon är påverkad på nåt annat sätt än att det är svullet. Ingen hälta inte öm och ingen feber.....Tar tacksamt emot fler tips och råd!

Då kanske det är såren som e bovarna...håll rent, håll koll på tempen och vänta.
Är hon inte påverkad i övrigt så lär väl inte en vet göra så mkt mer heller.
I morgon kan du ju ringa och rådgöra med vet på telefontiden (om de har sån).

Ja, jag tänkte att jag skulle göra det. Tycker det hela är märkligt. Jag vet inte om jag vågar rida heller, bara skritta får det bli i så fall....

Du kanske kan vänta med ridningen....?

lägg ett sprit bandage och se vad som kommer ut. Jag använder enbart det på mitt fullblod då jod inte funkar för honom.
troligen kan det väll vara så att hon är gallig diagonal fram p.g.a avlastning av bakbenet.
promenader för hand kan nog inte vara dåligt om hon inte är halt.
har hon någon värme över det illa såret?
kan vara så att såret är för litet och (läkt) för att "smutsen" ska kunna komma ut.

Rådfrågade vet idag på deras telefontid....blev inte mycket klokare. Dom sa inte så mycket, tyckte kanske att det kunde va bra med nåt anti inflamatoriskt.
Vågar mig inte riktigt på sprit omslag, har gjort det en annan gång och då fick hon problem med huden.
Tycker inte att hon är överdrivet varm över svullnaderna. Det lilla såret pillade jag upp lite imorse och tvättade med jodopax just för att få bort eventuell smuts ordentligt. Får se hur hon är ikväll när jag kommer hem, annars ringer jag förmodligen ut vet i morgon.
Tack för alla tips, tar gärna emot fler

om såret fortf är "öppet" så är väteperioxid sjukt bra att tvätta sår med, man sprutar på det och sen kokar det ur såret på smuts etc. jodopax har jag för mig dödar alla bakterier, även de bra, så att det kan förlänga läkningstiden.
om det inte är ett jättevidrigt sår (bra förklaring haha) så skulle jag antagligen ta väteperioxid och sedan spraya på tarplaster (lägger sig som en hinna på såret och låter det andas men det fastnar inget smuts i det + håller flugorna borta) och låta det vara.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig.. Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och...
2
Svar
22
· Visningar
2 898
Senast: MiniLi
·
E
Hästvård Först vill jag säga att jag vet att man ska ta ut veterinär om hästen har ont men med största sannolikhet hade veterinär gjort precis...
Svar
10
· Visningar
1 646
Senast: Kallebus
·
T
Hästvård Jag måste skriva här och få lite synpunkter för jag är så fruktansvärt orolig för min häst! Det var för ca 5veckor sedan han släpptes...
Svar
6
· Visningar
2 069
Senast: Fibusen
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 343
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar